سارا قاسمی پنجشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۰

فضاهای مخفی
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


هر قدر هم خانه‌تان به روز و با امكانات و وسایل مطابق مد روز باشد تا وقتی از شلخته‌بازی دست برندارید هیچ‌كدام از دكورهای‌تان به چشم نمی‌آید. بزرگ‌ترین اشتباهی كه این روزها مردم در خانه‌های كوچك گرفتارش هستند تلنبار كردن وسایلی است كه فكر می‌كنند به اندازه كافی دیده نمی‌شوند. یك صندلی بچه پنهان پشت مبل‌ها یا میز اتوی باز شده در اتاق خواب، خانه‌تان را برای همیشه در ذهن دیگران بد جلوه می‌دهد.

راه حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


با این بهانه كه فضای خانه كوچك است و دیگر خانه‌ها مانند سابق نیستند خودتان را گول نزنید. هر خانه كوچكی را هم می‌شود با كمی ایده و برنامه سر و سامان داد. یك راه این است كه از فضای خالی و دور از انتظار برای جا دادن وسایلی كه زیر دست و پا هستند جای مناسبی درست كنید. فقط كافی است یا خودتان ایده به خرج دهید یا موضوع را با یك طراح دكوراسیون داخلی در میان بگذارید.
 

اتاق خواب
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


كاتالوگ‌های تبلیغاتی دكوراسیون‌های داخلی بسیار زیبا و چشم‌نواز هستند؛ فضای داخلی خانه‌هایی كه هر گوشه از آنها به دقت و با وسواس خاصی در كنار هم قرار گرفته‌اند. در این کاتالوگ ها انتخاب رنگ‌ها هوشمندانه و با هماهنگی عجیبی اتفاق افتاده است اما ماجرا این است كه زندگی واقعی این‌ طور نیست. این روزها دیگر كسی واقعا به فكر ست كردن همه اسباب و اثاثیه خانه نیست. شاید باورتان نشود اما دیگر یك‌رنگ بودن همه لوازم خانه باب نیست و این عكس‌هایی هم كه می‌بینید فقط برای تبلیغات است!

راه حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


این روزها دیگر طراحان داخلی به این نتیجه رسیده‌اند كه هماهنگ بودن همه رنگ‌های اتاق خواب یا سالن نشیمن خانه فقط باعث كسالت صاحبش می‌شود. آنها معتقدند طراحی اتاق باید طوری باشد كه با چشم گرداندن در آن به هر وسیله تازه‌ای با خصوصیات تازه خیره شد. البته همخوانی رنگ‌ها و نسبت اشیا با هم خودش داستانی است اما باید لوازم اتاق طوری باشد كه رنگ آنها چشم كنجكاو را به سمت خودش بكشاند نه اینكه به هر جا نگاه می‌كنید فقط یك رنگ ببینید!
 

نور
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


زمانی فقط لامپ‌های 100 واتی در بازار موجود  بود و در نهایت لامپ‌های شمعی و اشكی اما حالا انواع و اقسام لامپ‌های كم‌مصرف به بازار آمده‌ باظرفیت های متفاوت و استفاده از آنها هم كه توصیه اكید است. اما مساله اشتباه اینجاست كه ما عادت كرده‌ایم برای همه قسمت‌های خانه از یك نوع روشنایی استفاده ‌كنیم. ما همان روشنایی را در اتاق خواب داریم كه در آشپزخانه‌مان است در حالی كه روشنایی خانه باید متناسب با فضا و میزان كاربرد آنجا در روز و شب با هم متفاوت باشد.

راه حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


برای همه قسمت‌های خانه از یك نوع لامپ استفاده نكنید. درك این موضوع كه برای هر قسمتی از چند لامپ و با چه توانی استفاده شود یا اینكه كدام لوستر برای كدام ناحیه مناسب‌تر است از آن مسائلی است كه هم پای رسیدن به تیر و تخته‌های خانه باید به آن توجه شود. یادتان باشد هر قسمت خانه می‌تواند برای خودش طراحی خاصی داشته باشد؛ مثلا آشپزخانه نورش را از زیر كابینت‌ها بگیرد و پذیرایی از آباژور پایه بلند زمینی.
 

