سارا قاسمی پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰

گاهی طراحی چیدمان خانه می‌شود كلاف سردرگم. انگار كه نمی‌شود هیچ‌وقت سر نخ را پیدا كرد و تا انتها رفت. یك وقت‌هایی كه البته كم هم نیستند دست به هر كاری می‌زنیم تا سر و شكل خانه رنگ‌ورویی پیدا كند اما آب از آب تكان نمی‌خورد. مبلمان‌ عوض می‌شود، پرده‌ها هم، كوسن‌ها رنگ به رنگ‌تر و فرش‌ها به روزتر و زیباتر اما خانه هنوز در خیال ما «یك جوری» است.

از آن «یك جوری» هایی كه انگار فقط باید دست به دامان یك خبره این كار شد تا بیاید و دستی به سر و گوش آن بكشد. می‌دانید اشكال كار كجاست؟ اینكه گاهی ما در چیدمان خانه هیچ وسیله‌‌ای كم نداریم. همه چیز خوب و عالی است.

فقط ما در حلقه بسته باورهای غلط دكور چیدن گیر كرده‌ایم. آدمیزاد است دیگر. در باورهایش گیر می‌كند. اینكه از قدیم گفته‌اند فرش‌ها نباید زیر تیزی پایه مبل‌ها بروند و تابلوها زیاد پایین نباشند؛ اینها همان باورهایی است كه ما گرفتارشان هستیم و تا تغییرشان ندهیم خانه‌مان همان‌طور «یك جوری» باقی می‌ماند. پس اگر می‌خواهید خانه با یك ترفند ساده تغییر كند دست به كار شناختن باورهای غلط و تغییر آنها شوید. الان وقت تغییر «یك جوری بودن» است!

تنوع

این درست كه تنوع مساله مهمی در دكوراسیون منزل است. اصلا خودمان گفتیم دیگر زمان ست كردن رنگ‌ها به سر آمده و باید كمی هم برای رنگ دادن به سر و شكل خانه جسارت به خرج داد اما مساله این است كه استفاده زیاد از رنگ‌ها یا به كار بردن نقش‌های مختلف در بافت‌ها و منسوجات خانه آن‌قدرها هم جالب نیست؛ اول اینكه احساس به هم ریختگی به ساکنان و مهمانان می‌دهد و دوم اینکه چشم را بعد از مدتی خسته از تماشای اطراف می‌كند.
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


راه‌حل

تعادل داشته باشید. لازم نیست برای تنوع بخشیدن به اجزای خانه همه وسایل را یك دفعه تغییر دهید. به عنوان مثال می‌توانید برای تنوع یك دیوار را با کاشی های رنگی بپوشانید و بعد دو، سه شیء ساده در كنارش قرار دهید و بقیه هم همرنگ باشند و هماهنگ. به این ترتیب دیگر نه چشم‌ها از دیدن رنگ‌ها خسته می‌شوند و نه دیدن یك رنگ جامد حس و حال‌شان را می‌گیرد.
 

پادری
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


پادری‌ توالت فرنگی این روزها یكی از نشانه‌های خانه‌های مجلل شده است. حتی آنهایی كه از توالت فرنگی خانه استفاده نمی‌كنند این پادری‌های زیبا را در فضای سرویس‌های بهداشتی به هوای زیبا شدن فضا به کار می‌برند. اما داستان این است كه این روزها استفاده از این پادری‌ها قدیمی شده است. امروز دیگر نه استفاده از این پادری‌ها و ست همراه آنها مد است و نه چسباندن‌شان به پایه اصلی سینك توالت!

راه‌حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


استفاده از یك پادری چهارگوش مستطیلی در ابعاد كوچك البته در فاصله‌ای دورتر از پایه دستشویی. رنگ و طرح آن هم لازم نیست با دیگر لوازم فضای سرویس بهداشتی‌تان هماهنگ باشد. فقط كافی است به رنگ سرامیك‌ها و سنگ‌ها توجه كنید.
 

عکس
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


فرقی ندارد عاشق عكاسی باشید یا نه. فرقی هم ندارد كه چقدر خانواده‌تان را دوست داشته باشید. در هر حال چیدن عكس‌های یادگاری روی میزهای كناری سالن در طراحی دكوراسیون خانه كار اشتباهی است. درواقع دیگر كسی از این روش برای به نمایش گذاشتن عكس‌های یادگاری خانواده استفاده نمی‌كند؛ روشی كه سال‌ها پیش باب بود و این روزها فقط در خانه‌های مادربزرگ‌ها  نمونه‌اش را می‌شود پیدا كرد.

