سارا قاسمی شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰

هیچ کس نمی تواند اهمیت خلیج پارس را زیر سوال ببرد. چرا که خلیج پارس قلب صادرات نفت جهان است و اقتصاد کشورهای زیادی به امنیت آن وابسته است.

هرگونه مناقشه در منطقه ممکن است صنعت نفت را تحت تاثیر قرار دهد و باعث افزایش قیمت ها شود. تمامی کشورهای حاشیه ی خلیج پارس به خوبی به این مساله آگاه هستند ، علی الخصوص بعد از تجربه ی جنگ نفتکش ها در طول جنگ ایران-عراق.

نریان های دریا (ُSea Stallions)

با توجه به تحریم های ایالات متحده ناوگان کوچک 6 فروندی RH-53D ها بیشتر از سایر بالگردهای ارتش ایران تحت تاثیر کمبود قطعات یدکی قرار گرفته اند. یک واسطه ی سنگاپوری دسته های قطعات یدکی را از سال 2006 تا 2008 برای ایران تامین کرد که به کامل شدن اورهال یک RH-53D به شماره سریال 2704-9 (BuNo 160102) در فوریه ی 2009 توسط IHSRC ، بعد از دو سال و نیم کار ، کمک کرد. این بالگرد از سال 1991 زمین گیر شده بود. این بالگرد در مارس 2009 به نیروی دریایی تحویل داده شد و در رژه ی روز ارتش در اوریل همان سال شرکت کرد. در آگوست 2009 ، دو فروند دیگر RH-53D برای اورهال از بوشهر به تهران اعزام شدند ، در حالی که یکی دیگر از استالیون ها به شماره سریال 2702-9 (BuNo 160100) هم در تهران درحال اورهال بود.

 

سلاطین خلیج فارس (2)

 

استالیون 2704-9 در رزمایش ولایت 90 در دسامبر 2011 با حمل کردن تکاوران دریایی از پایگاه جاسک شرکت کرد. در طول تابستان 2012 ، اورهال 2702-9 توسط IHSRC کامل شد و این بالگرد به منطقه ی چهارم دریایی در دریای کاسپین تحویل داده شد. با آماده شدن دو فروند دیگر از استالیون ها در مارس 2014 پس از اورهال توسط IHSRC ناوگان آن ها افزایش ظرفیت خواهد داشت. همچین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برنامه ای برای به خدمت بازگرداندن یک فروند استالیون سابق نیروی دریایی ایالات متحده به خدمت را در سال جاری در دستور کار دارد. این بالگرد در عملیات پنجه ی عقاب که سرنوشت شومی داشت شرکت کرده بود و در دهه ی 80 به جهت استفاده از قطعات یدکی برای سرپا نگه داشتن سایرین آن را دمونتاژ کرده بودند و پس از آن در پایگاه بالگردی بندرعباس انبار شده بود.

سلاطین خلیج فارس

در طول چند سال اخیر ، تعداد ASH-3D های عملیاتی در مقایسه با ناوگان دهه ی 90 دو برابر شده است. در کنار آماده به خدمت نگه داشتن و نوسازی ناوگان موجود ، IHSRC سالیانه یک فروند از ASH-3D های زمین گیر شده را نیز به خط پروازی بر می گرداند. این فرایند از سال 2007 شروع شد ، زمانی که تصمیم گرفته شد Sea King با شماره سریال 2307-8 مدرنیزه و دوباره عملیاتی بشود. این بالگرد از سال 1981 در انبار IHSRC قرار داشت ، 2307-8 یک بالگرد بی همتاست ، از آن جایی که این بالگرد در سال 1973 با یک کابین VIP و با دو پنجره ی عریض به ایران تحویل داده شد. بازسازی در آوریل 2010 کامل شد و یک سال بعد در زمایش ولایت 90 شرکت کرد.

در طول سال های 2011 و 2012 3 فروند Sea King دیگر بازسازی شدند و بعد از 10 تا 25 سال خاک خوردن در انبارها توسط IHSRC به خط پروازی برگشتند. در سوم اوریل 2012 ، 3 فروند Sea King دیگر از انبارهای بندرعباس توسط مسیرزمینی به تهران منتقل شدند تا تحت فرایند مشابه قرار بگیرند. بازسازی یکی از آن ها (2301-8) در مارس 2013 تمام شد. در رزمایش ولایت 91 در سال 2012 ، تعداد 6 فروند Sea King از پایگاه هوادریای بندرعباس در چندین ماموریت جست و جو و نجات (SAR) و ماموریت های ضد سطحی شرکت کردند.

 

سلاطین خلیج فارس (2)

 

در سال 1998 شرکت IHSRC اقدام به بهینه سازی موشک های FL-6 ضد کشتی (یک نوع موشک چینی ساخته شده بر پایه ی Sea Killer) جهت استفاده توسط 4 فروند Sea King کرد ، یکی از Sea King ها که بعد ها در سال 2003 حادثه داشت به عنوان بستر آزمایشی انتخاب شد (به شماره سریال 2317-8) ، بر روی این بالگرد لانچرهای Sea Killer نصب شد و تغییراتی در جهت سازگاری رادار آن با موشک ها بر آن اعمال شد.

در طول اولین آزمایش جنگی بر فراز خلیج پارس ، موشک نقص فنی پیدا کرد و با تغییر مسیر به سمت بالگرد دیگری که در محل حضور داشت تغییر مسیر داد ، خوشبختانه قبل از این که موشک به بالگرد برخورد کند سوخت آن تمام شد. پروژه ادامه پیدا کرد و در نهایت صنایع دفاعی در سال 2001 چندین موشک بهینه سازی شده ی FL-6 به نیروی دریایی تحویل داد. در بین سال های 1999 تا 2001 تعداد 295 تیر موشک FL-6 تحت نام فجر دریا در صنایع بابایی وابسته به وزارت دفاع مونتاژ شد.

 

سلاطین خلیج فارس (2)

 

نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران ، دو آشیانه برای AS-61A-4 ها داشت که توسط مقامات ایرانی قبل از وقوع انقلاب اسلامی جهت پرواز های VIP مورد استفاده قرار می گرفتند. آن ها را می توان به کمک APU های نصب شده و پنجره های بزرگ در قسمت کابین مسافرین شناسایی کرد. این بالگرد ها در سال 1980 به منظور تقویت اسکادران ضد زیرسطحی بندرعباس به نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شدند. این بالگردها در حال حاضر در خدمت نیستند و در IHSRC در انتظار قطعات یدکی برای نوسازی به سر می برند.

 

سلاطین خلیج فارس (2)

یکی از AS-61A های هوادریا


نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از Sea King های تحت اختیار خود را در منطقه ی چهارم دریایی در دریای کاسپین مستقر می کند. معمولا این Sea King در پایگاه هوایی کوچکی در فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت استفرار دارد.

 

سلاطین خلیج فارس (2)

تیم SAR: Search and Rescue (جست وجو و نجات)
 
سلاطین خلیج فارس (2)
 
قدرت ضد سطحی بالگردی ایران توسط بالگردهای ASH-3D به نمایش گذاشته می شود ، با این وجود ، هوادریای نیروی دریایی دیگر ایران ، یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، هم می تواند قدرت خود را در زمینه ی ضد سطحی در خلیج به نمایش بگذارد. 5 فروند میل Mi-171SH که در پایگاه بندرعباس استقرار دارند توانایی شلیک موشک های C-802 را دارند و در سال های اخیر با موفقیت اهداف دریایی کاذب را مورد اصابت قرار داده اند. جهت پرواز در تمام شرایط جوی در هر ساعتی از شبانه روز ، شرکت هوانوردی پارس (MRO) رادارهای جوی و کلاه های دید در شب برای خلبانان را در سال 2005 فراهم نمود.

نیروی دریایی سپاه پاسداران اولین بالگرد شاهد 285 خود را که قادر به شلیک موشک C-701 است که توسط رادار کوچک نصب شده در دماغه ی آن عمل می کند را در سال 2012 تحویل گرفت. نیروی دریایی سپاه پاسداران همچنین از یک بالگرد شاهد 278 و یک AB206B جهت آموزش خلبانان و اهداف دیدبانی استفاده می کند.
 
سلاطین خلیج فارس (2)
 
212 های دوقلو در بوشهر

AB-212 ها همچنان نقش برجسته ای در ناوگان هوادریای جمهوری اسلامی ایران ایفا می کنند. پایگاه مادر آن ها فرودگاه بالگرد بوشهر است ، جایی که تحت فرماندهی پایگاه دوم دریایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. تهیه ی قطعات یدکی برای این ناوگان به نسبت سایر بالگرد ها آسان تر است. برنامه ی کوچک سازی ناوگان پروازی نیروی دریایی در سال 1990 شامل این ناوگان نشد ، به جهت در دسترس بودن قطعات یدکی و قیمت های تعمیر و نگهداری پایین این بالگرد.
 
سلاطین خلیج فارس (2)
 
پایگاه هوادریای بوشهر
 
بعد از جنگ ، رادارهای جست و جوی MM/APS-705 به دلیل عملکرد ضعیف آن ها از روی AB-212 ها باز شد. در اوایل دهه ی 90 نیروی دریا سایت اوپتیکی XM58 نصب شده بر روی سقف آن ها را هم پیاده کرد. ماموریت اصلی این اسکادران حمل و نقل سبک و جست و جو نجات است و وظیفه ی کمکی در زمان جنگ به عنوان بالگرد های تهاجمی و ضد کشتی را هم بر عهده دارند.
 
سلاطین خلیج فارس (2)
 
در سال های اخیر ناوگان AB-212 ها به روز رسانی هایی در بخش اویونیک داشته اند ، شامل یک نمایشگر چندمنظوره ی نصب شده بر کنترل پنل ، رادیوهای جدید U/VHF ساخت صنایع الکترونیک ایران و همچنین بر روی همگی آن ها ماژول های ناوبری GPS نصب شده است.

AB-212 ها در رزمایش های ولایت هم نقش فعالی داشته اند. در سال 2005 در موارد فراوانی نیروی دریایی AB-212 های خود را به شرکت های نفتی فراساحلی برای جابه جایی خدمه ی سکوهای نفتی در خلیج پارس اجاره داده است.
 
سلاطین خلیج فارس (2)
 
هلیپد سکوی نفتی

همچنین اخیرا آن ها در ماموریت های علیه دزدان دریایی در خلیج عدن شرکت داشته اند و بارها از ناو خارک به پرواز درآمده اند. اگرچه پایگاه اصلی آن ها بوشهر است ولی معمولا می توان یکی از آن ها را در بندرعباس و یکی دو تا از آن ها را هم در رشت پیدا کرد.

اورهال کامل یک AB-212 نیروی دریایی با چک های اورهال آن در طی زمان حداکثر 18 ماه توسط IHSRC انجام می شود.

در 23 جولای 2008 ، خلبان یکی از AB-212 ها به شماره سریال 2402-6 (c/n 5510) بعد از چند ثانیه از به پرواز در آمدن متوجه نقص فنی در سیستم هیدرولیک شد و مجبور به فرود اضطراری در باند فرودگاه بوشهر شد. بالگرد حامل 10 مسافر بود ولی با وجود لندینگ شدید هیچ کدام از مسافرین صدمه ندیدند ، اگرچه تیغه های روتور و بوم دم بالگرد شکست. در سال 2009 بدنه ی بالگرد برای نوسازی به تهران فرستاده شد. بعد از یک سال کار ، بالگرد آماده ی تست پروازی شد.بعد از ادامه پیدا کردن تست ها تا مارس 2011 و مشاهده ی چندین شکستگی در بدنه ، بالگرد دوباره از هم باز شد و بعد از ساختن چنیدن بخش از بدنه و جایگزینی آن ها با بخش ها آسیب دیده ، تست ها دوباره در سال 2012 انجام شدند. 2402-6 سرانجام در اوریل 2012 به نیروی دریایی تحویل داده شد و در تابستان 2012 به منطقه ی چهارم دریایی فرستاد شد.

 



شارژ سریع موبایل