چیدمان مبل
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


یكی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های ما ایرانی‌ها در چیدن خانه‌های‌مان مربوط به مبل‌هاست. معلوم نیست كدام قانون نانوشته‌ای گفته كه مبل‌ها باید در كنار دیوارها باشند و در گوشه‌های اتاق جای بگیرند. در باور ما مبل‌ها با هر ظاهر و طراحی خاصی برای چیده شدن در كناره دیوارها ساخته شده‌اند در حالی كه این كار اشتباه بزرگ چیدمان منزل است. كنار چیدن مبل‌ها ظاهر خانه را شبیه یك جعبه بزرگ می‌كند. خانه‌هایی كه مبل‌های‌شان کنار دیوار قرار دارند بیش از اندازه رسمی هستند. مبل‌ها قرار است راحتی خانه را همراه داشته باشند نه اینكه بدتر راحتی را از آن بگیرند.

راه حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


سعی كنید تا جایی كه می‌توانید مبل‌ها و باقی وسایل خانه را از دیوارها جدا و به مركز اتاق نزدیك كنید. از بیرون آوردن مبل‌ها نترسید. باور داشته باشید گاهی فضای پشت مبل‌ها هم می‌تواند كلی كارساز و مفید باشد؛ مثلا با گذاشتن یك میز ساده چوبی پشت كاناپه اصلی خانه هم از فضا درست استفاده می‌كنید و هم شكل و شمایل خانه را تغییر می‌دهید.
 

فرش
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


ما ایرانی‌ها برای فرش‌های‌مان احترام خاصی قائل هستیم. اینكه زیاد پاخور نباشند و پایه مبل‌ها هم زیاد روی‌شان فشار نیاورد از آن ماجراهایی است كه در زمان چیدمان منزل اعصاب صاحبخانه را حسابی به بازی می‌گیرد. اما مساله‌ این است كه فرشی كه وسط اتاق افتاده در نگاه طراحان داخلی یك خط قرمز اساسی است. فرش‌هایی كه بی‌هوا در وسط سالن پهن شده باشند، حس شلختگی و بی‌نظمی را القا می‌كنند و در طراحی داخلی یك اشتباه بزرگ به حساب می‌آیند.

راه حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


روش درست پهن كردن فرش در خانه‌ها این است كه فرش طوری در بین فضای مبلمان خانه و باقی لوازم محصور شده باشد كه پایه همه آنها به نحوی قسمتی از آن را بگیرد. طراحی دكوری درست است كه در آن فرش درست در مقابل اجزای اصلی محیط قرار داشته باشد. با این حساب اگر دل‌تان برای فرش‌های دستبافت می‌سوزد بهتر است آنها را جمع كنید و سراغ محصولات دیگر بروید؛ این‌طوری هم فرش گران‌قیمت‌تان سالم می‌ماند و هم خانه‌تان زیباتر می‌شود.
 

تابلوها
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


زمان اسباب‌كشی‌ یكی از مهم‌ترین بخش‌های همفكری اعضای خانواده زمانی است كه باید تابلوها روی دیوار نصب شوند. تازه آنجاست كه نظر دادن‌ها شروع می‌شود و داستان بالا می‌گیرد؛ بالاتر ببر، بالا، چرا این قدر پایین آوردی و. . .  . بعد از كشمكش بزرگ هم تابلو جایی نزدیك به سقف خانه كوبیده می‌شود و ماجرا به اتمام می‌رسد؛ جایی كه باید گردن‌ها را بالا كشید و اثر هنری فاخر را دید؛ این همان اشتباه بزرگ است.

راه حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


مناسب‌ترین مكان برای نصب تابلوها مكانی است كه برای دیدن آن لازم نباشد زاویه قایم گردن تغییر كند و سر برای تماشای آن به بالا متمایل شود. برای چسباندن تابلوهای بزرگ قاعده خاصی وجود دارد؛ اینكه به فاصله بین سقف و چهارچوب درها دقت كنید. در نصب تابلوهای بزرگ فاصله تابلو با سقف باید برابر با فاصله سقف تا درها باشد. اگر هم می‌خواهید تابلو را بالای كاناپه نصب كنید حواس‌تان باشد كه انتهای تابلو با كاناپه 15 سانتی‌متر فاصله داشته باشد.
 

