امین شجاعی يكشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰

رویاهای ما ممکن است جذاب، هیجان انگیز، ترسناک یا حتی خیلی ساده و بدون مفهوم باشند. بیائید باهم ده واقعیت جالب رویاها را بررسی کنیم.

 

1- همه ی آدم ها خواب می بینند: 

مردان خواب می بینند، زنان هم خواب می بینند، حتی نوزادان و کودکان هم خواب می بینند. ما همه خواب می بینیم حتی کسانی که ادعا می کنند هرگز خواب نمی بینند هم در واقع خواب می بینند؛ اما آن ها را به خاطر نمی آورند. در واقع پژوهشگران معتقدند که همه معمولاً چند رویا در طی یک دوره ی خواب شبانه می بینند که هر رویا حدود پنج تا بیست دقیقه به طول می انجامد. در طی چرخه ی زندگی، یک فرد معمولی به طور متوسط حدود شش سال را در حال خواب دیدن به سر می برد.


2- شما معمولاً اکثر رویاهایتان را فراموش می کنید: 

پژوهشگر خواب و رویا، جی الن هوبسون، معتقد است حدود 95 درصد از همه ی رویاها به سرعت پس از مدت زمان بسیار کوتاه پس از بیداری از خاطرمان پاک می شوند. ولی به راستی چرا این گونه است؟ چرا یادآوری خواب ها تا این حد برایمان دشوار است؟ تئوری در این زمینه این مسأله را این گونه توضیح می دهد که تغییرات رخ داده در مغز در طی مدت خواب دیدن از روند پردازش اطلاعات و ذخیره ی مورد نیاز برای شکل دادن به حافظه پشتیبانی نمی کند. اسکن های مغزی در هنگام خواب افراد نشان می دهد که لوب های پیشین مغز یعنی بخشی از مغز که  نقشی کلیدی در شکل دهی به حافظه دارند در مرحله ای از خواب که رویاها مشاهده می شوند غیر فعال اند.


3- همه ی خواب ها لزوماً رنگی نیستند: 

در حالی که هشتاد درصد رویاها رنگی هستند، درصد کمی از افراد هستند که مدعی اند رویاهایشان را به شکل سیاه و سفید می بینند. در مطالعه ای از افراد خواسته شد تا دقیقاً پس از بیدار شدن از خواب، رنگ هایی را که مشاهده کرده بودند علامت بزنند؛ رنگ های مشخص شده، همان رنگ های یک مداد رنگی کامل بود.


4- مردان و زنان به طور متفاوتی خواب می بینند: 

پژوهشگران تفاوت هایی میان زنان و مردان به لحاظ محتوای رویاها یافته اند. در پژوهشی که بر روی مردان و زنان انجام شد، آنها به گزارش آنچه در خواب دیده اند پرداختند؛ نتیجه جالب بود! مردان خواب هایی پر تنش تر از زنان دیده بودند؛ در حالی که زنان خواب هایی طولانی تر و با جزئیات بیشتری داشتند. هنگامی که صحبت از ویژگی های مشاهده شده در رویاها می شود، این پژوهش نشان می دهد زنان، هر دو جنس زنان و مردان را به طور مساوی در خواب مشاهده می کنند در حالی که مردان دو برابر بیشتر از این که خواب زنان را ببینند، مردان را در خواب می بینند.

 

5- حیوانات هم احتمالاً خواب می بینند: 

آیا تا به حال حیوانی را دیده اید که در خواب دم یا دستش را تکان می دهد؟ با وجودی که به طور قطع نمی توان گفت که حیوانات هم خواب می بینند، پژوهشگران معتقدند احتمالاً این اتفاق برای حیوانات هم درست مانند انسان ها می افتد. یعنی آنها هم مانند انسان ها در مرحله ای از خواب، رویا دارند. در طی پژوهشی، به یک گوریل زبان اشاره آموزش داده شد؛ گوریل آموزش دیده به تصاویری که در خواب دیده بود اشاره می کرد؛ نتایج این پژوهش نشان داد، احتمالا حیوانات هم تجربه ی رویا دیدن دارند.


6- شما می توانید رویاهایتان را کنترل کنید: 

یک رویای شفاف و واضح، رویایی است که شما از آن چه در خواب می بینید، آگاهید و در طی مدت رخداد ها، قادر به کنترل آنها هم هستید. در حدود نیمی از افراد می توانند حداقل یک مورد رویای شفاف و واضح را به یاد آورند و برخی از افراد می توانند بیش از این ها چنین رویایی را تجربه کنند.


7- احساسات منفی در رویاها غالب اند: 

حدود بیش از چهل سال ، پژوهشگری به نام کالوین اِس هال اطلاعات مربوط به خواب بیش از پنجاه هزار نفر از دانشجویان یک دانشکده را ثبت و گردآوری کرد. این داده های انبوه نشان داد، انواع احساساتی که در طی خواب توسط افراد تجربه می شود شامل حس لذت، رضایت، خوشبختی و ترس هستند اما حس غالب حس اضطراب است و احساسات منفی به صورت کلی معمول تر و رایج تر از سایر احساسات بود.


8- نابینایان هم خواب می بینند: 

افرادی که حس بینایی شان را زودتر از پنج سالگی از دست داده اند، معمولاً در بزرگسالی رویاهای تصویری ندارند اما بازهم خواب می بینند به این معنی که با وجود نداشتن حس بینایی، خواب هایشان شامل اطلاعاتی از سایر حواس مانند صدا، لمس، مزه،  شنیدن و بو است.


9- در طی مدت خواب دیدن شما فلج هستید: 

در مرحله ای از خواب که رویاها مشاهده می شوند ماهیچه های ارادی بدن همگی فلج می شوند. چرا ؟ این پدیده به نام REM atonia خوانده می شود و مانع حرکت شما در طی مدت خواب دیدن است. به طور کلی چون موتور عصبی در رویا شبیه سازی شده  بدن حرکت نمی کند. در برخی از موارد این فلج می تواند تا ده دقیقه پس از بیداری فرد هم باقی بماند، که به این حالت "فلج خواب" گفته می شود. آیا تا به حال برایتان این اتفاق افتاده که از کابوسی هولناک بیدار شوید در حالی که قادر به حرکت نیستید؟ با وجود ترسناک بودن این حالت، پژوهشگران آن را کاملاً طبیعی می دانند و تنها دقایقی طول می کشد تا فرد حالت عادی خود را بازیابد و بتواند به صورت ارادی حرکت را از سر بگیرد.


10- بسیاری از رویاها جهانی اند: 

تعجب نکنید! با وجودی که رویاها به شدت تحت تأثیر تجربیات شخصی مان هستند؛ پژوهشگران دریافتند که قالب های خاصی از رویا در فرهنگ های گوناگون معمول است. برای نمونه مردم همه ی دنیا، اغلب در خواب می بینند که تحت تعقیب قرار می گیرند یا مورد حمله اند یا از جایی سقوط می کنند. سایر تجربه های یکسان و مشابه شامل حوادث مدرسه، احساس سرما، عدم توانایی حرکت ، دیر رسیدن، پرواز، و لخت شدن در میان جمع است.



شارژ سریع موبایل