امین شجاعی پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰

احتمالا تا به حال چیز‌هایی درباره پیلینگ یا لایه‌برداری پوست شنید‌ه‌اید شاید هم تا به حال از كر‌م‌های لایه‌بردار یا اسكراب استفاده كرده ‌باشید ‌اما شاید ندانید كه پیلینگ و لایه‌برداری روش‌های مختلف با مكانیسم‌های متفاوت دارد كه هركدام از این روش‌ها را پزشك با توجه به وضعیت پوست شما پیشنهاد می‌كند

در بسیاری از موارد استفاده از روش‌های مختلف پیلینگ برای صاف كردن پوست و از بین بردن لك‌ها و مشكلات پوستی راه‌حل اول و آخر است و نتایج حاصل از آن نیز كاملا قابل پیش‌بینی است و عوارض چندانی هم ندارد، البته اشتباه نكنید پیلینگ و لایه‌برداری فقط برای درمان مشكلات پوستی نیست بلكه گاهی برای از بین بردن چین و چروك‌ها یا حتی درخشان‌كردن پوست از این روش استفاده می‌شود.
 

 «پیلینگ» چطور زیبای‌تان می‌كند؟


از چه حرف می زنیم؟

اسیدها و آنزیم‌های خاصی باعث از بین رفتن سلول‌های مرده می‌شوند در حقیقت یك سوختگی شیمیایی خفیف و كنترل شده در پوست به‌وجود می‌آید و سلول‌های مرده پس از جدا شدن، جای خود را به سلول‌های سالم و جوان می‌دهند، لایه‌برداری براساس نوع ماده به كار رفته، غلظت آن و مدت زمانی كه مواد فوق روی پوست باقی می‌مانند متفاوت است.


لایه برداری سطحی

فرآیند لایه‌برداری در اپیدرم یا لایه سطحی پوست ایجاد می‌شود.

برای رفع كدورت و تیرگی پوست، چروك‌های خفیف زودرس و درمان جوشگاه‌های قدیمی.

تركیبات اصلی: معمولا از دسته هیدروكسی اسیدها(آلفا هیدروكسی اسید و بتا هیدروكسی اسید) با غلظت‌های 02 تا 07 درصد.


لایه برداری متوسط

نسبت به لایه‌بردارهای سطحی با عمق بیشتری درون پوست نفوذ می‌كنند و بهتر است فقط در پوست سایر قسمت‌های بدن  ‌جز صورت به كار رود.

درمان ضایعاتی مانند اسكار آكنه، خطوط پوستی، تغییرات رنگ پوست و تغییرات پوست بر اثر آفتاب.

تركیبات اصلی: از تری كلرو استواستیك (TCA) با غلظت‌های متوسط، استفاده می‌شوند.


لایه‌برداری عمیق

این فرآورده‌ها قوی‌ترین لایه بردارهای پوست را شامل می‌شوند.

كاربرد: درمان چین‌های خشن پوستی، آثار عمیق ناشی از افزایش سن و آفتاب، اسكار پوستی و ضایعات رشد یافته پیش سرطانی.

تركیبات اصلی: در این محلول‌ها از تركیبات فنل استفاده می‌شود و عوارضی مانند بیهوشی و نیاز به بستری شدن را نیز به همراه دارد.


لیزر چقدر در لایه برداری موفق است؟

یكی از درمان‌های رایج در مطب‌های متخصصان پوست و موست و كاربردهای وسیعی در درمان برخی بیماری‌های پوستی مثل ضایعات عروقی (همانژیوم، ماه‌گرفتگی‌)، بهبود زخم‌های برجسته و كلوئید، بهبود اسكارهای مختلف، بهبود برخی لك‌ها مثل كك‌ومك، لكه‌های قهوه‌ای و جوان‌سازی پوست دارد. لیزر در لایه‌برداری نیز موثر است.
 

 «پیلینگ» چطور زیبای‌تان می‌كند؟


لایه‌برداری با CO2

یك ناحیه از پوست را به‌صورت سراسری لایه‌برداری می‌كند.


لایه‌برداری فراكشنال

در هر جلسه درمان درصدی از سطح مورد درمان دست‌ نخورده باقی می‌ماند، بنابراین به سرعت پوست ترمیم خواهد شد و عوارض كمتری از گروه اول دارد.


لایه‌برداری مكانیكی

در لایه‌بردارهای مكانیكی مواد ساینده‌ای وجود دارد كه مثل سنباده روی سطح پوست كشیده می‌شوند و سلول‌های مرده را از روی آن سطح پوست برمی‌دارند كه به‌دنبال استفاده از آن تاثیر و نفوذ‌ داروهای پوست، چند برابر گشته و بنابراین كمك مهمی برای درمان دارویی مثلا بهبود لك‌های صورت است.


كرم‌های اسكراب

این كرم‌ها به‌عنوان خراشنده و ساینده پوست استفاده می‌شوند.كرم‌ها و صابون‌های اسكراب حاوی دانه‌های خشن هستند تا سلول‌های مرده سطح پوست را بردارند.
 

 «پیلینگ» چطور زیبای‌تان می‌كند؟


كاربرد: در درمان ضایعات پوستی مثل آكنه‌های كومدونال (جوش‌های سرسیاه یا سفید)، چربی پوست، خشونت پوست و افزایش اثر داروهای موضعی.


روش‌های سنتی

در زمان قدیم كیسه كشیدن در حمام‌های سنتی رایج بوده كه این مثالی از لایه‌برداری مكانیكی است كه وقتی با سفید آب همراه می‌شود، میزان لایه‌برداری آن بیشتر هم می‌شود و این عمل موثرتر خواهد شد. حتی استفاده از سنگ‌ پا برای كاستن از زبری كف پا مثالی دیگر از لایه‌برداری مكانیكی است.


روش میكرودرم ابریژن 

توسط دستگاهی، پودر كریستال‌های سخت اكسیدآلومینیوم با فشار روی پوست پاشیده می‌شود. بعد این دستگاه، یك فشار منفی به پوست وارد می‌كند و عملی شبیه بادكش انجام می‌دهد. از تركیب این ساباندن و ایجاد فشار منفی یك لایه برداری مكانیكی خوب روی پوست صورت اتفاق می‌افتد.

كاربرد: بهبود منافذ باز پوست، بهبود جوش‌های سرسیاه و سرسفید، كم رنگ شدن لك‌های صورت و حتی بدن، بهبود چین و چروك‌های ظریف.


 «پیلینگ» چطور زیبای‌تان می‌كند؟


لایه‌برداری به روش خانگی

با استفاده از مواد طبیعی موجود در آشپزخانه هم می‌توان پوست را لایه‌برداری كرد، در واقع می‌توان با مواد طبیعی هم لایه‌بردار شیمیایی ساخت هم لایه‌بردار مكانیكی.


لایه‌بردار شیمیایی خانگی

آنزیم‌های طبیعی كه به‌عنوان لایه‌بردار استفاده می‌شوند، معمولا از آناناس، ‌انبه و كدو تنبل گرفته می‌شوند. آنزیم‌های درون این میوه‌ها را می‌توانید در ماسك‌های خانگی خود به كار ببرید و از پوست‌تان لایه‌برداری كنید. البته این آنزیم‌های لایه‌بردار در قارچ، گیلاس، تمشك، انار، انگور، گوجه‌فرنگی، هلو، خیار، توت فرنگی و زرد آلو و... نیز وجود دارد.


لایه‌بردار مكانیكی خانگی

می‌توانید مواد پودری و خشن را در شامپوی بدن بریزید و به این وسیله اسكراب بسازید، اگر پوست خشك دارید، بهتر است از آرد جو دو سر استفاده كنید. اگر پوست‌تان نرمال است از شكر استفاده كنید و اگر می‌خواهید پوست‌تان خشك شود بهترین ماده نمك است. آرد گندم نیز برای اسكراب پوست‌های چرب مستعد آكنه مناسب است.



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل