سارا قاسمی جمعه ۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰

اولین و اصلی‌ترین نكته‌ای كه باید به آن دقت كنید متراژ اتاق و ارتفاع سقف است. استفاده از لوسترهای بلند و ریسه‌ای در خانه‌هایی كه سقف كوتاهی دارند باعث كوتاه‌تر به نظر رسیدن سقف می‌شود. رابطه ای نسبی بین ارتفاع اتاق و طول لوستر برقرار است. برای اینكه لوستر مناسب خودتان را پیدا كنید باید ارتفاع اتاق را یك‌بار تقسیم به چهار و بار دیگر تقسیم به پنج كنید.

اعدادی كه به دست می آورید ابتدا و انتهای بازه‌ای است كه ارتفاع مناسب لوستر برای اتاق شما را نشان می‌دهد. حالا كه ویژگی‌ فیزیكی لوستر مشخص شد، باید هدف‌تان از خرید آن را هم مشخص كنید؛ اینكه لوستر قرار است صرفا تزئینی باشد یا واقعا به نور آن احتیاج دارید. در خانه‌هایی كه لامپ‌های هالوژن و دیواركوب دارند تامین نور محیط بر عهده آنهاست و لوستر فقط برای زیباتر شدن خانه استفاده می‌شود اما اگر لوستر وظیفه تامین نور محیط را دارد باید فاكتورهای دیگری مانند تعداد شاخه را هم در زمان خرید درنظر گرفت.

 

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

 

اگر مستاجر هستید و معلوم نیست سال بعد این موقع زیر كدام سقف باشید كمی در خرید لوستر محتاط باشید. سعی كنید حداقل‌هایی را در نظر بگیرید و چیزی نخرید كه سال بعد با تغییر خانه نتوانید از آن استفاده کنید. لوسترهای ساده‌، باز و بسته كردن‌شان راحت‌تر است و موقع حمل و نقل آسیب كمتری می‌بینند. اگر می‌خواهید لوسترتان حباب‌دار باشد به جنس و شكل حباب‌های آن دقت كنید. لوسترهایی را بخرید كه حباب‌های معمولی‌تری دارند تا در صورت شكستن و آسیب دیدن بتوانید به‌راحتی آن را جایگزین كنید.

در نهایت هم اینكه چه مستاجرید و چه صاحبخانه موقع خرید نیم‌نگاهی به آینده داشته باشید و روزهایی را در نظر بگیرید كه قرار است این لوستر را تمیز كنید. انتخاب لوسترهایی با انحنا و پیچیدگی‌های كمتر، دردسر كمتری هم برای تمیز كردن دارد. در زیر نمونه ای از لوسترهای بازار همراه با قیمت حدودی شان را برای تان آورده ایم.  این قیمت‌ها به عواملی مثل تعداد شاخه، تولید ایران یا چین و جنس مواد سازنده شان بستگی دارد.

اتاق پذیرایی

مدل‌های سنتی شبیه به این به خاطر جنس و لاله‌هایی كه در آن به كار رفته یادآور خانه مادربزرگ‌های‌مان است. این لوسترها كه طرح‌های آشنای ایرانی و بومی دارند، برای فضاهایی مناسب‌ترند كه روح حاكم بر چیدمان‌شان كلاسیك باشد. در بیشتر مدل‌ها روی ستون و شاخه‌های لوستر هم با دست كار می‌كنند كه باعث زیبایی بیشتر آن می‌شود.

 

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

 

تنها مشكل این لوسترها وزن زیاد و احتمال سیاه شدن آن در اثر مرور زمان است. اگر پول زیادی برای خرید لوستر كنار گذاشته‌اید بهتر است سراغ جنس اصل آن بروید كه با برنز، برنج، نقره یا آب طلا ساخته شده است اما اگر بودجه‌تان محدود است لوسترهای طرح برنز در بازار زیاد است.

حدود قیمت 300 هزار تومان تا 15 میلیون تومان

هرچند كریستال در انواع زیادی از لوسترها به كار می‌رود اما لوسترهایی هم مانند این هستند كه جنس‌شان تمام كریستال است؛ یعنی همه قطعات از جمله شاخه‌ها و ستون آن هم كریستال است.

 

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

 

چنین لوسترهایی به خاطر ارتفاع زیادی كه دارند مناسب خانه‌های ویلایی یا خانه‌هایی با سقف‌های بلند هستند كه دكوراسیون مدرنی ندارند. هنگام خرید چنین لوستری باید به اصل یا تقلبی بودن كریستال‌ها دقت كنید. كریستال‌های اصل معمولا بی‌رنگ، شفاف و بدون حباب هستند.

