عادل مسعودی چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰

در سال‏های اخیر، خودروهای کراس ‏اوور متوسط و کوچک، بیشترین سهم بازار خودروهای وارداتی را در اختیار داشته‏ اند و به دلیل محبوبیت این کلاس در بین مشتریان، مدل‏های مختلفی از شرکت‏های خودروساز کره‏ای، ژاپنی و حتی چینی به کشور وارد شده‏اند. 

شرکت آرین موتور نماینده محصولات میتسوبیشی در ایران اخیراً نسل سوم میتسوبیشی اوتلندر (Outlander) را با امکانات و ظاهری جدید نسبت به نسل قبلی وارد کشور کرده که مدل GT با موتور V6 مجوز ورود به کشور را ندارد. البته در ابتدای امر، این خودرو تنها با ادوات داخلی کرم رنگ و ظرفیت 7 نفره با قیمت 201 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‏شود و در آینده نزدیک احتمال عرضه مدلی با ادوات داخلی تیره و ظرفیت 5 نفره با قیمتی حدود 180 میلیون تومان وجود دارد. 

رقیبان داخلی این خودرو هیوندای سانتافه، کیا سورنتو ‏ و تویوتا RAV4 خواهند بود. اوتلندر برای اولین بار در سال 2013 به عنوان خودروی شاسی بلند سایز متوسط کمپانی میتسوبیشی به بازار‏های جهانی معرفی شد و در سال 2014 نسل دوم آن به بازار ارائه شد.

در نسل جدید این خودرو، ضریب درگ‏، ایمنی بدنه و عایق بندی صوتی و حرارتی اتاق خودرو بهبود یافته است. در این مطلب به بررسی و تست فنی رانندگی خودروی اوتلندر 2016 با ادوات فول SEL، موتور 4/2 لیتری 4 سیلندر، گیربکس اتوماتیک CVT و انتقال قدرت چهارچرخ (S-AWC) پرداخته شده است. 

 

طراحی بدنه

میتسوبیشی اوتلندر 2016 در مقایسه با نسل قبل تغییرات ظاهری قابل توجهی داشته است. این خودرو با طول 4695 میلی‏متر، عرض 1680 میلی‏متر و ارتفاع 1810 میلی‏متر یک کراس‏اوور متوسط محسوب می‏گردد که با فاصله 2670 میلی‏متری بین محورهای جلو و عقب، فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار داده است. 

در قسمت‏های بدنه و شاسی، از نظر ایمنی و استحکام نسبت به مدل قبل ارتقاء یافته است. در کل قسمت‏های بدنه خودرو، برای کاهش صدا‏ی ورودی به کابین، عایق بندی صورت گرفته و شیشه‏های جلو و عقب از نوع شیشه آکوستیک صوتی تعبیه شده‏اند و از طراحی جدیدی بهره گرفته‏اند. 

طراحی خارجی بدنه، توسط زبان طراحی جدید کمپانی میتسوبیشی انجام شده و تلفیق زه‏های کرومی متعدد و قطعات سیاه رنگ همراه با چراغ‏های جلو در نمای جلوی خودرو، ظاهری کاملاً تهاجمی و زیبا به آن بخشیده است. چراغ‏های جلوی خودرو از نوع LED و با ظاهری تیز و خشن به طرزی زیبا در دو طرف جلوپنجره کرومی و دو تکه خودرو قرار گرفته‏اند و شوینده‏های چراغ نیز روی سپر برای شستشوی تلق چراغ‏ها تعبیه شده‏اند. همچنین لامپ‏های LED روشنایی روز (DRL) در قسمت زیرین چراغ‏های جلو هستند و از زیر چراغ‏های جلو دو زه کرومی به صورت دوکی شکل تا زیر چراغ‏های مه‏شکن جلو امتداد یافته‏اند و دریچه‏های ورودی هوا را در بر می‏گیرند. 

