سامان جنگل دوست سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۰

از همان ابتدای تولد اتومبیل تا به امروز، همواره خودروهایی ساخته شده‌اند که در زمان تولیدشان فراتر از خودروهای هم دوره خود بوده‌اند. از این دست شاهکارها در تاریخ خودروسازی کم نیست، اما تعداد بسیار محدودی از آنها توانسته‌اند تبدیل به افسانه شوند و تا سال‌های سال در ذهن علاقه‌مندان به خودرو باقی بمانند.

فراری و مرسدس بنز در ساخت خودروهایی از این دست تبحر زیادی دارند و در کارنامه‌شان ستاره‌های درخشانی وجود دارد که تا ابد نامشان بر سر زبان‌ها باقی خواهد ماند. اگر بخواهیم به یکی از محبوب‌ترین و افسانه‌ای‌ترین مدل‌های مرسدس‌بنز اشاره کنیم، SL300 گالوینگ یکی از اولین گزینه‌هایی است که به ذهن می‌رسد.

خودرویی با درهای پروانه‌ای در دهه شصت میلادی، که مرسدس بنز در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹ تصمیم به رونمایی از جانشین مدرن آن، تحت عنوان SLS AMG گرفت، که بدون شک می‌توان آن‌را جانشین خلفی برای گالوینگ فقید برشمرد. از سوی دیگر در سال ۲۰۱۰ فراری مدل ۴۵۸ ایتالیا را با ظاهری خیره‌کننده، به عنوان جایگزین مدل موفق F430 معرفی کرد. مدلی که از بدو تولد تا کنون به عنوان نزدیک‌ترین و جدی‌ترین رقبای SLS به شمار می‌آید. ما نیز در این نوشتار به بررسی و مقایسه این دو کوپه اسپرت می‌پردازیم. نبردی تمام‌عیار میان آلمان و ایتالیا!

هر آنچه در مورد SLS63 AMG باید بدانید...

سرانجام پس از گذشت چهار سال تحقیقات و تلاش تیم طراحی گردون واگنر، از جنجالی‌ترین محصول مرسدس بنز در قرن ۲۱ یعنی SLS AMG، در نمایشگاه فرانکفورت سال ۲۰۰۹ پرده‌برداری و در مارس ۲۰۱۰ فروش آن در سراسر دنیا رسما آغاز شد.

 

مقایسه فراری 458 با مرسدس بنز SLS


گذشته و آینده در ظاهر SLS با یکدیگر آمیخته شده‌اند و این خودرو به خوبی توانسته یاد و خاطره افسانه گالوینگ را زنده کند. جلو‌پنجره غول پیکر با نشان بزرگ مرسدس بنز، در کنار درهایی که همچون بال‌های عقاب باز می‌شوند و دماغه دو متری SLS، همه و همه جد بزرگش، گالوینگ را در ذهن بیننده تداعی می‌کنند. ابتدا قرار بود درهای نمایشی SLS به صورت برقی باز و بسته شوند، اما وزن موتور برقی درها باعث شد تا سازنده از این کار صرف نظر کند. این تنها یکی از تدابیری است که در جهت کاهش وزن SLS در نظر گرفته شده است.

شاید در نگاه اول، SLS با بدنه عضلانی و صدای غرغر موتورش، خودروهای قلدر آمریکایی را در ذهن بیننده تداعی کند، اما در باطن فوق‌العاده فنی و اروپایی است. همان‌طور که اشاره شده عوامل زیادی دست به دست هم داده‌اند تا SLS سبک وزن باشد. از جمله این موارد می‌توان به بدنه و شاسی فضایی تماما آلومینیومی آن اشاره کرد. همچنین میل‌لنگ فیبرکربنی که فقط ۴ کیلوگرم وزن دارد، که همه اینها باعث شده تا وزن این خودرو وحشی به ۱۶۲۰کیلوگرم برسد. طراحی چراغ‌های جلو و عقب فوق‌العاده است و در آنها از لامپ‌های LED استفاده شده است. روی لبه صندوق عقب یک باله متحرک قرار گرفته که از داخل خودرو قابل تنظیم است و در سرعت‌های بالاتر از ۱۲۰ کیلومتر به صورت خودکار بیرون می‌آید و با ایجاد نیروی عمودی به چسبندگی بیشتر کمک می‌کند. همچنین با سفارش تریم کربنی برای بدنه، روکش آینه‌های جانبی و باله عقب به پوشش فیبرکربنی مزین می‌شوند.کمی زمان می‌برد تا به سوار و پیاده شدن از SLS عادت کنید.