حدود قیمت  400 هزار تومان تا 3 میلیون تومان

شیدها ما را یاد فضاهای كلاسیك اروپایی می‌اندازند و برای اتاقی كه وسایلش چنین سبكی را دارد بسیار مناسب هستند. لوسترهایی كه شید دارند نور را به صورت بسیار ملایم می‌تابانند که در نتیجه لوستر بیشتر حالت تزئینی به خودش می‌گیرد. پس بهتر است این لوسترها را در فضایی استفاده كنید كه نور اتاق از منابع دیگری مثل هالوژن‌ها و چراغ‌های سقفی تامین می‌شود.

 

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

 

موقع خرید علاوه بر زیبایی، به جنس شید و آستر آن هم دقت كنید تا دمای لامپ‌ها آسیبی به آن نرساند. سعی كنید شیدها را از رنگ‌های معمول‌تری انتخاب كنید تا با رنگ‌های زیادی هماهنگ شوند. دراین صورت با تعویض مبلمان و پرده‌ها باز هم لوسترتان با وسایل خانه هماهنگ است.

حدود قیمت 300 هزار تومان تا 2 میلیون تومان

بهترین انتخاب برای خانه‌های آپارتمانی با سقف‌های كوتاه لوستر‌های سقفی است. این لوسترها از لامپ‌های سوزنی و یك صفحه استیل كه به سقف اتاق پیچ می‌شود تشكیل شده‌اند. اگر فضای مدرنی دارید كه لوستر قرار است در آن فقط به عنوان یك وسیله تزئینی و نه روشنایی‌بخش به كار رود سراغ چنین گزینه‌ای بروید.

 

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

 

لامپ‌های سوزنی در كنار نور خوبی كه دارند، مصرف‌شان بسیار بالاست و زود هم می‌سوزند در نتیجه استفاده از آنها برای تامین نور اتاق اصلا توصیه نمی‌شود. لوسترهای سقفی مدل‌های متنوعی دارند؛ مثلا اگر از طرفداران لوسترهای سنتی با گوی‌های كریستال هستید اما ارتفاع اتاق‌تان كم است می‌توانید نوع سقفی آن را بخرید.

حدود قیمت  300 هزار تومان تا 1 میلیون تومان

 

اتاق خواب

برای اتاق خواب‌تان بهتر است دور لوسترهای پخش‌كننده نور را خط بكشید. این لوسترها به خاطر نور زیاد و مستقیم‌شان روی تخت، عملا فلسفه اتاق خواب را زیر سوال می‌برند.

 

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

 

در عوض لوسترهایی مثل این مدل، كه نور را به سمت بالا هدایت می‌كنند بهترین انتخاب برای چنین اتاق‌هایی هستند چون علاوه بر اینكه فضای اطراف‌تان را زیباتر می‌كنند به خاطر نوع طراحی‌‌شان باعث می‌شوند نور دریافتی شما روی تخت هم، نور كم و ملایمی باشد.

حدود قیمت 80 هزار تومان تا 300 هزار تومان

اگر وسایل اتاق خواب‌تان چوبی است می‌توانید از لوسترهایی مشابه این مدل كه در آن مقدار زیادی چوب به كار رفته استفاده كنید. معمولا وسایل چوبی رنگ‌های متفاوتی دارند و با كمی گشت‌وگذار در بازار می‌توانید لوستری را كه رنگ چوب آن با وسایل اتاق‌تان هماهنگ است پیدا كنید.

 

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

 

این لوستر تا هفت شاخه‌اش هم در بازار پیدا می‌شود اما با توجه به نوع كاربری اتاق خواب تعداد شاخه‌های كمتر مناسب‌تر است.

حدود قیمت 50 هزار تومان تا  600 هزار تومان

اگر خانه‌تان كوچك و تك‌خواب است، اتاق خواب‌تان حالت چندمنظوره پیدا می‌كند و خیلی وقت‌ها مجبور می‌شوید برای مطالعه كردن، كار با لپ‌تاپ و كارهای دیگر هم از آنها استفاده كنید.

 

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

 

این‌طور مواقع می‌توانید با خیال راحت سراغ مدل‌هایی مثل این بروید كه حالت آویز دارند و به خاطر تعداد بیشتر حباب‌ها و سر پایین بودن‌شان به شما در داشتن نور كافی كمك می‌كنند. البته در این‌صورت بهتر است یك نور مكمل ملایم هم در اتاق داشته باشید و برای زمان‌هایی كه نمی‌خواهید لوستر را روشن كنید از آن كمك بگیرید.