پنجره ها
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


اصل بزرگ را فراموش نكنید؛ اینكه همان‌قدر که اتاق‌ها اهمیت دارند باید به فكر اهمیت پنجره‌ها هم بود. خیلی از ما یا بی‌خیال پرده درست و حسابی برای پنجره‌های‌مان می‌شویم یا كلا اگر پرده‌‌ای روی آن نصب می‌كنیم دیگر بی‌خیال رنگ پنجره و شكل و شمایل آن می‌شویم. انگار می‌خواهیم با پرده‌ها فقط پنجره‌ها را استتار كنیم در حالی كه پنجره‌ها و زیبایی آنها یكی از مهم‌ترین اجزای دكوراسیون خانه‌ها هستند. پنجره‌های خالی بدون پرده یا با پرده‌های آویزان نامرتب احساس راحتی را از خانه می‌گیرند.

راه حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


آویزان كردن پرده‌ها قاعده و قانون خاص خودش را دارد. پرده‌ها باید همیشه پنج سانت بالاتر از طاق پنجره‌ها نصب شوند. البته این موضوع در خانه‌هایی كه سقف‌های بلندی دارند فرق می‌كند. در این خانه‌ها بهتر است پرده‌ها تا نزدیكی سقف بالا بروند؛ این‌طوری خانه بزرگ‌تر از معمول هم نشان داده می‌شود. بهترین كار هم این است كه یك پرده حریر ساده در زیر باشد و پرده‌ای با رنگ تیره‌تر در روی كار استفاده شود.
 

رنگ
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


سفید، استخوانی یا نباتی؛ اتاق، نشیمن و پذیرایی هم فرق ندارد؛ همه‌جا یك‌رنگ و یك‌دست. تا مدت‌ها انتخاب اول و آخر ایرانی‌ها برای رنگ دیوار خانه‌های‌شان فقط همین بود. داستان این است كه خیلی از ما رنگ‌ها را دوست داریم اما برای استفاده از آنها روی دیوارها می ترسیم. برای همین همه جا را یك‌دست سفید می‌كنیم و تمام.  حقیقت اینجاست كه رنگ یك‌دست سفید خانه را كسل می‌كند؛ خانه كه هیچ تك‌تك ساكنان خانه هم بعد از مدتی خسته و كسل می‌شوند.

راه حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


یكی از دیوارهای خانه را حتما به رنگ خاصی درآورید. از رنگ‌ها واهمه نداشته باشید. نهایت کار این است كه رنگ را دوست ندارید و دوباره روی آن را با رنگ دیگری می‌پوشانید. معجزه رنگ‌ها در طراحی خانه عجیب است. دیوارهای رنگی صبح‌ها یك بازتابی دارند، ظهرها یك جور و شب‌ها جور دیگر. برای همین است كه دیوارهای رنگی هیچ‌وقت كسالت‌بار نیستند.
 

کاور مبل
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


هیچ‌كسی مخالف استفاده از كاورهای مخصوص مبل نیست. این روزها دیگر همه می‌دانند كه هزینه شستن یا عوض كردن رویه‌های مبل تا كجای هفت آسمان می‌رود و برای همین دیگر كسی مانند سابق از رویه‌های مبل آن‌قدرها هم روی‌گردان نیست اما می‌شود ادعا كرد كه در این دنیای بزرگ خیلی‌ها هستند كه ترجیح می‌دهند مبل‌شان خراب شود و روی آن كاورهای پلاستیكی نكشند. البته اگر شما تا امروز جزو این دسته از مخالف‌ها نبوده‌اید بهتر است زودتر نظرتان را عوض كنید.

راه حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


قبول! از كاورهای پارچه‌ای خوش‌تان نمی‌آید، برای اینكه تمامی زیبایی پارچه مبل را می‌گیرند اما این دلیل نمی‌شود كه یك تكه پلاستیك لغزنده با سروصدای عجیب را روی مبل‌ها بكشید. بهترین راه برای شما كه وسواس زیادی روی پارچه‌های مبل‌تان دارید استفاده از یك پتوی ساده با رنگ و طرحی نسبتا مشابه با طرح مبلمان یا كوسن‌هاست. این‌طوری حتی دیگر لازم نیست موقع آمدن مهمان‌ها هم هول برتان دارد. مهمان‌ها از دیدن كاور پتویی خیلی بیشتر از آن پلاستیك‌ها راضی‌اند.
 