چراغ‏های عقب به صورت نوارهای طیقی LED افقی در نظر گرفته شده‏اند که در بین دو چراغ زه کرومی ذوزنقه‏ای شکلی در بین شیشه عقب و لوگوی میتسوبیشی قرار دارد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، چراغ‏های مه‏شکن در زیر سپر عقب و در دو طرف دیفیوزر عقب تعبیه شده‏اند. دو زه باربند کرومی در روی سقف خودرو قرار دارند و در طول سقف امتداد یافته‏اند.

چراغ سوم ترمز روی اسپویلر عقب سقف نقش بسته است. آینه‏های جانبی بزرگ مجهز به چراغ راهنما هستند و در نمای جانبی، خط مستقیمی از زیر آینه جانبی و روی گلگیر جلو از بالای دستگیره‏های کرومی درهای جانبی عبور کرده و تا قسمت بالای چراغ عقب امتداد یافته است. 

رینگ‏های آلیاژی 18 اینچ با طرح جدید و زیبا با لاستیک‏های 255/55R18 ظاهری اسپرت به خودرو داده‏اند. ارتفاع درهای جانبی برای سهولت در سوار و پیاده شدن سرنشینان کمی کاهش ‏یافته و ارتفاع کف خودرو از زمین 190 میلی‏متر است.

 

طراحی کابین و امکانات ایمنی و رفاهی

در کابین میتسوبیشی اوتلندر 2016 در مقایسه با نسل قبل، مهم‏ترین تغییر شامل دکمه‏های کنترل سیستم صوتی و روکش چرم همراه با طراحی و جنس جدید غربیلک فرمان است. اگر تجربه سواری با مدل‏های 2014 یا 2015 را داشته باشید، با ورود به اتاق خودرو متوجه می‏شوید که در مدل 2016 کیفیت قطعات و مواد به کار رفته در داشبورد و ادوات افزایش یافته و قطعات طرح چوب در کابین به کار رفته است. 

تغییرات سیستم خواباندن صندلی‏های ردیف دوم، شامل تغییر جمع کردن پنج مرحله‏ای به سه مرحل‏های است. مجموعه کاملی از امکانات رفاهی در این خودروی کراس‏اوور ژاپنی تعبیه شده‏ تا آن را به انتخابی مناسب برای مشتریان تبدیل کند. 

امکانات و تکنولوژی‏های رفاهی خودرو شامل موارد ذیل است: سیستم ورود و خروج بدون کلید (Keyless)، استارت دکمه‏ای، فرمان با روکش چرم و دکمه‏های کنترلی، سیستم صوتی حرفه‏ای 710 وات از برند معتبر آمریکایی Rockford Fosgate با 9 اسپیکر، سیستم Multimadia با نمایشگر لمسی رنگی 7 اینچی با سیستم ناوبری GPS دوربین دید عقب (RVC) و پورت USB و کارتخوان MicroSD، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم دوگانه دما برای راننده و سرنشینان عقب، صندلی راننده با تنظیم 6 حالته برقی، گرمکن و سردکن صندلی‏های جلو، اهرم‏های تعویض دنده از پشت فرمان (Paddle Shifter)، سیستم اتصال بلوتوث تلفن همراه، سانروف سه حالته، برف پاک کن با سنسور باران، آینه عقب الکتروکروماتیک، آینه‏های جانبی برقی با گرمکن و سنسور پارک عقب و در برقی محفظه بار هستند. 

اوتلندر 2016 استانداردهای ایمنی تصادفات EuroNcap و IIHS را دریافت کرده است. این خودرو دارای امکانات ایمنی مانند 7 ایربگ،‏ کمربندهای ایمنی سه نقطه‏ای، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کمکی ترمز اضطراری (EBA)، سیستم کروز کنترل فعال (ACC)، سیستم کنترل پایداری فعال (ASC)، سیستم کنترل کشش فعال (ATC)، ترمز کمکی در جاده‏های شیبدار (HSA)، سیستم ضدسرقت ایموبیلایزر، سیستم دزدگیر با آلارم و قفل خودکار درها است.

