امین شجاعی جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰

سالوادور دالی یا Salvador Felipe Jacinto Dali در 11 ماه مه سال 1904 میلادی در شهر كوچكی به نام Figueras در شمال اسپانیا متولد شد.نام مادر او Felipa Domenech و نام پدر او كه در این شهر محضردار بود Salvador Dali بود.

میگویند كه پدر سالوادور مردی بسیار مستبد بوده و حتی او را مسبب مرگ برادر بزرگتر سالوادور كه او هم سالوادور نامیده میشد میدانند. این برادر سالوادور در سال 1901 و در دو سالگی در گذشت.

بعد از مرگ او مادر و پدر سالوادور لباسهای این برادر بزرگتر را به تن سالوادور كرده و اسباب بازیهای او را نیز به سالوادور داده و با او انچنان رفتار میكردند كه گوییا برادر بزرگتر میباشد كه پس از مرگ زندگی مجدد یافته و به جهان باز گشته است.

سالوادور در زمانی كه هنوز دانش اموز بود تحت تاثیر بعضی نقاشیها و تابلوها كه میدید قرار گرفت كه از ان میان میتوان از نقاشیهای Angelus de Millet كه كپی انها را دیده بود نام برد همچنین هر بار كه از پنجره مدرسه به مناظر خارج نگاه میكرد درخت های سرو را میدید كه در اغلب اثارش دیده میشوند.

سالوادور توسط یكی از دوستان پدرش به نام Pepito Pixtot كه برادرش رامون Ramon نقاش امپرسیونیست بود و در پاریس زندگی كرده و پیكاسو نیز او را میشناخت تشویق میشد.

اما توجه سالوادور از امپرسیونیسم به تحقیق در مورد رنگها كشیده شد.

در تابستان سال 1918 و در سن 14 سالگی سالوادور دالی اولین تابلوهایش را در نمایشگاه هنرمندان محلی در تیاتر شهر فیگراس به نمایش گذاشت.

در سال 1922 به دانشكده هنرهای زیبای مادرید راه یافت.

در سال 1925 در ابتدا تحت تاثیر futurisme و سپس cubisme قرار گرفت.

اما در همین سال به دلیل نداشتن دیسیپلین به مدت یكسال از تحصیل محروم شد و در همین زمان بود كه تحت تاثیر فوتوریستهای ایتالیایی از جمله
Eugène Carrière قرار گرفت. در همین زمان بود كه به كشیدن نقاشیهای كوبیسم خود در اطاقش پرداخت.

سالوادور دال به دنبال سبكی میگشت تا بهتر بتواند انچه را كه در اعماق روحش حس میكرد نشان دهد.

در نوامبر 1925 اولین نمایشگاه شخصی سالوادر دالی در گالری دالامو در بارسلون برگزار شد.

در اوریل 1926 در پاریس پیكاسو را كه بسیار تحت تاثیر تابلوهای سالوادور دال قرار گرفته بود ملاقات كرد و در همین سال بود كه درست یك هفته قبل از امتحانات پایان تحصیل كه منجر به گرفتن مدرك تحصیلی او از دانشكده هنرهای زیبا میشد دانشكده را ترك كرد.در سال 1927 به خدمت سربازی رفت.

در سال 1931 برای بار دوم در شهر پاریس تابلوهای خود را به نمایش گذاشت.

ابتدای موفقیت او در سال 1932 در امریكا و بعد از نمایش تابلوهایش در هارتفورد و نیویورك بود. در دسامبرهمین سال اولین كتاب خود را نام الاغ فاسد كه در ان به شرح پایه و اساس روش انتقادی مالیخولیایی خود پرداخته بود منتشر كرد.

در سال 1938 فروید را ملاقات كرد و نقاشیهاهی هم از فروید كرده است. او میگفت مدل من یعنی فروید كله اش مثل حلزون میماند.

و به فروید میگوید : فرق من و یك دیوانه در اینست كه من دیوانه نیستم.

بعدها سالوادور دالی ا ز پاریس به ایالات متحده امریكا رفته و به خلق اولین جواهراتش پرداخت كه از میان انها میتوان از قوی لدا و یا قلب شاهانه نام برد.

در سال 1972 به هولوگرام علاقه مند شد و در همین سال تمامی اثار خود و انچه كه از اثار سایر نقاشان داشت را به دولت اسپانیا هدیه كرد.
در سال 1974 بعد از ده سال تلاش وفق به ایجاد موزه خود به Teatro Museo Dali نام شد.

سالوادور دالی در 23 ژانویه سال 1989 در Torre Galatea با سكته قلبی در گذشت و همانطور كه تقاضا كرده بود در نزدیكی تیاتر موزه دالی به خاك سپرده شد.



شارژ سریع موبایل