افسانه حیدری شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰

حدود ۱۱۰۰ بیت از ابیات شاهنامه فردوسی را به عربی ترجمه کرده بود و در ضمن رمان های متعددی را هم به رشته تحریر درآورد که همگی به چاپ رسیدند. مادر او فخرعظمی ارغون ( 1316 ه.ق - 1345 ه.ش ) دختر مرتضی قلیارغون (مکرم السلطان خلعتبری) از بطن قمر خانم عظمت السلطنه(فرزند میرزا محمد خان امیرتومان و نبیره امیر هدایت الله خان فومنی) بود. فخر عظمی ارغون فارسی و عربی و فقه و اصول را در مکتبخانه خصوصی خواند و با متون نظم ونثر آشنایی کامل داشت و زبان فرانسه را نیز زیر نظر یک مربی سویسی آموخت . او همچنین از زنان پیشرو و از شاعران موفق زمان خود بود و در انجمن نسوان وطن خواه عضویت داشت و مدتی هم سردبیر روزنامه آینده ایران بود . او همچنین عضو کانون بانوان و حزب دموکرات بود و به عنوان معلم زبان فرانسه در آموزش و پرورش خدمت می کرد.

 

پدر و مادر سیمین که در سال 1303 ازدواج کرده بودند، در سال 1310 از هم جدا شدند و مادرش با عادل خلعتبری (مدیر روزنامه آینده ایران) ازدواج کرد و صاحب سه فرزند دیگرشد.

 

سیمین بهبهانی ابتدا با حسن بهبهانی ازدواج کرد و به نام فامیلی همسر خود نامبردار شد ولی پس از وی با علی کوشیار ازدواج نمود.او سال ها در آموزش و پرورش با سمت دبیری به فرزندان این آب و خاک خدمت کرد.

 

سیمین بهبهانی از چهره های ماندگار و شاعر ارزنده و صاحب سبک درعرصه غزل فارسی و همچنین از زنان پیشرو و سنت ستیز معاصر است که در زمینه حقوق بشر و حقوق زنان نیز فعالیت می کند

 

و در کانون نویسندگان ایران نیز فعالیت دارد و مورد احترام تمامی اهل قلم و دوستداران شعر و ادب فارسی و فعالان سیاسی ایران است.

او به خاطر سرودن غزل فارسی در وزنهای بی سابقه به "نیمای غزل" معروف است .

 

زندگی نامه سیمین بهبهانی

 

آثاراو عبارتند از :

 

سهتار شکسته (۱۹۵۱)

 

جای پا (۱۹۵۴)

 

چلچراغ (۱۹۵۵)

 

مرمر (۱۹۶۱)

 

رستاخیز (۱۹۷۱)

 

خطی ز سرعت و آتش (۱۹۸۰)

 

دشت ارژن (۱۹۸۳)

 

کاغذین جامه (۱۹۹۲)

 

یک دریچه آزادی (۱۹۹۵)

 

مجموعه اشعار (۲۰۰۳)

 

سیمین بهبهانی بامداد (سه شنبه 28 مرداد 93) بر اثر ایست قلبی و تنفسی دار فانی را وداع کرد.



شارژ سریع موبایل