سارا قاسمی چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰

به نظر شما تبلت‌ها باید چگونه باشند؟ تصور شما از نسبت تصویر نمایشگر تبلت‌ها چیست؟ باید بگوییم آن ذهنیتی که شما در مورد این نوع «فرم ‌فکتور» دارید، احتمالا با آن چیزی که گوگل در ذهن خود دارد، اندکی متفاوت است. همان‌طور که می‌دانید، این شرکت آمریکایی در ۷ مهر سال ۹۴ از نخستین تبلت اندرویدی ساخت خود به‌نام «پیکسل C» پرده برداشت.

این تبلت دارای نمایشگر ۱۰/۲ اینچی است و از این بابت بسیار شبیه به تبلت‌های آیپد ایر ۲ اپل با اندازه‌ی ۹/۷ اینچ و تبلت Fire HD آمازون با اندازه‌ی ۱۰/۱ اینچ است. اما آن چیزی که تبلت پیکسل  را از سایر تبلت‌های بازار متفاوت کرده، نه اندازه‌ی نمایشگر و نه کیبورد آن است؛ بلکه نسبت تصویر عجیب و نادری است که گوگل برای آن انتخاب کرده است. ازاین‌رو هرگز نمی‌توان این تبلت را با هیچ‌یک از تبلت‌های حال حاضر جهان اشتباه گرفت.

برای این‌که متوجه متفاوت بودن نسبت تصویر به‌کار برده شده در تبلت پیکسل C شوید، ابتدا نیاز است در مورد نسبت تصویر نمایشگر سایر تبلت‌های بازار صحبت کنیم. این روزها شاهد آن هستیم که سازندگان تبلت‌ها عموما از دو نسبت تصویر ۱۶:۹ (یا ۱۶:۱۰) و ۴:۳ در محصولات خود استفاده می‌کنند. در یک‌سو نسبت تصویر ۴ به ۳ قرار دارد که معمولا کاربران، آیپدهای شرکت اپل را به‌عنوان گل سرسبد این نوع دسته‌بندی می‌شناسند.

این در حالی است که سامسونگ هم اخیرا علاقه‌ی خود را به استفاده از این نوع نسبت تصویر در محصولات خود نشان داده است. ازآنجایی‌که این نسبت تصویر در تمام نمایشگرهای آیپد رعایت شده، می‌توان آن را امضایی برای تبلت‌های اپل دانست. به‌طورکلی نمایشگرهای با نسبت تصویر ۴ به ۳ طول زیادی دارند و این موضوع سبب می‌شود تا کاربر در هنگام تماشای فیلم در حالت افقی، با یک حاشیه‌ی مشکی در بالا و پایین نمایشگر روبرو شود.

بنابراین می‌توان گفت که این نمایشگرها، چندان برای تماشای فیلم ایده‌آل نیستند. اما قامت بلند این نمایشگرها، نکات مثبتی زیادی را برای آن‌ها به همراه دارد. وب‌گردی در این نمایشگرها بسیار راحت انجام می‌گیرد. همچنین به دلیل تراکم زیاد اطلاعات به نمایش درآمده در این نمایشگرها، کاربر می‌تواند کتاب‌ها و مجلات را به‌خوبی هرچه‌تمام‌تر بخواند. باید گفت که به دلیل محبوبیت زیاد آیپدها، کاربران تاکنون روی خوشی به نمایشگرهای با نسبت تصویر ۴ به ۳ نشان دادند.

 

تفاوت اصلی «پیکسل C» با تبلت‌های برتر بازار

 

نمایشگرهای با نسبت تصویر ۴ به ۳ تنها یک سر ماجرا هستند. در سوی دیگر نمایشگرهای با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ (یا ۱۶ به ۱۰) وجود دارند. این نمایشگرها بسته به آن‌که در چه جهتی در دست قرار گیرند (افقی یا عمودی)، می‌توانند به‌صورت کشیده یا بلند باشند. اگر بخواهیم به‌صورت ریشه‌ای به قضیه نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که نسبت تصویر ۱۶ به ۹ در ابتدا در تلویزیون‌ها وجود داشت. سازندگان تبلت‌ها هم برای تجربه‌ی بهتر کاربران در تماشای فیلم، از این نسبت تصویر در محصولات خود استفاده کردند.

اما گوگل از به‌کارگیری این دو نسبت تصویر رایج و محبوب در تبلت Pixel C صرف‌نظر کرد و در عوض از نسبت تصویر جدید و عجیب ۱:۱/۴۱ (همان ۱ به رادیکال۲) به‌کار برد. در حقیقت گوگل این نسبت تصویر را نه برای هیجان و نه برای متفاوت بودن آن از سایر تبلت‌های بازار انتخاب کرده است. از نظر «اندرو باورز» (Andrew Bowers) – مدیر بخش سخت‌افزار گوگل – گوگل در تبلت پیکسل C سعی کرده پا را فراتر از استاندارهای تبلت‌ها بگذارد و محصولی بهتر از نقطه‌نظر کاربران تولید کند. یکی از دلایلی که سبب شد گوگل از نسبت تصویرهای ۱۶:۹ یا ۱۶:۱۰ در تبلت پیکسل C استفاده نکند، این بود که این نسبت‌های تصویر در اصل برای تلویزیون‌ها است و به اعتقاد گوگل، دیگر عصر استفاده از آن در تبلت‌ها به سر آمده.

