امین شجاعی جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰

اگر به دنبال وقت گذرانی در یک فضای سرسبز، زیبا و تاریخی در پایتخت هستید، پیشنهاد می کنیم خود را به خیابان ولیعصر برسانید و به باغ فردوس زیبا سری بزنید. جایی که می تواند پاتوقی برای خلوت کردن یا قرار گذاشتن با دوستانتان باشد.

 

پاتوقی برای مهمان های ویژه در تهران

 

باغ فردوس نام محله‌ای در شمیران است که تا میدان تجریش فاصله زیادی ندارد. این محله با کاخ تاریخی اش شناخته می شود که درسال ۱۲۶۴ قمری به دستور محمدشاه قاجار ساخته شد اما شاه جوان آنقدر عمرش به دنیا نبود که در آن زندگی کند.

 

پاتوقی برای مهمان های ویژه در تهران

 

چون همزمان با بیماری و مرگ او قصر نیمه‌تمام ماند و محمدشاه در همان قصر نیمه‌تمام درگذشت. این کاخ بعدها کامل شد و حالا موزه سینمای ایران در آن برپا شده و در آن عکس‌ها، اسناد و وسایل و تجهیزات قدیمی سینما نگهداری می شود.

 

پاتوقی برای مهمان های ویژه در تهران

 

این کاخ دو طبقه به سبک قاجاری ساخته شد که به آن گوش فیل می گویند. در هنگام ساخت کاخ، درباریان شاه هم عمارتی ییلاقی در کنار کاخ ساختند و نام آن را باغ فردوس گذاشتند.

 

پاتوقی برای مهمان های ویژه در تهران

 

محوطه باغ با سنگچین ها و استخرهای متعدد تزئین شد و بعدها، در قسمت جنوبی آن ساختمانی به نام رشک بهشت ساختند که هنر معماران اصفهانی و یزدی است. پلکان این ساختمان از مرمر اعلای یزد است و دیوارهای داخل اتاق با کاغذهای طلاکاری شده و برجسته پوشانده شدند.

سال ها بعد، کاخ در اثر بی توجهی تخریب شد و سنگ‌های مرمر آن به عمارت امیریه (مدرسه‌نظام) برده شدند.

 

پاتوقی برای مهمان های ویژه در تهران

 

دکتر محمود افشار یزدی در سال ۱۳۱۶، قسمتی از باغ و ساختمان اندرونی را خرید و با خرید قطعات اطراف و اضافه کردن آن به باغ، مساحت باغ را به 12 هکتار رساند. او در سال ۱۳۳۷، باغ و ساختمان‌ها را وقف امور فرهنگی کرد و در سال ۱۳۵۲ قسمتی از آن برای استقرار موسسه لغت نامه دهخدا و موسسه باستان‌شناسی به دانشگاه تهران اختصاص یافت.

 

پاتوقی برای مهمان های ویژه در تهران

 

باغ مصفای فردوس این روزها چند کافه و غذاخوری دارد که می توانید در آنها دور همی های خانوادگی و دوستانه داشته باشید و مهمانان تان را به تماشای فروشگاه های صنایع دستی و آثار هنری ایرانی که در آن دایر است دعوت کنید.



شارژ سریع موبایل