دستگیره درها با فشار دادن دکمه‌ای روی ریموت از جای خود بیرون می‌آیند. برای باز کردن درها باید بیش از حد خم شوید، اما پس از باز شدن و گرفتن زاویه ۳۵ درجه، خود به خود بالا می‌روند و در بالاترین حالت زاویه ۷۰ درجه را با سقف ایجاد می‌کنند. پس از سوار شدن نیز، برای بستن درها باید کمی دست خود را به سمت آنها بکشید.

با قرار گرفتن داخل کابین، حس نشستن در کاکپیت یک جت جنگنده در ذهن تداعی می‌شود. دریچه‌های هوا به صورت دایره‌ای و فوق‌العاده جذاب طراحی شده‌اند، که این سبک طراحی دریچه هوا در مدل‌های جدید SL و SLK از SLS به عاریت گرفته شده است. دسته دنده کوتاه در کنار دکمه‌های تنظیمات رانندگی روی کنسول میانی، بسیار زیبا طراحی شده است. همچنین شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، فرمان خوش‌دست چرمی و صفحه کیلومتر شمار مدور، هیجان رانندگی با SLS را دوچندان می‌کنند.

صندلی‌های باریک و اسپرت SLS به خوبی سرنشینان را دربر می‌گیرند و از آپشن‌هایی نظیر سیستم گرمایش و سرمایش به همراه ماساژور بهره می‌برند که معمولا در سدان‌های مجلل و گران قیمت دیده می شود. در کل، طراحی بدنه و کابین SLS در نقطه مقابل فراری 458 قرار دارد و برعکس فراری مدرن، کاملا کلاسیک و با پرستیژ طراحی شده است.
 

مقایسه فراری 458 با مرسدس بنز SLS


کاپوت دو متری SLS نیروگاه ۸سیلندر 2/6 لیتری با کد M159 را در خود جای داده است. این موتور حجیم که در اوایل تولید SLS، قوی‌ترین موتور مکشی در دنیا لقب گرفت، قادر است ۵۷۱ اسب بخار در دور ۶۸۰۰ تولید کند و حداکثر گشتاور ۶۴۸ نیوتن‌متر را دور ۴۷۵۰ روانه محور عقب و لاستیک‌های ۲۰ اینچی کند. اما مشخصات SLS به قدرت حیوانی ختم نمی‌شود! همان طور که اشاره شد، این خودرو بسیار فنی و مدرن ساخته شده. موتور SLS تنها ۲۰۵ کیلوگرم وزن دارد و جعبه دنده برای توزیع بهتر وزن، در عقب خودرو قرار گرفته است و همه اینها سبب شده تا شاهد تقسیم وزن عالی ۴۷ درصد در جلو و ۵۳ درصد در عقب باشیم.

همچنین SLS از یک جعبه دنده ۷سرعته DCT برخوردار است که نمونه مشابه آن روی فراری کالیفرنیا نصب شده. این جعبه دنده مجهز به سیستم انتقال کلاچ دوتایی، از دقت بسیار بالایی برخوردار است و در چهار حالت +C M S S تنظیم می‌شود.که در حالت S+ ، فاصله میان تعویض دنده‌ها کمتر شده و همه چیز رنگ و بوی اسپرت به خود می‌گیرد.

البته صدای خرناس SLS در دورهای پایین آنقدر جذاب است که کمتر به افزایش سرعت و تعویض دنده‌ها تمایل پیدا خواهید کرد! همچنین دکمه‌ای به نام دکمه AMG، روی کنسول میانی قرار گرفته که با فشردن آن، تمام تنظیمات رانندگی و جعبه دنده تغییر می‌کند و SLS به سبک و سیاق AMG خشونتش را به معرض نمایش می‌گذارد. در مسیر صاف، SLS ظرف 8/3 ثانیه به سرعت ۱۰۰کیلومتر بر ساعت می‌رسد و قادر است به مرز ۳۱۷کیلومتر در ساعت برسد و شانه به شانه ۴۵۸ پیش برود، که البته همه اینها فقط به مسیر صاف مربوط می‌شود! چون در پیچ‌ها، با کمی فرمان دادن اضافی و فشردن پدال گاز، پشت خودرو از مدار خارج شده و ساز خودش را می‌زند و با کمی ممارست، دو حلقه لاستیک عقب دود می‌شوند. البته SLS از این نظر بسیار مورد توجه شیفتگان دریفت قرار می‌گیرد، ولی در بحث کورس گذاشتن با ۴۵۸ در مسیرهای پر پیچ و خم، کم می‌آورد.

