معصومه حسینی کیا دوشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰

شما فکر می کنید طراحی داخلی فضاهای اداری تا چه حد در بهبود شفافیت، ارتباطات و همکاری‌ها میان کارکنان و مراجعان تاثیر گذار است؟!

طراحی داخلی اداری و تاثیر آن بر روانشناسی کار موضوعی است که به روش های مختلف توسط متخصصان مورد بررسی قرار گرفته است و تاثییرات آن مورد تایید قرار گرفته است.

 

طراحی داخلی اداری


شرکت پکوونهارتل برای موسسه رسانه‌ها و ارتباطات استرالیا (acma) طراحی نوآورانه‌ای از فضای دفتری در ملبورن استرالیا ایجاد کرده است. این شرکت از سوی موسسه رسانه‌ها و ارتباطات استرالیا ماموریت یافت تا در دو طبقه از برج مشهور ملبورن سنترال (melbourne central tower) فضای داخلی معاصری برای کار طراحی کند.

سفارش ارائه شده به دنبال شکلی از طراحی بود که باعث بهبود شفافیت، ارتباطات و همکاری‌ها میان کارکنان و مراجعان شود و همچنین برند و هویت تجاری شرکت را تقویت کند. طراح داخلی باید دنبال راهی منحصر به فرد برای برقراری ارتباط می بود.

 

طراحی داخلی اداری


پکوونهارتل یک فرایند مشاوره گسترده با مشتری را آغاز کرده و در طول آن سازمان مورد نظر را به سوی راهبردی اختصاصی و سفارشی هدایت کرد که بهترین تناسب را با نیازهای تجاری آن داشت.

اهداف کلیدی پروژه تقسیم فضا میان بخش‌های مختلف سازمان؛ ارائه دسترسی برابر به فضاهای ملاقات و برگزاری جلسات و ایجاد فضاهایی بهتر برای همکاری‌های غیررسمی بودند.

 

طراحی داخلی اداری


چیدمان فضاها به گونه‌ای طراحی شد که فضاهای مجاور هسته مرکزی ساختمان مورد توجه بیشتری قرار گرفته و استفاده‌ای همگانی از نور طبیعی وارد شده از پنجره‌های ساختمان صورت گیرد. نور طبیعی و تاثیر آن در معماری داخلی می تواند به بهتر شدن حس و حال فضای کار کمک زیادی بکند.

 

طراحی داخلی اداری


مفهوم کلیدی و اصلی طراحی در این پروژه «همگرایی» بود. این مفهوم به برند acma و اصل مرکزی تجارت آن ها یعنی «همگرایی از طریق تفکر اولیه اصلی» مرتبط می‌شد. ارزش‌های مرتبط با «آگاهی»، «فعالیت»، «چابکی»، «نوآوری» و «تاثیرگذاری» به دقت مورد بررسی قرار گرفتند و بر رویکرد نهایی پروژه تاثیرگذار بودند.

 

طراحی داخلی اداری


طراحی این پروژه دارای یک پلکان اصلی است که دو طبقه را به هم متصل می‌کند.
 

طراحی داخلی اداری


این پلکان که در نقشه طبقات در مرکز قرار گرفته است با «ستون فقرات» رنگارنگ و زنده خود مورد تاکید قرار گرفته است؛ رویکردی مبتنی بر هویت برند و فلسفه تجاری acma.

 

طراحی داخلی اداری


این «ستون فقرات» شامل رنگ‌هایی روشن و بیانگر هستند که در دیواره‌ها بکار رفته‌اند و در عین حال در نرده‌ها هم خصوصیاتی چشمگیر مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

این «ستون فقرات» فضاهای مرکزی تعامل شامل فضاهای مشترک، اتاق‌های ملاقات و جلسه، امکانات تفریحی و فضای خوشامدگویی به مشتریان را به هم متصل کرده است.

 

طراحی داخلی اداری


در داخل فضای کاری، عناصر نشان‌دهنده راه و عناصر گرافیکی باعث تقویت مفهوم «همگرایی» می‌شوند و اتصالی مستقیم با «ستون فقرات»، یعنی قلب این فضای کاری دارند.

اتاق‌های رنگی جلسات در گوشه‌های هر طبقه عناصر اصلی هدایت‌گر هستند. رنگ‌های اتاق‌ها با توجه به برند acma انتخاب شده ‌اند: قرمز، آبی و سبز به خوبی به فضای ساختمانی انتقال داده شدند.

 

طراحی داخلی اداری


بطور کلی طراحی این فضا توجهی دقیق به فلسفه تجاری این سازمان داشته و فضایی شاد، زنده و متناسب با ارزش‌ها و برند acma ایجاد کرده است.



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل