سارا قاسمی چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰

«صحنه‌های قتل را مثل صحنه‌های عاشقانه فیلم‌برداری کنید و صحنه‌های عاشقانه را مثل صحنه‌های قتل». این جمله، یکی از جملات به یادماندنی کارگردان سینمای وحشت و دلهره است، کارگردانی که اگرچه آثارش همه به رنگ ترس و معما بود، اما خودش ترسو بود.

سه‌شنبه نهم اردیبهشت (29 آوریل) سالروز درگذشت آلفرد هیچکاک، استاد سینمای تعلیق و دلهره است که در سال 1899 در یک خانواده فقیر پنج نفره و به شدت کاتولیک و در لیتون ستونِ لندن به دنیا آمد و کار هنری خود را از سال 1915 با کار در یک استودیوی فیلمسازی شروع کرد.

هیچکاک فردی خجالتی و شوخ طبع و همچنین ترسو بود تا جایی که خودش می‌گفت: من آدم ترسویی هستم و این فهرست چندتا از چیزهایی است که آدرنالین خونم را بالا می‌برد: بچه‌های کوچک، پلیس‌ها، ارتفاع و این که فیلم بعدی‌ام به اندازه آخرین فیلمی که ساخته‌ام خوب نباشد.

زمانی که هیچکاک کودک بود، پدرش با یک نوشته او را به اداره پلیس فرستاد و افسر پلیس نیز وی را دستگیر کرد و برای 10 دقیقه به زندان انداخت. از آن زمان به بعد هیچکاک به شدت از پلیس و هر آنچه که با قانون سر و کار داشت گریزان بود به همین خاطر به گفته خودش هیچ‌گاه رانندگی نکرد.

یکی از جملات معروف او مبنی بر «من با پلیس‌ها مشکل ندارم فقط از آنها می‌ترسم» نشات گرفته از همین اتفاق است. او حتی از تخم‌مرغ نیز وحشت داشت و آن را به یک مایع سفید رنگ که میان آن تهی نیست و موجودی زرد رنگ ممکن است هر لحظه از آن بیرون بیاید تعبیر می‌کرد.

هیچکاک یک بار هم در سن چهار سالگی به دلیل اینکه مادرش او را به شوخی ترسانده بود به مدت طولانی از ترس سکسکه می‌کرده است.

می‌توان گفت زندگی هیچکاک نیز مانند بسیاری از افراد دیگر به نوعی با ترس گره خورده بوده، اما او از این حس در مسیری مثبت بهره گرفت و آن را در فیلم‌های خود به کار گرفته است.

هیچکاک درباره فیلم‌های ترسناکی که ساخته گفته است: من به مانند یک فیلسوف به مردم همان چیزی را می‌دهم که می‌خواهند. آنها دوست دارند که ترس و وحشت را تجربه کنند، خوب من هم همان را به آنها می‌دهم.

او اولین فیلمنامه خود را در سن 22 سالگی نوشت و در سن 25 سالگی نیز اولین فیلم خود را کارگردانی کرد و به همین دلیل خود را متعلق به جوانان می دانست.

هیچکاک که با «ربکا» به هالیوود پا گذاشت، به خاطر شاهکارهایی چون «سرگیجه» (1958)، «روانی» (1960) و «پرندگان» (1963) یکی از بزرگترین فیلمسازان تاریخ سینما لقب گرفت.

«سرگیجه» او در سال 2012 در آخرین نظرسنجی مجله «سایت اند ساوند»که هر ۱۰ سال یک‌بار ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما را با نظر خواهی از منتقدان و کارگردان‌های مشهور انتخاب می‌کند به عنوان فیلم برتر تاریخ سینما دست یافت.

این کارگردان بریتانیایی در شش دهه از عمر خود 64 فیلم را کارگردانی کرد و در 30 فیلم نیز به ایفای نقش پرداخت که معمولا در همه فیلم‌هایی که کارگردانی کرده حتی در یک صحنه کوتاه هم که شده جلوی دوربین رفته است.

اگرچه هیچکاک استاد دلهره لقب گرفته و یکی از محبوب‌ترین کارگردان‌های تاریخ سینما محسوب می‌شود، اما هیچگاه به جایزه اسکار دست نیافت و تنها پنج فیلم وی به نام‌های «قایق نجات»، «طلسم شده»، «پنجره عقبی»، «روانی» و «ربکا» نامزد اسکار شدند.

هیچکاک با نام کامل سر آلفرد جوزف هیچکاک در سن 81 سالگی و در سال 1980 در آمریکا درگذشت.



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل