میترا جلالی دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰

موتور مسابقه ای مورد علاقه ما رونمایی می‌شود. آن‌ها می گویند: یک رودستر، که امکانات آن فقط به چیزهای اساسی کاهش یافته است. ما می گوییم: با داشتن گشتاور زیاد، داشتن کنترلر برای تک چرخ زدن ضروری است.

 

اغلب معرفی موتورسیکلت‌ها در رسانه‌ها همراه با تبلیغات پر سر و صدا درباره توانایی آن‌ها در مورد اجرای حرکات نمایشی می‌باشد. معرفی رسانه ای ب ام و S1000R 2014 کاملاً متفاوت بود. جلسه مطبوعاتی کاملاً بی سرو صدا و با معرفی کوتاهی توسط Alexander Buckan مدیر طراحی شرکت BMW Motorrad آغاز شد. وی در مورد سه مرحله طراحی موتور سیکلت صحبت کرد، تناسب، مأموریت، و طرز فکر، و این که چگونه این برداشت‌ها توسط انتظارات یک موتورسوار از هر موتورسیکلتی تعیین می‌شوند. یک موتورسوار مسابقات استقامت می‌خواهد کنترل همه چیز را در اختیار داشته باشد، به عنوان مثال، یک موتور سوار موتورسیکلت‌های کروز می‌خواهد احساس آرامش داشته باشد. وی می‌گوید: این ویژگی‌ها البته توسط ظاهر موتورسیکلت نیز مطرح می‌شوند، و حتی موقعیت موتورسوار نیز تأثیر بسیاری روی آن‌ها دارد. (سپس بعد از پایان صحبت‌های وی، چندین ویدیوی نمایشی از S1000R نمایش داده شد).

 

 اولین سواری با BMW S1000R 2014

 

بنابراین جای تعجب ندارد که، اضافه کردن یک فرمان راست قائم به S1000RR چه تفاوت بزرگی را به وجود آورده است. این سوپر موتور سیکلت همانند یک موشک هدایت شونده دقیق می‌باشد، و تقریباً به همان اندازه نیز به مراقبت و توجه نیاز دارد. شرکت بی ام و در واقع این موتور سیکلت را در رده موتورسیکلت‌های مسابقه ای دسته بندی نمی‌کند و جزو خانواده موتورسیکلت‌های رودستر قرار داده است. هرچند این موتورسیکلت به صورت انکارناپذیری سریع است، S1000R تجربه‌های احساسی را در اولویت قرار می‌دهد: سرعت بعلاوه سرگرمی!

اگرچه به خاطر فرمان و پوشش آئرودینامیکی اش از نظر ظاهری مشابه RR می‌باشد، و مانند یکدیگر موتور چهار سیلندر خطی 999 سی سی و بسته‌های جامع الکترونیکی مانند سیستم تعلیق دینامیک اختیاری دارند، R یک موتورسیکلت کاملاً متفاوت می‌باشد. شکل هندسی شاسی کاملا متفاوت است، طراحی ارگونومیکی آن به صورت جامع تغییر یافته است، و سیستم تحویل قدرت دگرگون شده است.

 

 اولین سواری با BMW S1000R 2014

 

S1000R قدرت RPM فوق العاده زیادی را ارائه می‌کند، و اگر نمی‌خواهید به خاطر این قدرت زیاد به زندان بروید، آن را فقط در پیست‌های ایمن امتحان کنید. از آن جایی که مدل R به عنوان یک موتورسیکلت خیابانی در نظر گرفته شده است، بر روی آن تغییرات زیادی انجام داده‌اند. پورت‌های متفاوت، زمان بندی میل بادامک اصلاح شده، و پارامترهای مدیریت موتور تغییر یافته قدرت RPM بالایی را به لطف یک برآمدگی بزرگ در پشت موتور سیکلت ارائه می‌کنند. بر اساس نمودارهای ارائه شده توسط بی ام و، حداکثر گشتاور بدون تغییر در 83 پوند فوت باقی مانده است، اگر چه آن عدد با افزایش 500 دور در دقیقه‌ای، به 9250 دور در دقیقه می‌تواند برسد.

با قدرت زیادی که این موتورسیکلت همراه با خود دارد، پایداری شاسی آن نگرانی آشکاری بود. اگر چه شکل شاسی آن بسیار شبیه موتورسیکلت‌ها مسابقه‌ای است، ولی شاسی S1000R از هر نظر تغییر یافته است. شکل هندسی آن با 0.8 درجه شیب بیشتر، 5 میلی متر دنباله‌ی طولانی‌تر و 22 میلی متر فاصله‌ی بین چرخ‌های بیشتر قوی‌تر شده است. ارتفاع توپی هرزه گرد 3 میلی متر کاهش یافته است، و تغییرات اتصال کمک فنر و انحراف چنگال ارتفاع قسمت عقب موتورسیکلت را 14 میلی متر کمتر کرده است، تمامی این کارها برای افزایش کنترل موتورسوار انجام شده است.

