امین شجاعی يكشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۰

اسم سفر كه می‌آید، آنهایی كه یك سال با گل و گیاهان‌شان زندگی كرده‌اند، نگران می‌شوند؛ ‌نگران بی‌آبی و مرگ گل‌هایی كه به آنها زندگی بخشیده‌اند و افق نگاه‌شان را تازه كرده‌اند.

اما اگر اصول آبیاری صحیح و مراقبت از گلدان‌ها حتی در سفر را بدانید، ‌دیگر نگران تعطیلات  و خشك شدن گل‌های‌تان نخواهید بود. نیازی هم به رو انداختن به دوست و آشنا و فامیل و همسایه هم نیست. با ما همراه شوید.


نکاتی برای مراقبت از گیاهان

گلدان‌ها را در روزهای قبل از سفر در قسمتی از آپارتمان قرار دهید که نور کافی داشته باشد اما شدید نباشد. قبل از رفتن به سفر آنها را آبیاری کرده و سپس نایلونی شفاف روی گلدان‌ها بكشید. نایلون‌ها باید طوری روی گل‌ها قرار گیرد كه هوا جریان داشته باشد. این روش در ساخت تراریوم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و محیطی شبیه به تراریوم برای نگهداری گیاهان ایجاد شده و مانع از هدر رفتن آب می‌شود. انباشته شدن بخار آب درون نایلون باعث می‌شود تا آب توسط برگ و ریشه‌ها دوباره جذب برگ‌ها شده و مانع از خشک شدن گیاهان شود.


شیوه‌های آبیاری غیرمستقیم

یک روش دیگر برای پیشگیری از به اتمام رسیدن آب گلدان‌ها استفاده از بطری نوشابه است. در این روش بطری نوشابه خالی را سوراخ کرده و درون آن تا جایی آب بریزید که کمی ‌هوا نیز در آن وجود داشته و آن را به صورت اریب داخل خاک قرار دهید‌. در مرحله بعد در کف گلدان‌ها سوراخ بسیار کوچکی ایجاد کنید.

این روش باعث می‌شود با خروج هوا از انتهای بطری نوشابه؛ قطره قطره آب خارج شود و خاک گلدان برای مدت طولانی مرطوب بماند. با توجه به تعداد روزهایی که قصد دارید گلدان‌ها را تنها بگذارید، حجم شیشه‌های نوشابه را انتخاب کرده و کوچک و بزرگی آن را تعیین کنید. در روش دیگر می‌توانید، از تشت آب استفاده کنید. آن را روی چهار پایه قرار داده و گلدان‌ها را در اطراف ظرف آب قرار دهید؛ گلدان‌ها را باید به شیوه‌ای بچینید که انتهای ظرف آب، کمی‌بالاتر از سطح گلدان‌ها باشد و سپس با قرار دادن گلدان‌های خالی یا وسایل مناسب در زیر گلدان‌های کوچک آنها را هم سطح کنید. در مرحله بعد برای هر یک از گلدان‌ها رشته طنابی از جنس پنبه انتخاب کرده و یک سر آن را داخل ظرف آب و سر دیگر را داخل گلدان‌های پنبه‌ای قرار دهید.

این کار باعث می‌شود تا رطوبت و آب به‌راحتی از داخل ریسمان‌های پنبه‌ای به داخل خاک منتقل شوند و خاک گلدان‌ها تا مدت‌ها مرطوب باقی بماند. یک روش دیگر برای محافظت از گلدان‌های بزرگ و پیشگیری از خروج سریع رطوبت و آب، استفاده از نایلون‌های بزرگ و گره زدن آن به دور ساقه گلدان است.
 
اگر در خانه گلدانی دارید که جابه‌جایی آن برای‌تان دشوار است، نیازی به انتقال آن به مکان‌های آفتابگیر خانه نیست. کافی است پیش از ترک خانه و رفتن به مسافرت آن را آبیاری کرده و کیسه نایلونی را به روی آن کشیده و یک سر کیسه را در قسمت انتهایی ساقه و نزدیک به گلدان با طناب یا سیم روکش دار ببندید. به طوری که بخار متصاعد شده از برگ‌ها نتواند از آن خارج شود. در این صورت بخار به صورت قطرات آب در نایلون ظاهر شده و توسط برگ‌ها باز جذب می‌شود و گلدان‌ها دچار کم آبی نخواهند شد.


احساس گلدان‌ها را جدی بگیرید

ترافیك كاری روزهای آخر سال گاهی باعث می‌شود نگهداری از گل‌ها و گیاهان فراموش شود. اما بی‌توجهی به سلامت گل‌ها، طول عمر گلدان‌ها را كم می‌كندبنابراین بسته به نوع گیاه به حفظ رطوبت، نورگیری و قرار گرفتن ریشه گیاه در خاک مناسب دقت کنید. برنامه آبیاری گیاهان‌ در طول سفر را طوری طراحی کنید که پیش از سفر آن را انجام می‌دادید.

بعضی گیاهان نیاز به آبیاری غیرمستقیم دارند و زهکشی آنها در طول سفر باید به خوبی انجام شود. بعضی دیگر نیز، آب کافی برای رشدشان احتیاج دارند. ازطرف دیگر فراموش نکنید گیاهان نیز احساس دارند. سفرهای طولانی و سکوت خانه می‌تواند رشد آنها را کندگرداند. بعضی گیاهان به‌رغم برخوردار بودن از شرایط کافی و مناسب مانند نور عالی و آبیاری منظم و زهکشی، در غیاب صاحبان‌شان رشد نکرده و خشک شده‌اند.


رسیدگی به گلدان‌ها پس از سفر

 

روش‌های ساده برای آبیاری گیاهان پیش از سفر

 

پس از بازگشت از سفر، به طور اختصاصی با گلدان‌های‌تان صحبت کنید و آنها را از دلتنگی دربیاورید. فراموش نکنید، گیاهان از همان نخستین لحظه‌های رویش و رشد، نیاز به محبت صاحب‌شان دارند. اگر پس از بازگشت از سفر متوجه شدید که گیاه کمی‌رنگ پریده به نظر می‌آید و رنگ اصلی خود را از دست داده است، احتمالا این پیام را منتقل می‌کند که مواد مغذی کافی در طول مسافرت به او نرسیده است و بهتر است با آبیاری و در صورت نیاز تعویض کود، گلدان‌های تان را سیراب کنید. در صورتی که نوک برگ‌های گیاه پس از بازگشت از مسافرت قهوه‌ای رنگ شده بود، رطوبت محیط را بیشتر کنید و برگ‌های گیاه را در ساعات گرم روز با اسپری آبیاری کنید.

زرد شدن گیاه نیز نشان می‌دهد که درجه حرارت اتاق برای رشد او مناسب نبوده و در مدت زمان غیبت صاحب گلدان، گیاه دچار سرمازدگی شده است. کمبود نور در طول سفر نیز با نشانه‌هایی مانند باریک شدن ساقه گیاه و کوچک شدن برگ‌ها ظاهر می‌شود که با ایجاد نور مصنوعی یا قرار دادن گلدان‌ها در مکان‌های نورگیر خانه جبران‌پذیر است. گاهی نیز ممکن است، منافذ برگ‌ها به علت تمیز نشدن، مسدود شده باشند، بنابراین توصیه می‌شود پس از بازگشت از سفر، برگ‌ها را با اسفنج مرطوب تمیز کنید.


روشی ساده برای پیشگیری از کم آبی

یک روش دیگر برای آبیاری غیرمستقیم گیاهان هنگام سفر، استفاده از ظرف مناسب و پارچه‌های کتانی یا نخی است. برای این كار  ته ظرف غیر قابل استفاده‌ای را سوراخ کرده و گلدان‌ها را روی آن قرار دهید. قبل از سفر گیاه را آبیاری کرده و پارچه پنبه‌ای مرطوب را زیر ظرف قرار دهید. برای آبیاری گیاهان بزرگ و برگ درشت می‌توانید از روش روزنامه‌های خیس استفاده کنید.

به‌این‌صورت که قبل از ترک خانه تعدادی از برش‌های روزنامه را مرطوب کرده و آن را روی خاک گلدان قرار دهید. این روش باعث می‌شود تا مدت‌ها خاک گلدان مرطوب بماند و گیاه دچار کم آبی نشود. فراموش نکنید برای سفرهای طولانی و بیشتر از یک هفته باید مسئولیت نگهداری از گیاهان را به عهده فرد دیگری بسپارید و در غیر این صورت قبل از سفر به عواملی مانند مرغوب بودن خاک گلدان، قرار گرفتن در شرایط نوری کافی و آبیاری مناسب آن توجه کنید.



شارژ سریع موبایل