همان‌طور که گفتیم نمایشگرهای با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ بیشتر برای تماشای ویدیو مناسب هستند. اما به‌طورکلی تبلت‌ها و به‌طور ویژه تبلت Pixel C قرار است ویژگی‌های بیشتری را برای کاربران به‌همراه داشته باشد. ازاین‌رو گوگل برای کامل بودن نمایشگر Pixel C برای استفاده‌های گوناگون، اقدام به‌کارگیری نسبت تصویر ۱ به رادیکال۲ کرد.

 

تفاوت اصلی «پیکسل C» با تبلت‌های برتر بازار

 

گوگل در زمان معرفی تبلت Pixel C به این موضوع اشاره کرد که نسبت تصویر این محصول دقیقا مشابه با برگه‌ی استاندارد و بین‌المللی A4 است. البته نسبت تصویر این تبلت شباهت‌های زیادی با دیگر عضو خانواده‌ی پیکسل یعنی «کروم‌بوک پیکسل» دارد. این لپ‌تاپ دارای نسبت تصویر ۳ به ۲ است و از بسیاری از لپ‌تاپ‌های دیگر مربعی‌تر به نظر می‌رسد.

البته به‌نظر می‌رسد که گوگل در به‌کار نگرفتن نسبت تصویر 3:2 و 16:9 در تبلت پیکسل C کاملا هوشمندانه عمل کرده است؛ چراکه کروم‌بوک پیکسل تنها در وضعیت افقی (لنداسکیپ) قابل‌استفاده است. ازاین‌رو نسبت تصویر ۳ به ۲ برای این لپ‌تاپ می‌تواند انتخابی منطقی باشد. اما داستان در مورد پیکسل C متفاوت است.

چراکه با این تبلت می‌توان در دو وضعیت افقی و عمودی کار کرد. بنابراین گوگل به فکر استفاده از نسبت تصویری در پیکسل C افتاد تا در هر دو حالت مذکور، کاربردی باشد. در وضعیت عمودی، تبلت‌های با نسبت تصویر ۱ به رادیکال۲ در مقایسه با ۱۶ به ۹، عرض بیشتری دارند. به خاطر همین کاربر، آزادی عمل بیشتری در هنگام کار با نمایشگر تبلت خواهد داشت.

 

تفاوت اصلی «پیکسل C» با تبلت‌های برتر بازار

 

نکته‌ی مهم دیگری در مورد نسبت تصویر ۱ به رادیکال۲ این تبلت وجود دارد که جالب به‌نظر می‌رسد. اندازه‌ی برگه‌ی A4 را که به یاد دارید؟ با تا کردن آن به دو قسمت مساوی (از جهت عمودی)، متوجه خواهید شد که نسبت تصویر دو مستطیل جدید به‌وجود آمده با نسبت تصویر اندازه‌ی اصلی برگه‌ی A4، یکسان است. علاوه بر این، می‌توانید دو مستطیل جدید به‌وجود آمده را دوباره به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.

در آخر خواهید دید که این چهار مستطیل، از نسبت تصویر یکسان ۱ به رادیکال۲ بهره می‌برند. گفتنی است که شما این کار را می‌توانید تا آن زمانی که انگشت‌تان خسته نشده، ادامه دهید! هدف از گفتن این موضوع، تنها بیان یک ترفند و معمای ریاضی نیست؛ بلکه این موضوع نوید اجرای خوب قابلیت چند پنجره‌ای در این تبلت را می‌دهد.

در حال حاضر بسیار زود است تا در مورد بهترین تبلت هیبریدی دنیا صحبت کنیم. اما گوگل با تولید پیکسل C یک حقیقت بزرگ را برای کاربران آشکار کرد و آن اینکه آینده تبلت‌های هیبریدی هنوز حل‌وفصل نشده است. تبلت‌های با نسبت تصویر ۴ به ۳ به‌همان اندازه‌ی نمایشگرهای ۱۶ به ۹ محبوب هستند.

علاوه بر این تبلت پیکسل C با نسبت تصویر جدید ۱ به رادیکال۲ نشان داد که می‌تواند الهام‌بخش دنیای تبلت‌ها باشد. در آخر ما تلاش گوگل را در نسبت تصویر جدید ۱ به رادیکال۲ این‌گونه می‌بینیم: «اگر شرکتی دست‌ به ‌کاری متفاوت و پرخطر بزند و به همگان ثابت کند که آن می‌تواند به‌خوبی هرچه‌تمام‌تر کار کند، مسلما پیشرفتی شگرف در دنیای تکنولوژی به وجود خواهد آورد.»



شارژ سریع موبایل