راه‌حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


قرار نیست به خاطر چیدمان منزل‌تان به سبك، امروزی از علاقه‌تان بگذرید. اگر واقعا عاشق عكس‌های یادگاری هستید و معتاد به دیدن هر روز آنها، بهتر است عكس‌هایی كه دوست دارید را در قاب‌های یك شكل و یك دست قرار دهید و با هارمونی خاصی روی یكی از دیوارهای خانه‌تان نصب كنید و باقی عكس‌ها را به آلبوم‌ها بفرستید.
 

ورودی
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


راهروهای ورودی خانه یكی از مهم‌ترین اجزای ساختمان هستند كه دقیقا در همان لحظه اول ورود به آپارتمان از حال و هوای صاحبخانه خبر می‌دهند. این وسط خیلی‌ها یادشان می‌رود كه اصلا راهرویی هم در كار است یا اصلا راهروی ورودی خانه را جزء بنا حساب نمی‌كنند. در نهایت در این فضا گلدانی می‌گذارند و فرش كناره‌‌ای می‌اندازند. خیلی‌ها هم سعی می‌كنند با یك تابلوی بزرگ فضای خالی راهرو را سر و شكلی دهند. اشتباه همین‌جاست. راهرو را باید جدی گرفت!

راه‌حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


یكی از دیوارهای راهروی ورودی را رنگ خاصی بزنید یا از كاغذدیواری منحصر به فردی استفاده كنید. یك آینه و كنسول ساده می‌تواند فضای راهرو را زیبا و خاص خودتان كند. آینه هم فضای خانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و هم با تابش نور فضای تاریك راهرو را روشن می‌كند. گاهی طاقچه‌های تزئینی برای وصل كردن كلیدها هم می‌تواند موثر باشد.
 

سیم ها
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


درست است كه معماری‌ امروزی خانه‌ها طوری شده كه پریزهای برق كمتر در هر گوشه‌ای از اتاق پیدا می‌شوند. درست است كه این روزها تعداد وسایل الكترونیكی خانه‌ها در مقایسه با گذشته بیشتر شده و بالطبع حجم سیم‌ها و دوشاخه‌ها هم بیشتر، اما اینها دلیل نمی‌شود كه سه‌راهی‌های بلند و كوتاه در هر گوشه‌ای پیدا باشند و سیم‌های پرپیچ و تاب وسایل الكترونیكی هم بی‌هدف آویزان در زمین و هوا. یك خانه مجلل باید كمترین حجم سیم‌های آویزان را داشته باشد.

راه‌حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


برای پنهان كردن سیم‌های خانه راه زیاد است؛ اول اینكه می‌شود كاورهای مخصوص سیم یا داكت همرنگ با دیوارهای خانه پیدا كرد. اگر وسایل خانه زیاد نو نیستند می‌شود با سوراخ‌های ریز درون آنها سیم‌ها را از میان‌شان رد كرد و راه آخر اینكه سیم‌های اضافه پشت دستگاه‌های الكترونیكی را می‌شود جدا و در مواقع لزوم استفاده كرد.
 

موقعیت
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


خانه باید هویت داشته باشد؛ درست مانند آدم‌ها كه هر كدام‌شان هویت و اصالت خاص خودشان را دارند. خانه باید در یك نگاه نشان دهد در چه منطقه‌ای واقع شده است؛ درست مانند آدم‌ها كه از روی چهره یا لهجه‌شان می‌شود به اصلیت آنها پی برد. خانه‌هایی كه در طراحی دكوراسیون‌شان از اجزای مشابه با هم بدون داشتن هیچ ارتباط و اصالت خاصی استفاده شده فقط فضایی خسته‌كننده و نفس‌گیر دارند.

راه‌حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


از نشانه‌های خاصی برای اصالت بخشیدن به خانه استفاده كنید بدون اینكه در استفاده از آنها اغراق به خرج دهید؛ مثلا اگر خانه‌تان كنار دریاست یا اگر خودتان اهل شهرهای ساحلی هستید می‌توانید روی طاقچه‌های خانه یا روی میزهای تزئینی از مرجان‌های سنگی استفاده كنید. این‌طوری خانه اصالت پیدا می‌كند. فقط یادتان باشد كل دریا و سنگ‌هایش را به خانه نیاورید.
 