 

 اولین سواری با BMW S1000R 2014

 

طراحی‌های ارگونومیکی موتورسیکلت نیز تغییر کرده‌اند، به گونه‌ای که پدال‌های آن کمی به سمت پایین و جلو انتقال یافته‌اند تا زاویه‌ی زانوی موتورسوار راحت‌تر شده و زین موتورسیکلت نرم‌تر شود. محافظت در برابر باد وجود ندارد، ولی هوا به آرامی از روی بادگیر و در اطراف پوشش‌های رادیاتور حرکت می‌کند. S1000R از تمامی امکانات پیشرفته‌ی بی ام و در جهت سواری راحت‌تر بهره می‌برد، این امکانات شامل کنترل لغزش، ترمزهای ABS، و سیستم تعلیق الکترونیکی DDC می‌باشند. در راستای کاهش قیمت فروش این موتورسیکلت، مدل پایه‌ی S1000R فقط دارای سیستم کنترل پایداری خودکار بی ام و می‌باشد که سرعت چرخ‌ها و موقعیت دریچه‌ی گاز را زیر نظر می‌گیرد تا به سیستم کنترل لغزش موتورسیکلت کمک کند. این مدل پایه فقط دو حالت موتورسواری را ارائه می‌کند، یک حالت 160 اسب بخاری جاده و یک حالت 136 اسب بخاری بارانی، که برای هر کدام از آن‌ها TC واحد و نفوذ ABS کالیبره شده است.

با انتخاب پکیج اسپرت یک سنسور زاویه خم شدن به موتورسیکلت اضافه می‌شود که سیستم کنترل لغزش دینامیک و یک حالت سواری دینامیک مطابق با آن را برای موتورسوار فراهم می‌کند. در این موتورسیکلت تنظیمات سیستم کنترل لغزش را نمی‌توان تغییر داد، ولی می توان این سیستم را همراه با سیستم ABS با فشار دادن یک کلید غیرفعال کرد. پکیج اسپرت همچنین شامل یک کروز کنترل و تعویض کننده‌ی سریع دنده‌ی الکتریکی می‌باشد.

 

 اولین سواری با BMW S1000R 2014

 

 اولین سواری با BMW S1000R 2014

 

 اولین سواری با BMW S1000R 2014

 

با خریدن یک پکیج اختیاری دینامیک سیستم تعلیق الکترونیکی قابل تنظیم توسط موتورسوار همراه با دستگیره‌های داغ و یک پوشش ایرودینامیکی برای قسمت جلوی موتور در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در سیستم تعلیق الکترونیکی چهار حالت سواری وجود دارند که هر کدام از آن‌ها پروفایل DDC خود را به سیستم تعلیق اعمال می‌کنند. شما می‌توانید از بین طرح‌های واکنش نرم، معمولی یا سخت یک حالت را انتخاب کنید. تفاوت بین این حالت‌ها زیاد آشکار نیست، ولی با این وجود آن‌ها قابل توجه هستند.

 

 اولین سواری با BMW S1000R 2014

 

هنوز با ما هستید؟ ببخشید، ولی توضیح مختصر درباره‌ی موتورسیکلت پیشرفته‌ای مانند S1000R کار بسیار سختی می‌باشد. موتورسیکلت‌هایی که ما در مایورکای اسپانیا امتحان کردیم مجهز به هر دو پکیج اسپورت و دینامیک بودند، و همین موضوع امکان تست همه‌ی امکانات S1000R را برای ما فراهم کرد. اشتباه نکنید، S1000R به شکل وحشیانه ای پر سرعت است. دستگیره‌ی گاز را تا آخر بچرخانید، همه چیز فوق العاده است ولی اگر نتوانید ان را کنترل کنید دسته‌ی فرمان محکم به پیشانی شما خواهد خورد.

موتورسیکلتی را که حتی در حالت باران 136 اسب بخار نیرو تولید می‌کند به سختی می توان ضعیف شده نامید. S1000R در دور موتور 2000 تا 9500 دور در دقیقه گشتاور بیشتری تولید می‌کند که به طور میانگین 7 پوند فوت می‌باشد. با این موتورسیکلت حرکت‌های نمایشی فوق العاده ای می توان انجام داد. کمی هزینه‌های خودتان را بالا برده و پکیج اسپرت را خریداری کنید تا بتوانید هیجان منحصر به فردی را تجربه کنید، به گونه ای که همزمان که چرخ عقبتان با سرعت زیاد در حال چرخش هستند و دود زیادی را ایجاد کرده‌اند قادر به تک چرخ زدن هم خواهید بود.

