سارا قاسمی دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۰

جونی پروس مش Junipers chine sis یا جونی پروس چینی در زبان فارسی «سرو خزنده» یا «اُرس» نامیده می‌شود. گیاهی است سوزنی برگ و کوهستانی که به دور خود پیچیده و اندام هوایی خود را بیشتر به معرض نمایش می‌گذارد تا تنه.

 

مشخصات کلی :

 

درختچه‌ای و همیشه سبز و پر پشت، نا‌منظم، گستردگی متوسط، رشد متعادل


مشخصات برگ : سوزنی و فلسی به شکل بیضی تا مثلثی نوک تیز به رنگ سبز تیره که در ابتدا جوانه و رشد به رنگ سفید کرمی دیده می‌شود


حداقل دمای مورد تحمل : ۱۰- درجه سانتیگراد


مکان رشد : آفتابی


ازدیاد : قلمه


کاربرد : کاشت در باغ صخره‌ای و کاشت در باغ مینیاتوری

 

دانستنیهای بیشتر :

 

این گیاه قابلیت فراوانی در تهیه طرح‌های shairs، jins دارد. فرم شاخه‌ها در این سوزنی برگ آنرا باید برای گلدان‌های استوانه‌ای و دراز و کاشت آبشار گونه و آویزان شده روی گلدان مستعد نموده است. هرس و تربیت شاخه‌ها در اینگونه شاخه‌هایی را می‌تواند بسازد که نمایش نیم رخ آن واقعاً تماشایی و لذت بخش است. حفظ چوب‌های مرده روی تنه و آشکار گردانیدن چوب قرمز درونی آن تضاد جالبی از نظر رنگ و بافت با اندام‌های هوایی نرم و سبز رنگ به وجود می‌آور که هر بیننده را مات و مبهوت می‌کند. لایه نازک آویز چوبی و جوانی و شادابی لایه کامبیوم شکل پذیری شاخه‌ها را مشکل می‌کند به طوری که شاخه‌هایی با قطر ۵ میلی متر پس از سیم پیچی بعد از ۱ تا ۲ سال شکل پذیر هستند اما شاخه‌هایی با قطر بیشتر ممکن است هیچ‌گاه شکل نپذیرند.

 

محل نگه داری :


جونی پروس در نور آفتاب اندام هوایی توپر و سبز و شاداب تولید می‌کند اما اگر چه رشد گیاه در سایه کند‌تر می‌گردد کیفیت رنگ بهتر است. جونی پروس احتیاجی به نگهداری و محافظت در برابر سرما و برف و یخ زدگی ندار اما بادهای شدید رنگ سبز اندام هوایی را به قهوه‌ای و برنزه تبدیل می‌کند که جای نگرانی نیست و گیاه در بهار رنگ شاداب خود پیدا می‌کند.

 

تعویض گلدان :


هر ۲ تا ۵ سال یکبار در اواسط بهار تعویض گلدان احتیاج دارد. خاک مورد استفاده استاندارد است به علاوه ۲۰ درصد خزه تازه اسفاگنوم جهت بالا بردن ظرفیت نگهداری آب در خاک به مخلوط اضافه می‌گردد.

 

هــرس :


جهت کمتر شدن خروج شیره گیاهی از شاخه‌ها بهترین زمان هرس در اواخر تابستان است که سرعت حرکت شیره گیاهی کند شده است و هنوز زمان کافی برای ترمیم زخم‌های هرس قبل از فرارسیدن فصل سرما وجود دارد.

 

سر برداری :


سر برداری جونی پروس بر حسب نگاهی که بیننده به گلدان دارد در جهات مختلف متفاوت است و در جهت نیم رخ حوزه دید بیننده است نوک کلیه شاخه‌ها با ناخن قطع می‌گردد. شاخه‌های مسن قوی و پیر سال‌های گذشته بر حسب مورد و در صورت لزوم قطع شده و شاخه‌های زیر حوزه دید تمیز می‌گردند.

 

آبیاری :


در طول فصل رشد آبیاری باید به صورت مرتب انجام گیرد اما در فصل زمستان مرطوب بودن خاک کافی است. اگر چه جونی پروس نسبت به خشکی مقاوم است اما اگر در زمستان هم آب فراوان تری در دسترس آن بگذارند به راحتی می‌آشامد.

 

تغذیه :


در طول فصل رشد مواد غذایی متعادل استاندارد لازم است اما در فصل پاییز باید فاقد ازت باشد و کود‌هایی که مواد آن‌ها دیر‌تر آزاد می‌گردند در فصل زمستان تجویز می‌ی گردد و برای رشد بهاره آن نافع است.



شارژ سریع موبایل