سارا قاسمی شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰

تا كنون معماران و طراحان سراسر جهان به منظورصرفه جویی در مصرف انر‍ژی، شیوه های مختلفی را برای ساخت منازل در پیش گرفته اند، اما این بار دكتر متیوس گوتایی، معمار مجارستانی طرح جدید برای ساخت خانه ای كه دیوارهای آن از جنس آب هستند ارائه داده است.

وی از شیوه طراحی مفهومی خود با عنوان "مهندسی مایعات" نام برده و قصد دارد برای ساخت دیوارهای خانه از تركیب آب، شیشه و فولاد استفاده كند، به گونه ای كه لایه نازكی از آب درون دیوارها ، سقف و كف منزل كار گذاشته می شود.

دكتر گوتایی معتقد است كه با این روش تا میزان ۲۰ درصد در انرژی منازل صرفه جویی می شود. همچنین برخلاف خانه های كنونی كه در آنها از آجرهای معمولی استفاده می شود، استفاده از آب در ساخت دیوارها باعث سبك تر شدن بنا می شود.

چنانچه این طرح برای ساخت خانه های مسكونی و دفاتر اداری مورد استفاده قرار گیرد، مراحل ساخت آنها آسان تر شده و دیگر نیازی به عایق كاری ساختمان ها نیست. همچنین با این روش بناهایی ساخته می شود كه قابلیت جذب انرژی را داشته و مقدار مازاد آن را برای استفاده های بعدی در دسترس ساكنان خانه قرار می دهند.

 

خانه‌ای از جنس آب

 

از آنجایی كه در ساخت دیوارهای منزل آب به كار رفته است، گرما به طور یكسان در میان اتاق ها و فضای داخلی منزل توزیع شده و گرمای اضافی، باعث افزایش دمای آب می شود.

بنابراین یك مخزن ذخیره آب در تانك های زیرزمینی خانه انبار می شود. حال در فصل زمستان و زمانی كه هوا سرد شود، گرمای ذخیره شده در تانك ها از طریق آب گرم به فضای خانه منتقل می شود.



شارژ سریع موبایل