 

 اولین سواری با BMW S1000R 2014

 

زمانی که بر ترس از شتاب گیری خود با این موتور سیکلت غلبه کردید، تازه خواهید فهمید که سوار شدن بر آن با وجود امکانات بسیاری که دارد و می‌توانید آن‌ها را خودتان کنترل کنید چقدر راحت و آسان است. با وجود جاده‌های منحصر به فرد مایورکا و پایین بودن دما و بارش باران به مدت سه هفته تا قبل از روزی که ما به آن جا رسیدیم، فرصت بسیار مناسبی را برای ما به وجود آورد تا بتوانیم سیستم کنترل لغزش و ABS را نیز تست کنیم. مخصوصاً در حالت جاده، هر دوی این سیستم‌ها به نظر می‌رسید که در سر هر پیچ فعال می‌شدند. مداخله‌ی هر یک از این سیستم هیچ وقت مزاحم سواری نمی‌شود، هر چند، برای نگه داشتن موتور سیکلت در یک خط و خارج از گوشه‌های جاده برای این که بتوان از گشتاور زیاد و نیروی ترمز استفاده کرد، حتی در سرعت‌های بسیار بالا، بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد که برای دو ترمز سیمی Brembo به بیش از یک انگشت نیاز داشته باشید. و سیستم DDC همیشه بهترین عملکرد سیستم تعلیق را به شما ارائه می‌کند و به ندرت احساس خواهید کرد سوار بر یک موتورسیکلت شده‌اید. و شما بدون نگرانی می‌توانید تمرکز خود را روی مناظر اطراف جاده و میزان شتاب موتور سیکلت که هر لحظه دوست دارید آن را بیشتر و بیشتر کنید بگذارید. شاسی اصلاح شده به خوبی بر قدرت بالای موتور غلبه می‌کند. گذشته از هر چیز، بی ام و ممکن است در مورد پایداری موتورسیکلت بیش از حد اشتباه کرده باشد. فرمان کمی آهسته حرکت می‌کند و برای موتورسیکلتی این چنین با فرمانی بزرگ حرکت‌های آن خیلی غیر منتظره است. در آن روی سکه، مایه تأسف است که عملکرد محافظت در برابر باد آن خیلی خوب نیست، زیرا S1000R در سرعت‌های بالای 190 کیلومتر بر ساعت نیز بسیار پایدار و مطمئن است. در حالی که ما از هندلینگ انتقاد می‌کنیم، وسعت حرکت فرمان به طور شگفت آوری محدود است، و این موضع باعث می‌شود تا دور زدن کامل با موتورسیکلت یا انجام مانورهای مختلف در سرعت‌های پایین بی دلیل بسیار پر زحمت و مشکل باشد.

 

 اولین سواری با BMW S1000R 2014

 

تکامل

موتورسیکلت سوپر اسپرت بی ام و S1000RR اکنون با شاسی جدید، قطعات الکترونیکی بهینه سازی شده، و مشخصات قدرتی اصلاح شده به منظور ارائه عملکرد خیابانی بهتر به عنوان یک رودستر از نو طراحی شده است.

 

رقیب ها

Aprilia Tuono V4R، Ducati Streetfighter S و Monster 1200، Kawasaki Z1000، KTM Super Duke 1290R، Triumph Speed Triple R.

 

 اولین سواری با BMW S1000R 2014

 

مشخصات فنی

نوع موتور: چهار سیلندر خطی

سوپاپ: 16 سوپاپ، DOHC

حجم موتور: 999cc

نسبت قطر سیلندر به ضربه پیستون: 80.0 x 49.7mm

تراکم: 12.0:1

سیستم سوخت: EFI, ride by wire

کلاچ: مرطوب، چند صفحه ی تاشو

جعبه دنده: 6 سرعته

قدرت: اسب بخار 160.0 @ 11,000 rpm

گشتاور: 83.0 lb.-ft. @ 9250 rpm

شاسی: دو تیرک آلومینیومی

سیستم تعلیق جلو: Sachs 46mm inverted fork adjustable for spring preload, فشرده سازی دینامیک و واکنش نوسانات

سیستم تعلیق عقب: Sachs shock with adjustable spring preload, فشرده سازی دینامیک و واکنش نوسانات

ترمز جلو: Dual Brembo four-piston radial calipers, 320mm discs, with ABS

ترمز عقب: Brembo one-piston caliper, 220mm disc, with ABS

لاستیک جلو: 120/70ZR-17 Pirelli Diablo Rosso II

لاستیک عقب: 190/55ZR-17 Pirelli Diablo Rosso II

شیب/دنباله: 24.6º/3.9 in.

ارتفاع صندلی: 81.3cm.

فاصله دو محور: 56.7 in.

ظرفیت سوخت: 17.4 لیتر.

وزن: 207 کیلوگرم.

رنگها: قرمز مسابقه ای, سفید روشن, آبی منجمد تیره متالیک

تاریخ عرضه: آوریل 2014

گارانتی: 36 ماه، 58000 کیلومتر



شارژ سریع موبایل