حدودقیمت: 50 هزار تا 300 هزار تومان

آشپزخانه

اگر فضای مدرنی دارید و دنبال یك لوستر متفاوت برای میز ناهارخوری‌تان می‌گردید به لوسترهایی شبیه به این هم فكر كنید. این لوسترهای كریستالی كه در بعضی شركت‌های سازنده نام وی‌ای پی برای آنها به کار می‌رود، طرح‌های جدید و جالبی دارند كه با توجه به سلیقه‌تان می‌توانید یكی از آنها را انتخاب كنید.

 

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

 

در چنین طرح‌هایی میزان نور لوستر خیلی مطرح نیست و بیشتر قضیه همان خاص بودن و زیبایی متفاوت آن است.

حدود قیمت  100 هزار تومان تا 3 میلیون تومان

بسته به سلیقه شخصی و دكوراسیون آشپزخانه‌تان، لوسترهای زیادی را می‌توانید برای بالای میز ناهارخوری‌تان انتخاب كنید. اما فارغ از هر طرح و مدلی، باید نكاتی را در مورد چنین لوسترهایی در نظر بگیرید تا نور یك دست و مناسبی سر میز غذا داشته باشید.

 

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

 

برای نوردهی بهتر لوستری را انتخاب كنید كه سر حباب‌های آن به سمت پایین بوده و عرض آن از عرض میز غذای‌تان 15 تا 30 سانتی‌متر كمتر است. موقع نصب هم لوستر باید به قدری پایین بیاید كه فاصله‌اش از میز غذای‌تان حدود 80 سانتی‌متر باشد.

حدود قیمت 50  هزار تومان تا 400 هزار تومان

یكی از پركاربردترین فضاهایی كه از آن برای آویز استفاده می‌شود، آشپزخانه است. این آویزها به خاطر تنوع رنگ و طرحی كه دارند به‌راحتی می‌توانند با هر آشپزخانه‌ای هماهنگ شوند.

 

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

 

خوبی این آویزها این است كه ارتفاع‌شان با توجه به سقف آشپزخانه تا یك متر قابل تنظیم است و دیگر نگرانی بابت كوتاهی یا بلندی سقف وجود ندارد. آویزها معمولا یك، دو یا سه روشنایی دارند كه با توجه به متراژ آشپزخانه می‌توانید هركدام كه مناسب‌تر است را انتخاب كنید.

حدود قیمت 50  هزار تومان تا 300 هزار تومان

 

دست ساز

این هم از آن لوسترهای خلاقانه و دست‌سازی است كه اگر كسی به ‌مهمان‌های‌تان نگوید آنها هیچ‌وقت متوجه نمی‌شوند كه شما این لوستر را با استفاده از قاشق یك‌بار مصرف ساخته‌اید! بله، قاشق یك‌بار مصرف، یك بطری، كمی چسب و یك لامپ به شما چنین لوستری می‌دهد. درست كردن این لوستر كار بسیار ساده‌ای است فقط كافی است انتهای بطری و دسته قاشق‌ها را با كاتر جدا كنید. بعد هم از پایین بطری قسمت‌های باقیمانده از قاشق‌ها را با فواصل معین روی بطری بچسبانید. در نهایت هم با اضافه كردن لامپ به بقیه وسایل به چنین لوستری می‌رسید.

 

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

 

این لوستر بامزه با وسایلی درست شده كه در همه آشپزخانه‌ها هست. كافی است در كابینت‌تان فنجان‌های غیر قابل استفاده و زیبایی داشته باشید تا بتوانید نمونه‌هایی مثل این را درست كنید. اگر به لوسترهای فانتزی و دست‌ساز علاقه‌مند هستید با سرچ كردن به زبان انگلیسی در اینترنت نمونه‌های جالب و متنوعی را خواهید دید.

 

فوت و فن‌ انتخاب لوستر

 

این لوستر به‌طور بالقوه در طبیعت وجود دارد. فقط باید كمی وقت بگذارید و در محیط اطراف‌تان بچرخید تا آن را پیدا كنید. اگر رنگ آن را دوست نداشتید و دنبال لوستر براق‌تری بودید می‌توانید آن را رنگ بزنید و بگذارید خشك شود.

 

فوت و فن‌ انتخاب لوستر



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل