وضعیت فیفا این روزها بسیار بحرانی است. در حالی که ماههاست نسبت به سلامت و پاکی در انتخاب میزبانهای جامجهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ در روسیه و قطر، شک و تردید ابراز شده است، سرانجام ۷ مقام عالیرتبه فیفا در زوریخ سیوئیس دستگیر شدند و در مجموع ۱۴ نفر هم متهم شدند. دادستانهای آمریکایی این افراد را به اخاذی، کلاهبرداری و پولشویی متهم کردهاند.
موضوع به قدری حاد شده است که جنگ سردی بین پوتین و اوباما درگرفته است. طوری که کریل کوبانوف از اعضای شورای کرملین درمورد دستگیریها گفته است :
«به نظرم نیروهایی در آمریکا تصمیم گرفتهاند جبهه جدیدی برای رویارویی با ما و تلاشهای رییس جمهور پوتین در هر چه بهتر برگزار کردن جام جهانی باز کنند. اگر قرار است رشوه خواری در فیفا باشد ، چرا آمریکایی ها باید مسئول اجرای عدالت شوند آن هم در فاصله کمی پس از اینکه فیفا درخواست سناتورهای امریکایی برای گرفتن میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ از روسیه را رد کرد؟»
اما در این میان بد نیست، نگاهی به لوگوهای تغییریافته شرکتهای بزرگی بیندازیم که جزو حامیهای بزرگ فیفا بودهاند. شاید در جهان سرمایهداری بیهوده باشد که انتظار داشته باشیم، این شرکتها به جز تبلیغات و مطرح کردن خود، در پی فشار بر فیفا برای کاهش فساد یا بررسی مسائل کارگران استثمارشده در قطر برآیند. اما به هر حال نگاهی به لوگوهای تغییریافته، یا اصطلاحا آنتیلوگوها، خالی از لطف نیست.