مهناز حسنی پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰

سوال: کسی که غذایی را که در آن فضله موش پیدا شده است خورده، آیا دهانش نجس است؟ اگر آب دهانش به جایی بپاشد آنجا نجس می‌شود؟

به طور کلی باطن بدن انسان (مانند داخل دهان و بینى) اگر نجس شود همین که نجاست از بین برود پاک مى‌شود، پس در فرض سوال اگر چیز نجس را بیرون بریزد آب کشیدن داخل دهان لازم نبوده و آب دهانش نجس نیست، ولی اگر لب ها با غذای نجس تماس داشته، باید آنها را آب کشید.

 

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

 

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

در صورتی‌که غذای نجس در دهان نباشد، پاک است.

 

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

تا یقین به فضله بودن آن ندارد پاک است و اگر یقین پیدا کرد که این فضله موش است آب دهانش پاک است.

 

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

باید لب‌های خود را آب بکشد و آب دهان او نجس نیست.

 

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

1. باطن بدن انسان (مانند داخل دهان و بینى) اگر نجس شود همین که نجاست از بین برود پاک مى‌شود، مثلاً اگر چیز نجس را بیرون بریزد آب کشیدن داخل دهان لازم نیست.

2. تا زمانی که یقین به سرایت نجاست ندارید وظیفه‌ای ندارید.

 

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

داخل دهان که از بواطن است پاک است ولی اجزای غذای موجود در دهان نجس است و باید خارج شود.

 

سوال: سلام حدود یک ماه قبل زمانی که مادرم منزل نبود من برنج درست کردم زمانی که برنج پخت من یک جسم سیاه داخل آن دیدم که شک کردم که نکند فضله موش باشد اما از آنجا که من تا به حال فضله ندیده ام یقین نداشتم به همین دلیل به دفتر آقا زنگ زدم و به من گفتند چون اطمینان نداری پاک است با این حال من چون دچار وسواس هستم خواستم برنج و قوطی روغنی را که با قاشق برنج به آن زده بودم دور بیاندازم اما وقتی مادرم آمد اجازه نداد این کار را بکنم حالا بعد از یک ماه من فهمیده ام آن چیز فضله بود و روغن هم نجس شده حالا می خواستم بدانم تکلیف من چیست چون اگر آن روغن نجس باشد تمام غذاهای ما تا الان نجس بوده و وقتی غذا روی گاز سررفته گاز نجس شده و دستمالی که با آن گاز تمیز شده هم نجس شده و به عبارتی کل خانه نجس شده و من در حال حاضر مستاصل شده‌ام و چون وسواسی هم هستم امیدم را به همه چیز از دست داده ام چون خانواده هیچ همکاری برای آب کشیدن وسایل با من نمی کنند حالا من چه کنم؟ (مرجع تقلید: آیة الله خامنه ای(مدظله)

جواب: پاسـخی که به شما داده اند صحیح بوده و کلاً هر چیزی که مشکوک باشد نه نجس است و نه حرام و شما هم سعی کنید از افکار وسواسی فاصله بگیرید زیرا آقا امام صادق علیه السلام می فرماید: وسواسی عاقل نیست و عمله شیطان است. پس بهتر است به جای عملگی برای شیطان عمله خدا شوید و مطیع اوامر الهی گردید و تا علم به نجاست چیزی پیدا نکرده اید خود را آشفته نکنید.

 

سوال: بعضی ها بدلیل داشتن اكواریم در منزل داخل آن لاك پشت قرار می دهند و از حكم فضله ان سوال می شود.

پاسخ: آیات عظام فاضل، نوری، خوئی، وحید، تبریزی و رهبری: پاک است.

دیگر آقایان می فرمایند: بنابراحتیاط واجب نجس است.

 

سوال: اگر قسمتی از گوشت بدن حیوان زنده حلال گوشت را ببریم آیا جایز است آن را بخوریم؟

جواب: اگر چیزی را كه روح دارد از حیوان زنده جدا نماید، مثلاً دنبه یا مقداری گوشت از گوسفند زنده ببرند، نجس و حرام می‌باشد.‌ (توضیح المسائل حضرت امام (ره)، ص 2625)

 

سوال: چند چیز از حیوان حلال گوشت حرام است لطفاً بیان فرمائید؟

جواب: پانزده چیز از حیوانات حلال گوشت حرام است: 1) خون 2) فضله 3) نری 4) فرج 5) بچه‌دان 6) غدد كه آن را دشول می‌گویند 7) تخم كه آن را دنبلان می‌گویند. 8) چیزی كه در مغز كله است و به شكل نخود می‌باشد. 9) مغز حرام كه در میان تیرة پشت است. 10) پی كه در دو طرف تیرة پشت است. 11) زهره دان 12) طحال 13) مثانه 14) حدقة چشم 15) چیزی كه در میان سم است و به آن ذات الاشاجع می‌گویند. (توضیح المسائل امام (ره)، ص2926)

 

سوال: غذا خوردن از سر سفره‌ای كه بر روی آن جام شراب می‌گذارند چه حكمی دارد؟

جواب: سر سفره‌ای كه در آن شراب می‌خورند،‌ اگر انسان یكی از آنان حساب شود بنابر احتیاط واجب نباید نشست و چیز خوردن از آن سفره حرام است. (توضیح المسائل امام (ره)، ص 2634)



شارژ سریع موبایل