این شما و این زیباترین فراری تاریخ!

تجربه نشان داده هرگاه مشاوره‌های تیم فرمول یک فراری در ساخت یک محصول این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد، نتیجه یکی از رویایی‌ترین و بی‌نظیرترین خودروهای تاریخ فراری خواهد بود. این مورد در خصوص فراری 458 ایتالیا نیز صدق می‌کند. جالب است بدانید تجربیات و نظرات شوماخر، راننده معروف مسابقات فرمول یک، در تمامی مراحل طراحی و تولید 458 مورد استفاده قرار گرفته است و نتیجه یکی از بهترین و جذاب‌ترین فراری‌های تاریخ از آب درآمده است.

این مدل فراری به افتخار کشور ایتالیا، 458 ایتالیا نام گذاری شده و تقریبا در یک بازه زمانی با SLS به بازارهای جهانی راه یافت. از همان ابتدای ورود لیست ثبت‌نام برای خرید 458 تکمیل و باعث شد اکثر ثروتمندان و علاقه‌مندان به خودرو برای داشتن یک دستگاه 458، سر و دست بشکنند! البته در همان ابتدای ورود 458 به بازار، آتش گرفتن چند دستگاه از آن سبب شد تا حواشی زیادی برایش به وجود بیاید. این آتش گرفتن خود به خود، به خاطر گرم شدن چسبی در گلگیرهای عقب این خودرو بود و البته فراری به سرعت این مشکل را مرتفع کرد.
 

مقایسه فراری 458 با مرسدس بنز SLS


طراحی بی‌نظیر 458، شاهکار هنرمندان پینین‌فارینا است و لقب زیباترین فراری تاریخ را برای این مدل به ارمغان آورده. چراغ‌های کشیده جلو در کنار خطوط نرم بدنه و برآمدگی گلگیرها، آینه‌های کشیده و هواکش بزرگ روی سپر جلو، نمای بی‌نظیری برای 458 رقم زده‌اند. همچنین چراغ‌های عقب این مدل مانند هر فراری دیگری فرم دایره‌ای شکل دارند و خروجی‌های سه گانه اگزوز روی سپر عقب، نمایی فراموش نشدنی برای این قسمت به ارمغان آورده است. در کل ظاهر 458 را می‌توان تلفیقی از المان‌های مدرن و اصیل دانست، که از فرم کلاسیک و جدی SLS فاصله زیادی دارد.شاسی 458 از ترکیب آلومینیوم و آلیاژهایی که در صنایع هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند ساخته شده و از این رو بسیار سبک است. قطعه پلاستیکی به کار رفته روی سپر جلو، در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت تغییر شکل می‌دهد و علاوه بر بهبود جریان هوا، ۱۴۰کیلوگرم نیروی به سمت پایین ایجاد می‌کند.

فضای کابین 458 دقیقا همان چیزی است که از یک فراری انتظار دارید. پوشش‌های چرمی از کیفیت فوق‌العاده‌ای بهره می‌برند و استفاده از فیبرکربن و فلزات براق در کابین، حال و هوایی اسپرت ایجاد کرده است. طراحی کنسول جلو و مجموعه دریچه‌های سیستم تهویه منحصر به فرد است و فرم کلیشه‌ای سایر خودروها را دنبال نمی‌کند. باید گفت ترکیب دریچه‌های هوا و دکمه‌های سیستم صوتی و رهیاب ماهواره‌ای در مرکز کنسول جلو خیره کننده است! گرافیک و چینش صفحه کیلومتر شمار نیز به پیروی از فرم غیر عادی سایر قسمت‌های کابین، بسیار خاص و چشم نواز است. در این قسمت تنها یک دایره مدرج قرار دارد و سمت چپ و راست آن را صفحات نمایش مربوط به سیستم ناوبری و تنظیمات خودرو احاطه کرده‌اند. فرمان 458 حس رانندگی با یک خودرو فرمول را به سرنشین القا می‌کند. تمام دکمه‌های کاربردی در طول رانندگی به روی فرمان انتقال پیدا کرده‌اند و در صورت سفارش، فرمان به چراغ‌های LED نشان‌دهنده تعویض نیز مجهز می‌شود.