دکوری ها
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


دكوری، یادگاری، تزئینی و خرت و پرت. هر اسمی كه داشته باشند تا یك جایی برای بهتر شدن فضای خانه به كار می‌روند. مساله این است كه اگر تعداد این خرت و پرت‌های تزئینی در گوشه و كنار خانه زیادتر از حد معمول باشد دردسرساز می‌شود. آن وقت دیگر هر قدر منزل شما‌ تر و تمیز و با وسایل به روز و مدرن هم باشد به چشم نمی‌آید. خرت و پرت‌های زیادی در كنسول‌ها و كمدهای خانه جز شلوغی هیچ تصویری نمی‌سازند.

راه حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


همه اشیای تزئینی دوست‌داشتنی‌تان را یك روز وسط اتاق بچینید و از میان‌شان تعداد محدودی را برای تزئین فضای خانه انتخاب كنید. اصلا لازم نیست بقیه را دور بریزید. فقط كافی است برای مدتی كوتاه به انباری بروند و بعد از مدتی جایگزین انتخاب‌های اول شوند. برای چیدن دكوری‌ها هم یك كمد یا طاقچه مناسب كه دید آنها را بیشتر كند، انتخاب كنید؛ وسیله‌ای كه شیشه نداشته باشد. یك دکور تزئینی وقتی هیجان‌انگیزتر می‌شود كه قابل لمس باشد نه فقط یك شی‌‌‌ لوكس در موزه خانه!
 

کوسن
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


این روزها استفاده از كوسن‌های رنگی روی مبل‌های راحتی خانه حسابی باب شده است اما این ترفند ساده طراحی هم باید قاعده‌دار باشد. گاهی تعداد كوسن‌های روی مبل‌ها آن‌قدر زیاد است كه نشستن راحت روی مبل‌ها را سخت می‌كند. اگر برای نشستن روی مبل‌ها مجبور شدید چند تا از كوسن‌ها را‌ بردارید یعنی اینكه یك جای كار ایراد دارد. این قانون درباره تختخواب هم صدق می‌كند. اگر تعداد بالش‌های روی تخت زیاد باشد كسی از طراحی شما تعریفی نمی‌كند.

راه حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


لازم نیست همه بالش‌ها و كوسن‌ها را جلوی چشم بیاورید. آنهایی را كه بیشتر دوست دارید و با فضای خانه‌تان بیشتر هماهنگ است، انتخاب كنید و باقی را برای روز مبادا كنار بگذارید. یادتان باشد به جای اینكه به فكر خرید كوسن‌ها باشید بهتر است بیشتر روی طرح و نقش‌شان فكر كنید. انتخاب كوسن مناسب با طرحی هماهنگ خودش از بزرگ‌ترین اصول طراحی دكوراسیون داخلی است.
 

گل ها
 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


شاید به عنوان آخرین نكته بد نباشد یادآوری كنیم كه هیچ‌وقت در خانه‌تان از گل‌های مصنوعی استفاده نكنید. این گل‌ها نه فقط محل جمع شدن گرد و غبار می‌شوند بلكه هیچ تازگی و طراوتی راهم  به خانه‌تان نمی‌آورند. درست است كه به‌صرفه هستند و لازم نیست هر چند روز یك‌بار آنها را عوض كرد اما نبودن‌شان در خانه خیلی بهتر از بودن‌شان است. در اصول فنگ‌شویی خانه گل مصنوعی از خط قرمزهاست.

راه حل

 

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)


گل طبیعی گران‌قیمت است اما كاری با دكوراسیون خانه می‌كند كه هیچ مبلمان یا فرش گران‌قیمتی هم نمی‌كند. اگر برای‌تان خرید گل‌های شاخه‌ای مقدور نیست از گلدان‌های طبیعی استفاده كنید. اما یك روش تازه برای بهتر دیده شدن شاخ و برگ‌های تازه گل‌ها این است که از لیموترش یا سیب‌های سبز استفاده كنید. تعدادی لیموترش و سیب سبز را در ظرفی سرامیكی بگذارید و كنار گل‌ها قرار دهید. هماهنگی رنگ میوه‌ها با گل‌ها مهم است. گل‌های نارنجی را با میوه‌های نارنجی و. . . تزئین كنید. حتی یكی، دو شاخه بامبوی تازه هم می‌تواند كارتان را راه بیندازد پس زیاد سخت نگیرید. فقط كافی است طبیعی باشند!



موضوعات داغ


شارژ سریع موبایل