سارا قاسمی پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰

نبود انبوهی از سیم های در هم تنیده و اتصال سهل و آسان به اینترنت، علت آن است که امروزه دنیا دارد به سمت تکنولوژی بدون سیم یا وایرلس حرکت می کند، و هر زمانی که نیاز به وصل شدن به اینترنت باشد، وای-فای گزینه اول است.

ظهور اینترنت اشیا این نوید را می دهد که به زودی هزاران وسیله در خانه های ما قرار است که به اینترنت بصورت وای-فای متصل شوند. آیا این بدین معناست که دیگر زمان کابل اترنت (Ethernet) به سر آمده؟ و یا اینکه هنوز این کابل سنتی هنوز جایی در دنیای تکنولوژی مدرن دارد؟

 

وای-فای یا کابل اترنت؟

 

تفاوت اصلی

تا سال ها قبل، پاسخ به این سوال که وای-فای بهتر است یا اترنت، بسیار راحت بود. اترنت بسیار سریع تر عمل می کرد، اما چون نیازمند کابل کشی بود، شما به شدت در محل گذاشتن کامپیوترتان محدود بودید، چرا که باید به مودم نزدیک می بود؛ و زمانی هم که یک موقعیت را انتخاب می کردید، دیگر امکان تغییر آن نبود.

وای-فای اما از طرف دیگر هرچند سرعت پایین تری داشت، اما می شد کامپیوتر را با فاصله بیشتری نسبت به مودم قرار داد، و نقاط اینترنتی Hotspot نیز در اکثر مکان ها یافت می شد.

و انتخاب ما در اصل انتخاب یکی از فاکتور های "سرعت" و "راحتی" نسبت به یکدیگر بود. و بعنوان نتیجه، این دو نسبت به یکدیگر مکمل بودند تا اینکه متضاد باشند. البته با پیشرفت های چند سال گذشته، مرز مشخصی میان این دو وجود ندارد.

 

سرعت

زمانی که وای-فای بعنوان مسیر اصلی انتخاب شد، بر پایه استاندارد 802.11 g سرعت انتقال داده توسط آن چیزی حدود 56 مگابیت بر ثانیه (7 مگابایت بر ثانیه) بود. که البته این مقدار حداکثر و روی کاغذ بود، که در عمل کمتر می شد. این مقدار برای اتصال به اینترنت از طریق موبایل رضایتبخش بود، اما در برابر کابل اترنتی که سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه (125 مگابایت بر ثانیه) و حتی بیشتر را ارائه می داد، بسیار ناچیز بود.

اما امروزه آخرین استاندارد وای-فای، 802.11 ac می باشد که روی کاغذ سرعت 3200 مگابیت بر ثانیه (400 مگابایت بر ثانیه) و در عمل نصف این مقدار را ارائه می کند.

همین امر باعث این می شود که وای-فای در بخش سرعت گوی رقابت را از اترنت برباید و در این زمینه، کابل اترنت برتری خاصی نداشته باشد.

 

قابل اعتماد بودن

یک اتصال اترنتی سریع و با ثبات است. این مسئله چیزی است که شما هنگام دانلود یک فایل حجیم یا مشاهده آنلاین یک فیلم HD متوجه آن می شوید.

در مقابل، وای-فای به عوامل زیست محیطی بسیاری حساسیت دارد. بطور مثال، امواج رادیویی توانایی عبور از دیوار و کف را ندارند؛ دستگاه های وایرلس دیگر امکان مداخله در امواج وای-فای را دارند، مانند مایکروویو ها و تلفن های بیسیم. حتی اتمسفر هم می تواند موجب ایجاد مشکل شود!

در نتیجه اترنت در این مقوله برتری پیدا می کند. اگر شما هنگام اتصال به وای-فای در اطراف خانه خود حرکت کنید، متوجه ضعیف و قوی شدن پیاپی سیگنال اتصال می شوید، که این موجب تغییر در سرعت نیز می شود. حتی ممکن است نقاط کوری در خانه تان باشد که وای-فای به آنجا نرسد.

شما می توانید کمبود سیگنال را با قرار دادن مودم در یک جای مطلوب به حداقل برسانید، اما با انجام این کار، باز هم کارایی بیشتر از آن کابل اترنت است.

 

امنیت

امنیت یکی دیگر از فاکتور های مهمی است که در مقایسه وای-فای و اترنت از آن سخن به میان می آید.

اطلاعات گذرنده از اترنت تنها به وسیله ای می رسد که کابل به آن متصل شده باشد. بطور مثال، یک سر کابل اترنتی که به لپ تاپ و سر دیگر آن به مودم وصل شده باشد، برای مراقبت به فایروال یا دیوار آتشین نیاز دارد.

وای-فای اما اطلاعاتی که رد و بدل می کند در هوا است. اگر شما از یک شبکه باز مانند اینترنت کافی شاپ استفاده می کنید، تمام اطلاعات شما می تواند رهگیری شود. این اطلاعات می تواند شامل اطلاعات شخصی و حتی مشخصات ورود به یک حساب کاربری باشد.

اکثر شبکه های وای-فای امن هستند. بنابر این اطلاعات شما رمزگذاری می شوند. البته شدت قوی بودن این رمزگذاری به متد امنیت شبکه بستگی دارد. مودم ها تعدادی از این متد ها را ارائه می دهند که WEP ضعیف ترین آنهاست و تا جایی که امکان دارد بهتر است از آن اجتناب کرد. WPA2-PSK بیشترین امنیت را در میان آنها دارا است.

برای امنیت بیشتر، شما باید رمز عبور و نام کاربری مودم خود را که معمولا کلمه admin است را تغییر دهید، چرا که برای افراد حرفه ای، ورود به تنظیمات مودم شما از طریق اینترنت بسیار آسان است.

 

انتخاب صحیح

خب، پس در نهایت کدامیک را باید انتخاب کرد؟

برای استفاده روزانه، یک مودم وای-فای مناسب خیلی بدتر از اترنت عمل نمی کند. شما می توانید این مسئله را خودتان با ورود به سایت Speedtest.net و مقایسه سرعت اینترنت تان، هنگام اتصال با اترنت و وای-فای مقایسه کنید.

اگر شما بصورت آنلاین بازی می کنید و کنسول بازی و یا کامپیوتر تان با اتصال به وای-فای کندی سرعت دارد، می توانید از کابل اترنت استفاده کنید که سرعت خوب و مداوم ارائه می دهد.

همچنین اگر دفعات زیادی فایل های حجیم را دانلود و آپلود می کنید، باید از یک اتصال سیمی استفاده کنید.



شارژ سریع موبایل