مهدی خاکپور جمعه ۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰

گوشت خربزه را له کرده و به شکل ضماد در روی سوختگی های سطحی پوست بدن می گذارند. اگر پیاز را له کنید و کمی نمک به آن بزنید و روی سوختگی بگذارید فورا درد را ساکت کرده و بعد هیچگونه تاولی بوجود نمی آورد.

درد سوختگی را فورا می توانید با آهسته مالیدن یک سیب زمینی خام که دو نیمه شده است ساکت و آرام کنید.

اگر لوبیای خشک را بعد از پختن نرم کنند ضماد خوبی برای سوختگی ها بدست می آید. برگ های درخت هلو را اگر با برگ جعفری بکوبند و با روغن زیتون مخلوط سازند، برای معالجه ی انواع سوختگی و انواع زخم و جراحات مفید است.

باید مرتب محل سوختگی را با محلول ۲۰ درصد اسید پیکریک، کمپرس کرد. پس از اینکه سوزش تخفیف یافت، مالیدن روغن آهکی که از مخلوط کردن روغن زیتون خالص و آب آهک طبی به مقدار مساوی فراهم می شود، با پر مرغ تمیز روی محل سوختگی بمالند مفید خواهد بود.

اگر سیب زمینی خام را رنده کنید و با روغن زیتون مخلوط نایید برای زخم هایی که در اثر سوختگی بوجود می آید مرهم خوبی است. اگر سوختگی از آتش یا آبجوش و ضعیف باشد و تاول نداشته باشد قدری نفت روی آن بمالید.

اگر برگ های اسفناج را در روغن بپزند ضماد خوبی برای سوختگی درست می شود. با برگ های بادنجان ضمادی درست می کنند که در مورد سوختگی مصرف می شود. ضماد کاهوی پخته با کمی روغن زیتون برای معالجه سوختگی مفید است. ضمادهایی که با برگ های تازه یا گوشت کدو تهیه می شود، سوختگی را درمان می کند.

 

سوختگی و درمان آن در طب سنتی

 

ضماد خیلی گرم انجیر تازه یا خشک که در شیر یا آب پخته شود، درد سوختگی را تسکین می دهد. برگ های تازه و سبز درخت بادام را اگر ضماد کنند برای سوختگی مفید خواهد بود. در نیم گیلاس آب به، اگر دانه های کوبیده شده ی به را اضافه کنند، شیره ای به دست می دهد که برای رفع ورم سوختگی استعمال می گردد. روغن خالص اکالیپتوس برای رفع سوختگی های مختصر مفید است.

هویج را رنده کرده و در پارچه ای تمیز بپیچید و روی سوختگی بگذارید. برای درمان سوختگی از آب یا آتش، اگر تاول نزده باشف پارچه ای را مرتب در آب یخ خیس کرده و روی آن بگذارید یا گل ارمنی را در آب حل کرده روی آن بمالید و یا سفیده تخم مرغ یا شیر یا ماست بمالید.

اگر سوختگی دارای تاول باشد از مرهم سفید استفاده کنید، به این ترتیب که :موم سفید را در دو برابر مقدار خود روغن کنجد که گرم باشد آب کنید و به اندازه ی موم، سفیداب قلع با آن مخلوط نمایید و خیلی ملایم روی محل سوختگی بمالید.

 

سوختگی و درمان آن در طب سنتی

 

در مورد آفتاب زدگی و سوختن با آتش، لعاب به بسیار مفید است. همچنین هنگامی که به کنار دریامی روید، قبلا پوست خود را با لعاب به، نرم کنید تا از آفتاب زدگی جلوگیری کنید. مالیدن برگ پخته چغندر پس از سرد شدن، درمان سوختگی آتش و آب جوش است.



شارژ سریع موبایل