امین شجاعی يكشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰

بودیسم یک دین بزرگ جهانی و فلسفی در شمال شرقی هند است که در قرن 5 قبل از میلاد تاسیس شد. این دین بر اساس تعالیم سیذار تا گوتاما می باشد و معمولا به عنوان "بودا" شناخته شده است و در نپال امروز متولد شد.

هدف بودیسم فرار از درد و رنج و چرخه تولد دوباره می باشد: دستیابی به نیروانا (Nirvana). بین 230 تا 500 میلیون بودایی در جهان وجود دارند. در اینجا مروری کلی بر معروف ترین معابد بودایی در جهان است.

 

معبد هائینسا (Haeinsa Temple

 

معبد های بودایی معروف جهان

 

معبد هائینسا یکی از مهم ترین ترین معابد بودایی در کره جنوبی است. این معبد برای اولین بار در سال 802 ساخته شد و پس از آتش سوزی سال 1817 دوباره در قرن 19 بازسازی شد. با این حال بزرگترین گنج معبد ، یک کپی کامل از متون مقدس بودایی ، نوشته شده بر روی 81258 قطعه چوب در آتش سالم ماند.

 

معبد وات آرون (Wat Arun

 

معبد های بودایی معروف جهان

 

وات آرون (معبد سحر) واقع در سمت تُنبوری از رودخانه چائو فرای ، یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین نشانه ها در بانکوک ، تایلند است. این معبد نماینده معماری کوه مرو ، مرکز جهان در کیهان شناسی بودا می باشد. با وجود نام آن ، بهترین چشم اندازهای وات آرون در غروب هنگامی که خورشید در پشت آن قرار می گیرد ، به وجود می آیند.

 

معبد پا دت لوآنگ (Pha That Luang)

 

معبد های بودایی معروف جهان

 

پا دت لوآنگ ( گنبد بزرگ در لائوس) واقع در وینتیان ، یکی از مهم ترین آثار تاریخی در لائوس می باشد. این گنبد دارای چندین تراس با سطح های متفاوت به نمایندگی از مراحل مختلف روشنگری بودایی می باشد. پایین ترین سطح نشان دهنده جهان مادی و بالاترین سطح نشان دهنده جهان نیستی می باشد. پا دت لوآنگ در قرن 16 بر روی خرابه های یک معبد خمر ساخته شد. معبد توسط تهاجم سیامی در سال 1828 نابود شد و بعد توسط فرانسوی ها در سال 1931 بازسازی شد. 

 

معبد جوخانگ (Jokhang

 

معبد های بودایی معروف جهان

 

معبد جوخانگ در لهاسا (Lhasa) یکی از مهم ترین مکان های مقدس در بودیسم تبتی (Tibetan Buddhism) می باشد که هر ساله هزاران زائر را جذب می کند. این معبد توسط پادشاه سونگتسان گامپو در قرن 7 ساخته شد. مغول ها چندین بار معبد را ویران کردند اما ساختمان سالم ماند. امروزه مجموعه معبد حدود 25000 متر مربع را پوشش می دهد.

 

معبد تودایجی (Todaiji Temple)

 

معبد های بودایی معروف جهان

 

تودایجی (معبد بزرگ شرقی) در نارا (Nara) یکی از مهم ترین و معروف ترین معابد بودایی در ژاپن است. این معبد در قرن 8 توسط امپراتور سومو به عنوان معبد برتر از همه معابد بودایی در ژاپن ساخته شد. امروزه کمی از ساختمان اصلی تودایجی باقی مانده است. قدمت تالار بزرگ بودا در بیشتر قسمت ها متعلق به 1709 است. این معبد دارای یکی از بزرگترین مجسمه های بودا در ژاپن و بزرگترین ساختمان های چوبی در جهان است.

 

معبد بودهاناس (Boudhanath

 

معبد های بودایی معروف جهان

 

بودهاناس واقع در حومه کاتماندو ، یکی از بزرگترین مقبره ها در جهان است. این مرکز بودیسم تبتی در نپال است و در چند دهه گذشته پناهندگان بسیاری از تبت در اینجا سکونت داشتند. احتمالا این مکان برای چشمان بودا که در هر چهار طرف برج برجسته هستند شناخته شده می باشد. گفته می شود قدمت این بنا به قرن 14 بازمی گردد که نمونه قبلی آن توسط مغول نابود شده بود.

 

معبد ماهابُدی (Mahabodhi Temple)

 

معبد های بودایی معروف جهان

 

ماهابُدی (روشنگری بزرگ) واقع در بُدگایای ، هندوستان است. مجتمع اصلی شامل یک نسل از درخت اصلی بُدی است که تحت آن گوتاما بودا (Gautama Buddha) روشنگری را به دست آورد و مقدس ترین مکان در بودیسم می باشد. حدود 250 سال بعد از اینکه روشنگری به دست آمد ، امپراتور آشوکا یک معبد در این نقطه ساخت. در حال حاظر قدمت این معبد به قرن 5 یا 6 بازمی گردد.

 

بتکده شوداگون (Shwedagon)

 

معبد های بودایی معروف جهان

 

شوداگون (یا بتکده طلایی) در یانگون (Yangon) ، مقدس ترین معبد بودایی در برمه است. اصل شوداگون در دوره باستان از دست رفت اما تخمین زده می شود که بتکده برای اولین بار توسط مون در دوره باگان ، زمانی بین قرن 6 و 10 قبل از میلاد ساخته شده است. مجتمع معبد پر از گنبدهای رنگارنگ و پر تلالو می باشد اما در مرکز توجه گنبدی 99 متری قرار دارد که به طور کامل با طلا پوشیده شده است.

 

معبد باگان (Bagan)

 

معبد های بودایی معروف جهان

 

باگان در سواحل رودخانه آیروادی واقع شده که بزرگترین منطقه معابد بودایی می باشد. این پایتخت چند پادشاه باستانی برمه می باشد که در زمان اوج پادشاهی (بین 1000 و 1200 میلادی) به اندازه 4400 معبد ساخته شده بود. در سال 1287 ، انگلستان توسط مغولان سقوط کرد ، پس از امتناع از ادای احترام به کوبلای خان و باگان به سرعت به یک مرکز سیاسی تنزل پیدا کرد ، اما همچنان به عنوان محل دانش بودا شکوفا است.

 

معبد بوروبودور(Borobudur)

 

معبد های بودایی معروف جهان

 

بُرُبودور یا بوروبودور در جزیره اندونزیایی جاوا ، در 40 کیلومتری شمال غرب یوگیاکارتا قرار دارد که بزرگترین و معروف ترین معبد بودایی در جهان است. این معبد در طی یک دوره 75 ساله در قرن 8 و 9 توسط پادشاه سایلندرا  با حدود 2 میلیون تکه سنگ ساخته شد. این معبد در قرن 14 به دلایلی که هنوز هم رمزآلود است رها شد ، و برای قرن ها در جنگل زیر لایه ای از خاکستر آتشفشانی پنهان ماند.



شارژ سریع موبایل