البته خالص نبودن فرمان در این مدل به مذاق بعضی‌ها خوش نمی‌آید و کمی گیج کننده به نظر می‌رسد.معمولا مهم‌ترین قسمت در هر فراری، پیشرانه و قوای حرکتی آن است. 458 را می‌توان از آخرین محصولات موتور وسط فراری به‌شمار آورد. چون بعد از این مدل، پیشرانه اکثر محصولات فراری در قسمت جلو قرار گرفته است. پیشرانه ۸سیلندر 5/4 لیتری 458 زیر یک درب شیشه‌ای و در پشت کابین آرام گرفته است، که با فشار دادن دکمه‌ای روی فرمان، با طنینی رعب‌آور بیدار می‌شود. پیشرانه به‌کار رفته در 458 یک بار نامزد دریافت جایزه بهترین موتور سال شد. نام 458 از روی مشخصات موتوری این خودرو گرفته شده است. رقم ۴ و۵ نشان دهنده حجم موتور 5/4 لیتری و رقم ۸ نشان دهنده تعداد سیلندرها است. موتور 458، ۵۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و گشتاور ۵۴۰ نیوتن‌متری را در اختیار دیفرانسیل عقب قرار می‌دهد. 458 از نظر مشخصات موتوری یک پله پایین‌تر از SLS می‌ایستد. البته در بحث فنی فراری نسبت به SLS امتیازاتی نیز دارد. یکی از این برتری‌ها، تولید گشتاور زیاد در دورهای پایین است. به‌طوری که در دور ۳۲۵۰ هشتاد درصد گشتاور در اختیار راننده قرار می‌گیرد.
 

مقایسه فراری 458 با مرسدس بنز SLS


همچنین با وجود دکمه LAUNCH، بر جذابیت شتابگیری با فراری افزوده می‌شود. با فشردن این دکمه، گرفتن ترمز، بالا بردن دور موتور تا ۶۰۰۰ و رها کردن ترمز، 458 همچون گلوله‌ای رها می‌شود. گیرباکس ۷سرعته 458 با آخرین تکنولوژی خودروهای فرمول یک ساخته شده و ضرایب دنده‌ها بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. تقسیم وزن در 458 به صورت ۴۲ درصد در جلو و ۵۸ درصد در عقب صورت می‌گیرد، که باعث شده هندلینگ و چسبندگی 458 بی‌نظیر باشد. این فراری 5/1 تنی ظرف 4/3 ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد و حداکثر سرعت آن رقم ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت را نشان می‌دهد. همچنین استفاده از سیستم‌های F1 TRAC،  دیفرانسیل الکترونیکی و تعلیق پیشرفته باعث شده تا شتاب 458 هنگام خروج از پیچ بیشتر از مدل‌های قبلی باشد.


در انتهاSLS و 458 هر دو در کلاس خودروهای اسپرت جای می‌گیرند و هر دو تقریبا در یک بازه زمانی معرفی شده‌اند. این دو از نظر طراحی از دو دنیای متفاوت هستند، SLS ادامه دهنده افسانه گالوینگ و فوق‌العاده شیک و با وقار و فراری هم فوق‌العاده مدرن و جذاب همچون سایر محصولات فراری است. اما از نظر فنی شانه به شانه یکدیگر و در زمره برترین خودروهای این کلاس خودرویی جای می‌گیرند. همچنین مدت زیادی از معرفی نمونه رودستر این دو خودرو نمی‌گذرد و علاوه بر این، تاکنون چندین نمونه ویرایش شده از آنها به بازار آمده که همین مورد نشان‌دهده طرفداران این دو خودرو میان خودرو دوستان است. از مهم‌ترین رقبای SLS و 458 در دنیا، می‌توان به خودروهایی همچون لامبورگینی گالاردو، آئودی R8، استون مارتین ونتیج و مک‌لارن 12C اشاره کرد.



شارژ سریع موبایل