امین شجاعی دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
روزگاری نه چندان دور برای تحصیل راهی جز دانشگاه نداشتید و برای رفتن به دانشگاه به ویژه در کشوری مانند ایران چاره ای نداشتید که از سدی به نام کنکور بگذرید. 
 
اگر به هر دلیل نمی توانستید در کنکور شرکت کنید یا پذیرفته شوید، چاره‌ای نبود تا خودآموز باشید و خودآموزی، در رشته هایی مانند ادبیات و یا هنر اگرچه گاه می‌توانست نتیجه مطلوب به بار آورد.
 
اما در رشته‌هایی که به تخصص‌های خاص نیاز داشت و یا به افرادی که این تخصص را به شما منتقل کنند، حتما به مشکل برمی‌خوردید و یا آن‌چنان هزینه‌ای باید پرداخت می‌کردید که معمولا باید از خیرش می گذشتید.
 
خوشبختانه به نظر می‌رسد که امروز با گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی شما می‌توانید همه‌چیز را به شکلی تقریبا ساختاریافته و اصولی و البته رایگان فرا گیرید، به شرطی که اطلاعت مربوط به آن ها را داشته باشید. در اینجا به ۱۴ سایتی اشاره می کنم که می توانید در آن ها به رایگان و آنلاین به تحصیل بپردازید.
 
Coursera – 1
 
جالب ترین نکته در مورد یادگیری از طریق اینترنت این است که شما می‌توانید دروس دانشگاهی‌ای را انتخاب کنید که در گذشته فقط در اختیار افرادی قرار می گرفت که حاضر بودند پول هنگفتی در قبال آن بپردازند. 
 
کورسرا، تعداد زیادی از این درس‌ها و کلاس‌ها را در یک سایت کنار هم گرد آورده است. از آموزش مقدماتی بعضی رشته های موسیقی و هنری دانشگاه برکلی گرفته تا مواد درسی رشته حقوق دانشگاه ییل.
 
14 سرویس جهانی تحصیل رایگان و آنلاین!
 
این دوره‌ها شامل ویدئو و دیگر شیوه‌های آموزشی و ارزیابی (از جمله آزمون‌های آنلاین) است که باید در مدت زمان مشخصی به اتمام برسند.
 
دوره‌ها زیر نظر یک استاد اداره می‌شوند. می توانید موضوع مورد علاقه خود را در لیستی قرار دهید که هر وقت کلاس تازه‌ای در آن زمینه برگزار شد، به شما اطلاع بدهد.
 
OpenCourseWare – ۲
 
اوپن‌کورس‌ویر، تلاش می‌کند تا در سراسر جهان مواد درسی و دوره‌هایی در سطح کالج و دانشگاه ارایه کند که به طور رایگان در اینترنت قابل دسترسی باشند. قابلیت جستجو بر اساس علاقمندی‌های شما و قابلیت جستجو به زبانهای مختلف (فعلا ۲۰ زبان) از ویژگی‌های این دانش‌سرای اینترنتی است.
 
بیش از ۵ هزار مقاله فقط به زبان انگلسی در اینجا وجود دارد. هرچیز، واقعا هرچیز از دانشگاه‌های معتبر را می توانید در آن بیابید: از تروموداینامیک آماری تا اپیدمی در تاریخ آفریقای جنوبی تا …
 
14 سرویس جهانی تحصیل رایگان و آنلاین!
 
ALISON – ۳
 
الیسون منبعی است جهانی با درس‌هایی به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و فرانسه. دوره‌‌های الیسون همه چیز را پوشش می‌دهد: از آمادگی برای امتحان SAT (تست استانداردی که برای اداره کالج ها استفاده می‌شود) تا دوره‌های بهداشت و ایمنی مورد نیاز در ایرلند، از قوانین کپی رایت تا نرخ ارز جاری، از حسابداری عمومی تا مذاکره برای خرید خانه. در پایان هر دوره به شما گواهی نامه‌ای داده می شود که بیشتر جنبه نمادین دارد.
 
14 سرویس جهانی تحصیل رایگان و آنلاین!
 
MIT Open Courseware – ۴
 
اگر همیشه آرزو داشتید که به یک مدرسه فنی بزرگ مثل MIT بروید، حالا همه چیز فراهم است که در خانه خودتان، در زمان دلخواه خودتان و به صورت رایگان درس‌های آ‌ها را بخوانید. 
 
سایت دوره‌های آزاد MIT طیف وسعی از کلاس ها را ارایه می‌کند که شما می‌توانید بر اساس نام هر قسمت، آن‌ها را جستجو کنید. شما می‌توانید درس‌ها را دانلود کنید و برا اساس سرعت خودتان به یادگیری بپردازید.
 
14 سرویس جهانی تحصیل رایگان و آنلاین!
 
Academic Earth – ۵
 
اگر به دنبال مجموعه‌ای گسترده‌تر از درس‌های MIT هستید، این سایت جای مناسبی است. این دوره‌های رایگان از پنجاه دانشگاه مختلف در سراسر جهان گردآوری شده است و شما می توانید موضوعات کلی را در آن جستجو کنید. 
 
