سامان جنگل دوست چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۰

با رونمایی از سدان M3 و کوپه M4 ب‌ام‌و فصل جدیدی در تاریخچه سوپراسپرت‌های عملکردبالای ب‌ام‌و آغاز می‌شود. این دو مدل فلسفه سری M را به نسل پنجم M3 انتقال می‌دهند. بیشتر از چهل هزار نمونه از نسل چهارم کوپه M3 ساخته شده و حالا نوبت به کوپه M4 رسیده است تا این موفقیت بزرگ را تکرار کند. برای نخستین بار مدل کوپه و مدل چهاردر به طور هم زمان معرفی می‌شوند.

نسل چهارم ب‌ام‌و M3 ژن موتوراسپرت و قابلیت استفاده روزمره را در یک بدنه زیبا گرد آورده است. منبع تامین نیروی جدید 6 سیلندر مجهز به توربوشارژر نیروی فن‌آوری توربوشارژر را با مزایای موتور تنفس طبیعی ترکیب می‌کند. این موتور خطی دوربالا 431 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. از طرف دیگر مصرف سوخت و میزان آلایندگی تا حدی پائین آمده است. شتاب‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت هر دو مدل سدان M3 و M4 کوپه 4.1 ثانیه به طول می‌انجامد. یک جعبه دنده 7 سرعته و 2 کلاچه در صورت تمایل به موتور جفت می‌شود.
 

 BMW M4 2014 ؛ فصل جدید MPower


طراحی سبک وزن M3 وزن کل آن را تا 80 کیلوگرم کاهش می‌دهد. وزن کوپه M4 هم به 1497 کیلوگرم رسیده است. استفاده از مواد سبک وزن مانند مصنوعات استحکام یافته فیبرکربن و آلومینیوم برای ساخت تعدادی از قطعات شاسی و بدنه در این امر تاثیر بسزایی داشته است. سقف هر دو مدل از فیبرکربن ساخته شده است.

یکی از اهداف اولیه طراحی سدان M3 و کوپه M4 معرفی خودروهای جدید با توانایی‌های خودروهای اسپرت بوده است. M3 و M4 قابلیت‌های مسابقه‌ای را به جاده می‌آورند. این دو مدل استانداردهای جدیدی را برای دقت و چالاکی تعریف می‌کنند. سیستم خنک کننده مخصوص خودروهای مسابقه که دمای مطلوب را تحت هر شرایطی برای موتور، توربوشارژر و جعبه دنده فراهم می‌آورد از امکانات موجود در آن‌ها است. به منظور هر چه برجسته‌تر کردن شخصیت مسابقه‌ای مدل‌ها از نظر فنی و تیونینگ، مهندسین و رانندگان حرفه‌ای مسابقه طی پروسه ساخت با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند. برای نمونه دو راننده DTM در آزمایشات  گسترده و اقدامات مختلف در پیست نوربرگ‌رینگ حضور داشته‌اند.
 

 BMW M4 2014 ؛ فصل جدید MPower


آیرودینامیک مدل‌های سری M یکی از دغدغه‌های همیشگی ب‌ام‌و بوده است. مهندسین می‌بایست هوا را در اطراف خودرو به نحوی به حرکت درآورند که برترین آیرودینامیک ممکن به وجود آید. نکاتی مانند فرم نیرومند قسمت جلوی بدنه، زیر تنه صاف و اسپویلر عقب سدان M3 یا طراحی بخش عقب کوپه M4 وزن یکسانی را از دوش اکسل جلو و عقب برمی‌دارند و هندلینگ را به میزان قابل وجهی ارتقا می‌بخشند. در نتیجه این امر فرمان‌دهی نیز بهبود می‌یابد.



شارژ سریع موبایل