 

مشخصات فنی

میتسوبیشی اوتلندر 2016 از همان پیشرانه 4/2 لیتری Smart MIVEC از نوع SOHC با 16 سوپاپ و حجم دقیق 2360 سی‏سی مشابه نسل قبلی بهره می‏برد که قدرتی معادل 166 اسب‏بخار در دور موتور 6000 دور در دقیقه و گشتاوری برابر با 220 نیوتن‏متر در 4200 دور در دقیقه برای خودرو فراهم می‏کند. البته کمپانی میتسوبیشی با انجام اصلاحات فنی، آن را برای شرایط آب و هوایی مختلف سازگارتر کرده است. 

گیربکس CVT این خودرو در نسل جدید نیز مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفته و شتاب اولیه بهتری را در مقایسه با نسل قبلی به محور جلوی خودرو انتقال می‏دهد که قابلیت انتقال قدرت به چهارچرخ (S-AWC) نیز توسط راننده قابل انتخاب است. 

توزیع وزن خودرو به میزان 56/44 در محورهای جلو و عقب در هنگام ورود به پیچ‏ها مناسب به نظر می‏رسد. در اوتلندر 2016 شاهد رانندگی پر شتاب‏تر، نرم‏‏تر و دقیق‏تر با گیربکس CVT جدید هستیم که البته تأثیر چندانی روی شتاب 5/10 ثانیه‏ای خودرو نداشته است. 

گیربکس CVT خودرو با امکان تعویض دستی دنده‏ها می‏تواند شرایط رانندگی را به دلخواه راننده تغییر دهد و گیربکس اتوماتیک CVT را به گیربکس چند سرعته تبدیل کند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، سیستم فرمان خودرو از نوع راک‏اندپینیون بوده که با تکنولوژی هیدرولیک برقی، هندلینگ و فرمان‏پذیری مناسبی را برای اوتلندر به ارمغان اورده است. سیستم تعلیق جلو از سیستم مک‏فرسون و تعلیق عقب از سیستم چند اتصالی بهره می‏برد و در هر دو محور جلو و عقب بازوهای تعادلی تعبیه شده‏اند. 

تغییراتی در سیستم تعلیق جهت بهبود عملکرد و نرمی بیشتر آن انجام گرفته است. عملکرد سیستم تعلیق جلوی خودرو برای مانور‏ها بهبود ‏یافته و کمک فنرهای تعلیق عقب نیز تقویت شده‏اند تا آرامش بیشتری را برای سرنشینان فراهم کنند. سیستم انتقال قدرت در اوتلندر 2016 به هر چهار چرخ صورت می‏گیرد و راننده می‏تواند توسط یک کلید وضعیت رانندگی را در سه وضعیت ECO، Normal و قفل دیفرانسیل انتخاب کند. مصرف ترکیبی اوتلندر با گیربکس CVT جدید، حدود 3/9 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده که حدود نیم لیتر از تویوتا RAV4 و یک لیتر کمتر از هیوندای سانتافه است.

 

تست رانندگی

با سوار شدن در میتسوبیشی اوتلندر 2016 به دلیل ادوات باکیفیت و دو رنگ داشبورد و رودری‏ها و همچنین روکش چرم صندلی‏ها احساس سواری با یک خودروی لوکس شاسی بلند به شما دست می‏دهد. 

غربیلک فرمان نسبت به نسل قبلی تغییر ظاهری زیادی دارد و علاوه بر تغییر طراحی نمای ظاهری، دکمه‏های کنترلی سیستم صوتی و روکش چرم به آن اضافه شده است. سیستم تنظیم برقی صندلی به شما اجازه تنظیم ارتفاع و موقعیت نشیمن و پشتی صندلی را می‏دهد و می‏توانید آن را در بهترین حالت ممکن برای رانندگی تنظیم کنید. 

صندلی‏های چرمی خودرو نرم و راحت بوده و قسمت پشت بدن را به خوبی حمایت می‏کنند و فضای زانو، سر و شانه در صندلی‏های جلو مناسب بوده و کنسول باریک وسط اجازه نمی‏دهد که زانوی راننده با آن برخوردی داشته باشد. 

ارتفاع رانندگی مطلوب، دسترسی مناسب به دکمه‏های کنترلی و صفحه نمایش را فراهم کرده است. از محل نشستن راننده، به دلیل باریک بودن ستون‏های جلوی اوتلندر و میدان دید مناسب، در نگاه اول راندن این خودرو بسیار راحت به نظر می‏رسد. ردیف دوم صندلی‏ها فضای پای مناسبی را برای سرنشینان فراهم کرده که البته برای افراد قد بلند امکان خوردن سر به سقف خودرو دور از ذهن نیست؛ ولی ردیف سوم، به دلیل فضای کم زانو، برای نشستن کودکان و نوجوانان مطلوب‏تر است. 

موتور خودرو را با دکمه استارتر روشن کردم و صدای موتور کمتر از میزان انتظار و به میزان کمی داخل کابین خودرو شنیده می‏شد. با قرار دادن گیربکس در حالت D و فشردن پدال گاز، خودرو از زمین کنده شده و به نرمی شروع به حرکت کرد. 

گیربکس CVT این خودرو در نسل جدید، مورد بازنگری قرار گرفته و شتاب اولیه بهتری را در مقایسه با نسل قبلی فراهم می‏کند. عملکرد مناسب و روان گیربکس CVT باعث شد تا عملکرد اهرم‏های تعویض دنده پشت فرمان را مورد آزمایش قرار دهم. لذا با قرار دادن گیربکس در حالت تعویض دستی، دنده‏ها را توسط اهرم پشت غربیلک فرمان عوض کردم که تعویض آنها به نرمی صورت می‏گرفت و از آنجا که گیربکس CVT تمایل به بالا بردن دور موتور دارد، اوتلندر بنا به اعداد به دست آمده در آزمایش شتاب‏گیری ما، از شتاب صفر تا 100 متوسطی برخوردار بود و به صورت عملی در بهترین زمان گیری، به شتاب صفر تا صد 11 ثانیه دست یافتیم. 

عملکرد پدال ترمز نیز کمی اسفنجی به نظر می‏رسید ولی زمان توقف خوبی را نمایش داد. فرمان هیدرولیک برقی خودرو، عملکردی سنگین‏تر و سفت‏تر از حد انتظار داشت و در زمان چرخش فرمان به وسط، عملکرد دقیق و تندی نداشت؛ اما خواص دینامیکی و هندلینگ خودرو در حین رانندگی در جاده مخصوصاً در پیچ‏های تند و مسیرهای شنی، واقعاً لذت بخش بود. هر چند که طبق ادعای نمایندگی، لذت رانندگی مدل 4 سیلندر این خودرو، با لذت سواری مدلV6 آن قابل مقایسه نیست. 

انتقال قدرت چهار چرخS-AWC یا Super All Wheel Control خودرو عملکردی جالب و مناسب دارد و برخلاف انتظار، حرکت در مسیر بیرون شهری و حتی زمین‏های ماسه‏ای خارج از جاده (Off-road) و ناهموار نیز به لطف برخورداری از سیستم کنترل فعال پایداری الکترونیکی (ASC) بدون دردسر و با هندلینگ عالی انجام ‏می‏شود. 

باید گفت که با این خودرو برای خارج شدن از جاده و لذت بردن از رانندگی آفرود مشکلی نخواهید داشت. در مقایسه با نسل قبلی، میله تعادلی سیستم تعلیق جلو تقویت شده و کمک فنرها نیز بهبود یافته‏ و در عقب نیز فنرها استحکام بیشتری پیدا کرده و کمک فنرهای با سیلندرهای بزرگ‏تری تعبیه شده‏اند. 