هماهنگی
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


بگذارید راحت سر اصل مطلب برویم. چیدن وسایل با زاویه‌های متفاوت در اتاق نشیمن یك اشتباه بزرگ در دكوراسیون است. زاویه دادن به وسایل چوبی بزرگ فقط فضای خانه را تنگ و گرفته می‌كند و بزرگی وسایل را بیشتر به رخ می‌كشد. این وسط مساله دیگری هم در میان است؛ اینكه هیچ وقت دو وسیله چوبی بزرگ را در كنار هم قرار ندهید؛ مثلا اگر كاناپه‌ای با كفه نشیمن بزرگ دارید دیگر نباید یك میز عسلی بزرگ در كنارش بگذارید.

راه‌حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


همیشه سعی كنید از لوازم خانه هماهنگ با هم استفاده كنید. اگر یك آباژور پایه بلند در خانه دارید باید حتما در یكی از عناصر چیدمان خانه هم از وسیله‌ای با شكل و شمایل آن استفاده کنید. شاید در این مواقع یك گلدان ساده شیشه‌ای كشیده بتواند دینامیك لازم را به فضای خانه بدهد.
 

فضا ی داخلی
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


خیلی‌ها ترجیح می‌دهند بنا به روحیه خاص‌شان یا حتی اعتبار و پایگاه اجتماعی خاصی كه دارند فضای خانه‌شان را بسازند؛ فضایی رسمی پر از لوازمی كه نشانی از راحتی در آنها نیست. ممكن است گاهی حتی انبوه بودن وسایل خانه و چیدمان آنها احساس رسمی بودن به خانه بدهد؛ یعنی لوازم خانه خودشان راحت باشند اما نوع چیدن آنها به مهمان‌ها فضایی خشك و رسمی را القا كند. همیشه باید یادمان باشد رسمی بودن با راحت بودن منافاتی ندارد و می‌شود رسمی بود اما راحت هم بود. گاهی هم خانه رسمی نیست اما هیچ نشانی از راحتی ندارد!

راه‌حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


فرقی ندارد كه خانه‌تان را با لوازم رسمی یا كمی راحت‌تر طراحی می‌كنید؛ مهم این است كه وسایل طوری در كنار هم قرار بگیرند كه هر كسی وارد می‌شود در نگاه اول با خانه و لوازم آن احساس راحتی داشته باشد حتی اگر روی یك مبل استیل پایه بلند لوكس نشسته باشد. كار سختی نیست فقط كافی است خودتان در خانه احساس راحتی كنید.
 

وسایل اضافی
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


می‌دانید چرا بعضی اوقات هر كاری می‌كنید باز هم چیدمان فضای خانه آن‌طور كه باید نیست؟ داستان این است كه ما گاهی اوقات از كنار گذاشتن چیزهایی كه دوست نداریم واهمه داریم. گاهی می‌دانیم كه وسیله‌ای اصلا مناسب ما نیست و به درد چیدمان انتخابی ما نمی‌خورد اما از ترس اینكه دور انداختن آن لطمه مالی همراه داشته باشد همچنان نگهش می‌داریم. گاهی هم وسیله‌ای در خانه یك هدیه است كه دل كندن از آن با وجود بی‌علاقگی سخت می‌شود.

راه‌حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


از امروز تمرین كنید به‌راحتی از وسایلی كه دوست ندارید دل بكنید. از همین امروز تلاش كنید وقتی از چیزی خوش‌تان نمی‌آید به اجبار آن را در فضای خانه تحمل نكنید. در نهایت اگر خیلی دل‌تان برای از دست دادن آن می‌سوزد می‌توانید با شماره 137 تماس بگیرید و از آنها كمك بخواهید. ماموران شهرداری وسایل كهنه شما را بدون هزینه از خانه‌تان می‌برند و به دست نیازمندها می‌رسانند. برای جلوگیری از جمع شدن دوباره وسایل به درد نخور بهترین كار این است كه درباره علاقه‌تان رك و راست با دوستان‌تان حرف بزنید تا چیزی كه دلخواه‌تان نیست را برای‌تان هدیه نیاورند.
 

کابینت
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


هر قدر هم آدم تمیز و وسواسی باشید و هر قدر هم به سر و وضع خانه‌تان توجه کنید تا وقتی وسایل چوبی و باقی سخت‌افزارهای خانه قدیمی و كهنه باشند باز هم نمی‌شود به داشتن خانه ای مدرن امیدوار بود. كابینت‌های چوبی یا فلزی قدیمی نمایی كهنه به تمام خانه می‌دهند. لوازم سخت‌افزاری خانه مهم‌ترین قسمتی است كه باید حواس‌تان به آنها باشد. كابینت‌ها، كمدها، درها و. . . حواس‌تان به همه‌شان باشد.

راه‌حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


لازم نیست برای كنار گذاشتن قدیمی‌های خانه كل ساختمان را به هم بریزید و خرج زیادی روی دست صاحبخانه بگذارید. كافی است فقط حواس‌تان به جزئیات باشد. دستگیره‌های در و كابینت از آن دسته مواردی است كه عوض كردن‌شان در زمان‌های مناسب می‌تواند فضای خانه را زمین تا آسمان تغییر دهد.
 

ناهارخوری
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


اگر دوست دارید هر تكه خانه را به شكلی كاملا رسمی و دور از فضای فانتزی درست كنید حق دارید. اصلا حق شماست از هر وسیله‌ای که دوست دارید برای خانه‌تان استفاده ‌كنید اما این نكته را فراموش نكنید كه در خانه‌های مدرن امروزی دیگر حتی آدم‌های خیلی اتوكشیده و رسمی هم میز ناهارخوری و صندلی‌های آن را از چوب‌های سفت، سخت و آنتیك انتخاب نمی‌كنند.

راه‌حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


محض رضای مهمان‌ها هم که شده بی‌خیال صندلی‌های ناهارخوری شوید. اصلا هر وقت خواستید صندلی ناهارخوری بخرید اول یك‌بار خودتان روی آن بنشینید، اگر خودتان دوست داشتید مدت زیادی را روی آنها بگذرانید پس گزینه درست را انتخاب كرده‌اید. نكته دیگر اینكه میزهای رسمی ناهارخوری معمولا قد و اندازه‌ای بزرگ‌تر از معمول دارند. موقع خرید حواس‌تان به اندازه آپارتمان نقلی‌تان هم باشد!
 

نشیمن
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


معمولا فضاهای نمایشگاهی را طوری طراحی می‌كنند كه هر خریداری با وارد شدن به آنجا یاد خانه خودش بیفتد و توی ذهنش هر كدام از ست‌های مبلمان را در خانه‌اش یك‌بار مرور كند. واقعیت این است كه فضاهای نمایشگاه‌ها بسیار گسترده‌تر و وسیع‌تر از خانه‌ها هستند و حتی اگر هم نباشند صاحبان‌شان با آینه‌كاری و. . . فضای خاصی برای جلوه دادن به محصولات‌شان درست می‌كنند. اینكه فكر كنید مبلمان بزرگی كه در نمایشگاه می‌درخشد در خانه شما هم همان‌قدر درخشش دارد از بیخ و بن اشتباه است چون فضای نمایشگاهی با فضای خانه اصلا قابل مقایسه نیست.

راه‌حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


اندازه بگیرید. همیشه اندازه و ابعاد اتاق نشیمن، خواب و حتی آشپزخانه‌تان را در ذهن داشته باشید. شعارتان هم برای خرید این باشد: «كمتر بهتر است!» اگر این دو راه ساده را همیشه در ذهن داشته باشید دیگر هیچ‌وقت در خرید مبلمان اشتباه نمی‌كنید. یادتان باشد اینكه مبلی را به خاطر اندازه بزرگش پس بفرستید خیلی بهتر است تا اینكه آن را برای یك عمر تحمل كنید!
 

لوازم خرده ریز
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


بیشتر ما نمی‌توانیم در برابر دیدن لوازمی با طراحی‌های خاص مقاومت كنیم و حتی توانایی مقابله با میل به خرید آنها را هم نداریم. می‌دانید چرا؟ برای اینكه فكر می‌كنیم با خرید آن لوازم متفاوت می‌توانیم ظاهری خاص به خانه‌مان بدهیم در صورتی كه اشتباه بزرگ همین‌جاست. خانه‌ها با داشتن یك چراغ عجیب یا صندلی‌هایی با رویه‌هایی از كتان‌های ریش‌ریش خاص نمی‌شوند. موقع خرید یاد میل تمام‌شدنی خودتان و آمدن روزی كه جنس‌تان توی ذوق بزند، باشید!

راه‌حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


سعی كنید در طراحی دكوراسیون خانه ایده و روش خاص خودتان را داشته باشید. یك طراح خوب کسی است كه فضای خانه را طوری بچیند كه با ساده‌ترین وسایل زیباترین فضاها را درست كند. همیشه یادتان باشد خرید وسایل خاص برای طراحی دكوراسیون خانه كارتان را سخت می‌كند چون هر کسی از خاص‌ها دیرتر دل می‌كند، حالا بماند كه خاص‌ها همیشه بیشتر توی ذوق می‌زنند. پس برای اینکه تا ابد گرفتار وسیله‌ای خاص نباشید ساده‌ترین‌ها را انتخاب كنید.



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل