ندا نیک روش پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰

در یکی از نسخه های «بازگشت به آینده» سه گانه رابرت زمکیس، در مورد محصولات ژاپنی از همان جنس کنایه ای استفاده می کنند که در حال حاضر ما برای وسایل چینی به کار می بریم.

آنطرف آب، آنجایی که به کیفیت احترام بیشتری می گذارند، تا همین یکی دو سال پیش خودروهای ژاپنی، زیاد محبوب نبودند. مثلا در «رییس های نفرت انگیز» ست گوردون، که در سال 2011 ساخته شده، قهرمان فیلم در لحظه ای حیاتی نیازمند کمربند ایمنی تویوتا پیروس خود می شود که گیر کرده. قهرمان فیلم با درماندگی مطلق اسم تویوتا را فریاد می زند.خودروهای ژاپنی اما با وجود تمام ضد تبلیغ ها و کنایه هایی که دریافت کرده اند، تمام تلاش شان را برای بهتر شدن به کار گرفتند. حالا خریداران تویوتا، لکسوس، هوندا و آکورا را با فاکتورهایی مثل قابل اطمینان و مصرف بهینه می شناسند و مراکز سرویس تویوتا و هوندا مرتبه ای در حد مرکز سرویس مرسدس پیدا کرده اند.
 

 چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟


تنها تویوتا بیش از 15 بار نام خود را به عنوان خودروسازی با کیفیت ثبت کرده است. یک موسسه بررسی و کیفیت خارجی می گوید در حال حاضر فاصله خودروسازان ژاپنی با سایر خودروسازان به حداقل رسیده است؛ تقریبا نزدیک دایملر کرایسلر و جنرال موتورز.ژاپنی ها از چند سال پیش به این طرف، راه خود را به سمت بازار ایران کج کرده اند. می گویند کیفیت بالایی دارند و البته قیمت شان هم چندان زیاد نیست؛ مثلا هنوز می توان لنسر جدید را با بودجه زیر 100 میلیون خرید.خودروسازهای بزرگ جهان هر سال در حال افزایش کیفیت محصولات خود هستند.

آمارها نشان می دهد متوسط 155 مشکل فنی و الکترونیکی در هر 100 وسیله نقلیه، در سال 2014 به متوسط 133 مشکل رسیده است.براساس گزارش های دریافتی از مصرف کنندگان، برندهای ژاپنی سهم قابل توجهی در این موفقیت دارند. در فهرست خودروسازان برتر از دید مصرف کنندگان، نام تویوتا، لکسوس، مزدا و هوندا هم وجود دارد. باورکردنی نیست اما اگر مطالعه فهرست را تا انتها ادامه دهید، چیزی در حدود 92 درصد آن از خودروسازان ژاپنی تشکیل شده است.

یک موسسه بین المللی پس از بررسی گزارش های مصرف کنندگان اعلام کرد: «به طور کلی تولیدکنندگان ژاپنی، وسایل نقلیه با قابلیت اعتماد بسیار بالا را تولید می کنند؛ به ویژه محصولات لکسوس و تویوتا ولی هنوز هم نمی توان گفت تمام مدل های ژاپنی قابل اعتماد هستند.»آنها به طور خاص روی اسم نیسان و برند لوکس اینفینیتی انگشت می گذارند و می گویند براساس آخرین گزارش ها، محصولات تولیدشده با لوگوی این برندها در بخش خودروهای قابل اعتماد نمره متوسط می گیرند. این خودروساز به تازگی تصمیم گرفت خط تولیددو خودروی خود را که به عنوان خودروهایی قابل اطمینان شناخته می شدند، متوقف کند فقط به این خاطر که نتوانستند در آزمون های کیفیت سنجی حد نصاب نمره را کسب کنند.

