گاهی در وبگردیها با استارتآپهایی آشنا میشوم که با کمی تغییر و بومی کردن، میتوان از ایده آنها در داخل ایران هم استفاده کرد.
ایده اول: فروشگاههای موبایل فروش لباس و اجناس دست دوم
خانمها میلیاردها دلار لباس در گنجههای خود دارند که دیگر به کارشان نمیآید و آنها را نمیپوشند، Vinted یک اپلیکیشن برای فروش لباسهای دست دوم است.تصور میکنید این ایده که چندان ایده درخشانی هم به نظر نمیرسد، چقدر با استقبال مواجه شده باشد؟!همین قدر برایتان بگویم که در دور دوم تلاش صاحبان این اپلیکیشن، برای جذب سرمایه، آنها توانستهاند ۲۷ میلیون دلار سرمایه جمع کنند!
و جالب است بدانید شرکت مربوطه، نه یک شرکت آمریکایی، بلکه یک شرکت اصاتا لیتوانیایی است که حالا محدوده کار خود را توسعه داده است و در خاک آمریکا فعالیت میکند.
شیوه فروش لباس با این اپلکیشن چگونه است؟کافی است عکسی از لباس مورد نظر بگیرید و جزئیاتی را در موردش بنویسید، اپلکیشن ترتیبی میدهد که فروشنده و خریدار با هم ارتباط برقرار کنند، با هم صحبت کنند و در مورد قیمت و نحوه ارسال لباس توفق کنند.خریدار داخل همان محیط اپلیکیشن، قیمت را میپردازد، اما Vinted پول را نگه میدارد تا زمانی که خریدار کالا را دریافت کند و تأیید کند که جنس همان کیفیتی را داشته است که وعده داده شده بود.
حقیقت این است که دنیا مدتهاست که «موبایل» شده است و بر این اساس باید به «موبایلی کردن» فرایندهای سنتی قبلی فکر کرد. Vinted هم زمانی تنها به صورت وبی فعالیت میکرد، اما از سال پیش با جذب سرمایه، فعالیت موبایلی را هم در پیش گرفت، Vinted حالا ۳ میلیون عضو دارد و ۷۵ درصد تجارتاش در قالب همین اپلیکیشن موبایل رخ میدهد.
یک آمریکایی به صورت متوسط سالانه ۱۷۰۰ دلار صرف خرید لباس میکند، خانمهای آمریکایی ۲ برابر این مقدار، لباس میخرند. قسمت قابل ملاحظهای از این لباسهای خریداری شده، به ندرت پوشیده میشوند.فروش این لباس انباشتشده، کار شاقی است و لازمهاش حمل ساکها پر از لباس به فروشگاههای فروش لباس دست دوم است، خیلیها ترجیح میدهند گنجههای پر از لباسهای ناخواسته را تحمل کنند اما این کار را نکنند.البته Vinted تنها سرویس فعال در این حوزه نیست.
با اندکی تغییر و رعایت پارهای ملاحظات میشود، میشود کار مشابهی را در ایران هم انجام داد. گرچه تصور میکنیم که فروشگاههای آنلاین فروش اجناس دست دوم در ایران فراوان هستند، اما تعداد فروشگاههای فعال و مبتکر در این حوزه، چندان زیاد نیست.
ایده دوم: چاپ رایگان عکسها، البته به شرط چاپ آگهی در پشت آنها، اپلیکیشن Flag
به لطف گوشیهای هوشمند و دیجیتال شدن فرایند عکاسی، دیگر هزینه عکاسی خیلی پایین آمده است و ما نیازی به خرید فیلم نداریم و میتوانیم تعداد نامحدودی عکس بگیریم. اما مشکل عمده ما این است که گاهی نیاز پیدا میکنیم از این عکسها پرینت بگیریم و پرینت گرفتن از این عکسها، در هیچ جای دنیا ارزان نیست!اما جالب است بدانید که شرکتی به نام Flag پیدا شده است که به کاربران خود امکان میدهد، هر ماه تعدادی از عغکسهای خود را به صورت رایگان پرینت کنند و تحویل بگیرند، البته به شرط اینکه در پشت آنها تعدادی آگهی چاپ شود!این ایده خیلی درخشان به نظر میرسد، اما مؤسس Flag -آقای ساموئل آگبولا- برای شروع کارش دچار مشکل شده بود، چون باید در وهله اول برای جلب نظر آگهیدهندهها، باید کاربر جذب میکرد و برای جذب کاربر هم عملا باید نخست سرمایهای میداشت، به همین خاطر بود که به Kickstarter روی آورد تا این مشکل را حل کند تا مشارکتکنندههای کافی را پیدا کند.
جالب است که آگبولا، میخواست با بهترین کیفیت ممکن کار را انجام بدهد و از بهترین پرینترها، کاغذهای ۲۲۰ گرمی آلمانی، برشدهندههای لیزری و یک سیستم رباتیک، برای سیستم چاپ عکس خود استفاده کند! هدف او این بود که سرویساش، کیفیت فوقالعاده ارائه بدهد که فراتر از کار رقبا باشد و در عین حال هزینهها را تا حد ممکن پایین بیاورد.با Flag میشود، عکسها را در ابعاد مختلف چاپ کرد و عمسهای مربعی تا پانوراما را تحویل گرفت.
کاربران میتوانند حتی در پشت عکس توضیحات و مدل گوشی خود را چاپ کنند و حالتی شبیه یک کارت پستال به عکسهای خود بدهند.
هر کاربر میتواند در هر ماه سفارش دریافت ۲۰ عکس رایگان را بدهد.سایتهای آنلاین چاپ عکس در ایران زیاد هستند، گرچه نمیشود از همان مدلهای اقتصادی غرب در ایران هم بهره برد، اما شاید این سایتهای چاپ عکس بتوانند، این ایده را به نوعی بومیسازی کنند.ما به پایان سال نزدیک میشویم و به زودی بازار چاپ تقویمها و سالنامههای تبلغاتی بسیار گرم خواهد شد، حالا فکر کنید به جای این کار سنتی و به جای اینکه هر کدام از ما پنج شش تقویم و سالنامه دریافت کنیم که همه آنها به کارمان نمیآید، امکان داشته باشیم، بعضی از عکسهای خود را به دلخواه انتخاب کنیم و پرینتاش را به شرط چاپ آگهی در پشت آنها دریافت کنیم یا اینکه یک تقویم دیواری تبلیغاتی رایگان با امکان انتخاب عکس، توسط خودمان داشته باشیم.
ایده سوم: اپلیکیشنی برای گوش کردن به ترانههای فراموششده
اسپاتیفای یکی از محبوبترین اپهای پخش موسیقی به صورت جاری است، اما جالب است بدانید که ۴ میلیون ترانه موجود در آرشیو اسپاتیفای هیچگاه توسط کاربری پخش نشدهاند و آنها کاملا ناشناخته باقی ماندهاند.
کار forgotify پخش همین ترانههاست!
این هم ایده جالبی است که میتواند توسط سایتها و فروشگاههای ایرانی مورد تقلید قرار بگیرد و شاید حتی ایدهای برای ساختن یک اپ با آرشیوی ارزشمند از ترانهها باشد.