سیستم تعلیق خودرو و سیستم کمک فنرها با وجود عملکرد مناسب در مسیرهای خاکی و عملکرد نرم در دست‏اندازهای کوچک، در هنگام افتادن اتفاقی در گودال‏های عمیق‏تر، عملکردی نسبتاً سخت و کوبنده دارد.

هر چه بیشتر رانندگی کردم، نقص‏هایی در سیستم تعلیق خودرو نسبت به نسل قبلی یعنی مدل 2014 حس کردم که البته در مقایسه با رقبای کره‏ای قابل اغماض بود. عملکرد تعلیق در عبور از برخی از چاه‏ها و دست‏اندازها کیفیت سواری و هندلینگ را تحت تأثیر قرار می‏دهد و حتی گاهی به نظر می‏رسید که لاستیک عقب از زمین بلند می‏شود، چرا که کمک فنرهای نوی خودرو عملکرد سختی داشتند و ظاهراً خودرو نیاز به کارکرد بیشتر برای تنظیم نرم‏تر کمک فنرها دارد. 

به نظر می‏رسد که میتسوبیشی باید کمی روی تنظیم سیستم تعلیق خود کار کند تا از رقبایی مانند تویوتا و مزدا عقب نیفتد. سیستم کمکی ترمز خودکار در سراشیبی (HSA) در تست رانندگی در تپه، به راحتی از حرکت روی به پایین خودروی1590 کیلوگرمی جلوگیری کرد. 

میتسوبیشی اوتلندر یک خودروی کراس‏اوور متوسط عالی است که در بین رقبای هم کلاس خود مانند هوندا CR-V، تویوتا RAV4، مزدا CX-5 کیا سورنتو، هیوندای سانتافه سربلند بیرون خواهد آمد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، امکانات ایمنی رفاهی مناسب، فضای بار جادار، موتور نسبتاً قدرتمند، هندلینگ مناسب، فرمان‏پذیری نسبتاً خوب و گیربکس نرم و مطلوب، از مزایای این خودرو هستند. حتی مالکان نسل قبلی این خودرو اعتقاد دارند که اوتلندر خودرویی است که در سفرهای طولانی و رانندگی ممتد، نرم‏تر از خودروهای رقیبش عمل می‏کند و از حیث کیفی در بلند مدت، افت بدنه و کابین آن نسبت به رقبای کره‏ای اش وضعیت بهتری دارد. 

در مجموع با توجه به لیست کامل امکانات رفاهی و تجیزات ایمنی که این خودرو دارد، اگر تجربه مالکان نسل قبلی این خودرو را به همراه اصلاحات انجام گرفته روی مدل 2016 آن در نظر بگیریم، در می‏یابیم که اوتلندر فرصت مناسبی برای تثبیت موقعیت خود در مرز قیمتی 200‏ میلیون تومان دارد و ر رقابتی تنگاتنگ با کیا سورنتو 212 میلیونی و هیوندای سانتافه 210 میلیونی خواهد داشت. 

تنها ایراد این خودرو نسبت به رقبایش، عملکرد سیستم تعلیق، موتور ضعیف‏تر، فضای کمتر ردیف سوم و فضای بار است. ولی باید در نظر داشت که میزان مصرف سوخت بهتری از آنها دارد و ظاهر زیبای آن می‏تواند برگ برنده‏ای برایش محسوب گردد. در پایان از همکاری آقایان ... و نمایندگی آرین موتور که ما را در این تست همراهی کردند، کمال تشکر را داریم.

 

تست رانندگی میتسوبیشی اوتلندر 2016

 

تست رانندگی میتسوبیشی اوتلندر 2016

 

تست رانندگی میتسوبیشی اوتلندر 2016

 

تست رانندگی میتسوبیشی اوتلندر 2016

 

تست رانندگی میتسوبیشی اوتلندر 2016

 

تست رانندگی میتسوبیشی اوتلندر 2016

 

تست رانندگی میتسوبیشی اوتلندر 2016



شارژ سریع موبایل