راز موفقیت برندهای ژاپنی چیست؟

کیفیت بالا همیشه هم با چاشنی شانس به دست نمی آید. تویوتا و لکسوس خیلی کم دچار لغزش کیفیت می شوند. می دانیم که این شرکت ها به جای افزودن فاکتور هیجان، در حال تلاش برای ساخت خودروهایی با کیفیت بیشتر هستند. شاید به همین دلیل در فهرست خودروهای قابل اطمینان، امتیاز بالایی می گیرند. فناوری های جدید تنها به شرطی مجوز حضور در محصولات جدید را می گیرند که به ایمن بودن خودرو کمک کنند.

 

 چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟


تویوتا از چند سال پیش مشغول کار روی ساخت خودرویی با سیستم انتقال قدرت چهار سرعته اتوماتیک است و خیلی کم پیش می آید که تغییر جهتی در محصولات خود ایجاد کند.اگر منصفانه نگاه کنیم، همیشه هم اوضاع برای آنها ساده نبوده است. تویوتا اخیرا مجبور شد توندرا را به خاطر نداشتن قابلیت های رقابتی با دیگر کامیون وانت های هم رده کنار بگذارد. مشابه این اتفاق برای XB هم افتاد چون مصرف سوخت آن به هیچ وجه اقتصادی نبود.بعد از هر فراز و فرودی مثل این، خودروسازان معمولی تصمیمات احساسی می گیرند و کارهای بچگانه می کنند. مثلا از معرفی و طراحی ده ها مدل جدید خبر می دهند. قراردادهای عجیب و غریب می بندند و می گویند به زودی در همان سال محصولی تازه روانه بازار خواهند کرد اما ژاپنی ها با اتخاذ سیاستی شبیه داستان سمابقه خرگوش و لاک پشت، همیشه برنده اند.

چرا ژاپنی ها را انتخاب کنیم؟

تویوتا کمری با بیش از دو هزار قطعه جدید هنوز هم یک خودرو اسپرت است که برای راننده اش تجربه ای لذتبخش به ارمغان می آورد. موتور این خودرو آخرین بار در سال 2007 با سیستم تزریق مستقیم و سیستم انتقال قدرت CVT به روز شد. چرا تویوتا تا این حد در انجام تغییرات آهسته عمل می کند؟این خودروساز در ظاهر نسبت به بقیه رقبا، کند عمل می کند و برای اتخاذ تصمیم های جدید وقت بیشتری صرف می کند. خودشان می گویند ترجیح می دهند از تغییر جدید اطمینان داشته باشند و پول و انرژی خود را به جای بلندپروازی در محصولات جدید، صرف توسعه مدل های مطمئن فعلی کنند.شاید به همین خاطر در تمام بازارها، ژاپنی ها را با عنوان خودروهایی با کیفیت می شناسند و مشاوران تنها وقتی به شما محصولی غیرژاپنی را توصیه می کنندکه بگویید هیجان رانندگی دیوانه وار را به ایمنی و اطمینان ترجیح می دهید.

خودروهای ژاپنی در بازار ایران

1) RAV4

RAV4 در بازار ایران در سه تیپ ارائه می شود. تیپ 3 در نمایندگی و بازار آزاد به ترتیب 210 و 206 میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو نیز وقتی مانند همه خودروها در بازار دستدوم ها پارک کند با قیمت پایین تری ارائه می شود. مثلا شما می توانید یک مدل 2014 مشکی رنگ با کارکرد شش هزار و 600 کیلومتر را به قیمت 189 میلیون تومان خریداری کنید.

 

 چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

 

2) کمری

تویوتا کمری GLX در نمایندگی ها 159 میلیون و 500 هزار تومان و در بازار آزاد 166 میلیون تومان ارائه می شود. اختلاف قیمت نوی این خودرو با کارکرده آن گاهی تا 14 میلیون تومان هم می رسد. به عنوان مثال یک تویوتا کمری 2014 با رنگ سفید که کارکردش حدودا شش هزار کیلومتر است را می توانید به قیمت 151 میلیون تومان در این بازار خریداری کنید.


 چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

 

3) کرولا

تویوتا کرولا را می توانید در بازار آزاد و نمایندگی به قیمت حدودی 130 میلیون تومان خریداری کنید. برعکس بسیاری از خودروها، کرولا خودرویی است که اگر چرخش به بازار دست دوم برسد تفاوت قیمت چندانی پیدا نمی کند. به عنوان مثال یک دستگاه کرولای نقرآبی رنگ را که کارکرد هشت هزار کیلومتری دارد در بازار دست دوم ها 128 میلیون تومان قیمت گذاری کرده اند. در مدل های پایین تر نیز یک دستگاه کرولای 2011 سفید رنگ را با کارکرد 25 هزار کیلومتر 102 میلیون تومان قیمت گذاری کرده اند.

 

 چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

 

4) یاریس

یاریس 2014، در نمایندگی 102 میلیون تومان و در بازار آزاد 106 میلیون تومان قیمت دارد. در بازار دست دوم ها حتی می شود این خودرو را تا 21 میلیون تومان پایین تر پیدا کرداما باید توجه داشته باشید که مدل های پایین تری نصیب تان می شود.مثلا یاریس 2013 مشکی با کارکرد 32 هزار، 85 میلیون تومان قیمت دارد. مدل 2012 این خودرو نیز با رنگ آبی و کار کرد 22 هزار کیلومتر 77 میلیون تومان قیمت دارد.

 

 چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

 

5) لکسوس CT200h

لکسوس CT200h که نهایتا یک سال است در بازار خودروی ایران عرض اندام کرده در نمایندگی ها 215 میلیون و در بازار آزاد 200 میلیون تومان قیمت دارد.

 

 چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

 

6) میتسوبیشی ASX

قیمت میتسوبیشی ASX 2014 در نمایندگی ها 159 میلیون تومان و در بازار آزاد 164 میلیون تومان است. جالب اینجاست که جدا از خودروهای کارکرده میتسوبیشی ASX تقریبا صفر اما مدل پایین هم در بازار دست دوم با قیمت بسیار پایین تری پیدا می شوند. مثلا شما می توانید یک دستگاه ASX 2012 قهوه ای رنگ با کارکرد تنها 1500 کیلومتر را در این بازار با قیمت 135 میلیون تومان خریداری کنید. این کاهش عجیب برای ASX هایی که کارکرد پایین دارند احتمالا به خاطر فروش نرفتن آنها بوده است.


 چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

 

7) میتسوبیشی لنسر

میتسوبیشی لنسر با تیپ یک پلاس در نمایندگی ها 98 میلیون و 870 هزار تومان قیمت دارد. این خودرو در بازار آزاد به قیمت 100 میلیون تومان خرید و فروش می شود. میتسوبیشی لنسر همین که اندکی کارکرد پیدا کند حدود 5 میلیون تومان افت قیمت پیدا می کند. برای مثال میتسوبیشی لنسر تیپ 1 پلاس 2014 با رنگ مشکی و کارکرد پنج هزار کیلومتر 95 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

 

 چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

 

8) میتسوبیشی میراژ

میتسوبیشی میراژ نیز که به تازگی وارد بازار ایران شده است در نمایندگی ها 70 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.


 چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟

 

9) هوندا آکورد

قیمت صفر هوندا آکورد در نمایندگی ها 179 میلیون تومان و در بازار آزاد 194 میلیون تومان است. این خودروی 2014 همین که گرد خیابان های ایران و بازار دست دوم روی آن بنشیند حداقل 10 میلیون تومان کاهش قیمت پیدا می کند. به عنوان مثال شما یک هوندا آکورد 2014 سفید رنگ با 17 هزار کیلومتر کارکرد را می توانید 178 میلیون تومان خریداری کنید. همچنین یک دستگاه آکورد 2013 با رنگ نقره ای و کارکرد 40 هزار کیلومتر در بازار دست دوم ها 139 میلیون تومان قیمت دارد.

 

 چرا خریداران خودروی ژاپنی برنده اند؟



شارژ سریع موبایل