دوره‌هایی مانند قوانین طبیعی، بحران‌های اقتصادی و نیز ویدئوهای سرگرم کننده‌ای در این سایت یافت می‌شوند.
 
14 سرویس جهانی تحصیل رایگان و آنلاین!
 
Open Learning Institute – ۶
 
این موسسه وابسته به دانشگاه کارنگی ملون، تعداد محدودی دوره درسی ارایه می‌دهد که شما می‌توانید بر اساس سرعت خودتان هر کدام را که خواستید یاد بگیرید. 
 
به همراه دوره‌ها معمولا راهنمایی‌هایی ارایه می‌شود. اگرچه تعداد مواد درسی ارایه شده کم هستند اما مملو از جزییات هستند. گاه نیز دوره‌هایی ارایه می‌شوند که توسط استادان اداره می شوند.
 
14 سرویس جهانی تحصیل رایگان و آنلاین!
 
۷ – Open Education Database
 
این موسسه ادعا می‌کند که بیش از ده هزار دوره را از دانشگاه‌های سراسر جهان، در سایت که به خوبی طراحی شده، گردآوری کرده است. کافی است بر اساس موضوع جستجویی بکنید تا ببینید که تعداد زیادی دوره به صورت کامل به شما ارایه شود.
 
از جمله دوره‌های ویدئویی و چندرسانی‌ای که به شما اجازه می‌دهند هرچه را که دوست دارید یاد بگیرید. همچنین می‌توانید از این سایت چیزهای زیادی در مورد مدارس آنلاین و آفلاین و چگونگی ادامه تحصیل به صورت رسمی فرا بگیرید.
 
14 سرویس جهانی تحصیل رایگان و آنلاین!
 
۸. iTunes U
 
از بسیاری از دوره‌های درسی این سایت را می‌توان با ابزارهایی غیر از کامپیوتر هم استفاده کرد. iTunes U یک اپ رایگان است که به شما اجازه می‌دهد این درس‌ها را روی آی‌پاد، آی‌فون و آی‌تاچ دانلود کنید. 
 
گفته می‌شود که این سایت شامل ۵۰۰ هزار درس مختلف از دوره ابتدایی گرفته تا کالج را شامل می شود. شما می توانید یادداشت‌هایی را به ویدئوها اضافه کنید، آن‌ها را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید و یا روی آی‌بوک‌تان ذخیره کنید.
 
14 سرویس جهانی تحصیل رایگان و آنلاین!
 
۹- TED
 
گفت‌وگوها و مباحثی که در تد انجام می‌شود، منبع عظیمی از اطلاعات در موضوعات مختلف را فراهم کرده است. مباحث مختلفی روی این سایت برای کسانی که در جستجوی درس‌های آنلاین هستند پیدا می‌شود.
 
14 سرویس جهانی تحصیل رایگان و آنلاین!
 
هزاران ویدئوی مرتبط با یادگیری توسط خودتان و به صورت آنلاین در این سایت وجود دارد. اگر اهل تنوع هستید می‌توانید از سایت بخواهید که به شما، از میان موضوعات دیگر، یک ویدئوی جذاب، زیبا و آموزنده نشان بدهد. این، قطعا آموزش رسمی نیست، اما حتما متحول‌کننده است.
 
۹۹U – ۱۰
 
عاشق ویدئوهای تخصصی هستید؟ حالا که تد را دیدید، اگر می خواهید یک منبع بسیار عالی برای ویدئوهای آموزشی، در تمام زمینه ها ببینید به سراغ این سایت بروید.
 
این سایت تمرکز خوبی روی موضوعات کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری و کسب وکار دارد. بی‌شک این سایت مورد توجه کسانی قرار می گیرد که به مباحث کارآفرینی علاقمند باشند.
 
14 سرویس جهانی تحصیل رایگان و آنلاین!
 
Ignite – ۱۱
 
اگر می خواهید یک موضوع جدید را آن هم به صورت فشره یاد بگیرید، به سراغ این سایت بروید و ویدئوهای آن را ببینید. هدف از این سخنرانی های پنج دقیقه‌ای این است که هر کس بتواند یک موضوع نوآورانه و یا الهام‌بخش را در مدت زمان کوتاهی با دیگران به اشتراک بگذارد. 
 
شاید کمی عجیب به نظربیاید، اما شما می توانید حجم زیادی از دانش و الهام را در مدت زمانی کوتاه به دست بیاورید.
 
14 سرویس جهانی تحصیل رایگان و آنلاین!
 
۱۲- Wikiversity
 
اگر یادگیری به صورت متن را ترجیح می‌دهید به سراغ ویکی‌ورسیتی بروید. این سایت بخشی از بنیاد ویکی‌مدیا است و شامل صفحاتی دقیق و با جزییات در مورد موضوعات مختلف است. این سایت شامل اطلاعات مفصلی است از پیش دبستانی تا کالج و بالاتر. 
 
مانند همه ویکی‌ها، این سایت نیز یک کار منبع باز و حاصل کار گروهی تعداد زیادی آدم است. سایت جالبی است برای گشت‌وگذار. کلید Random می تواند بسیار مفرح باشد.                                                      
 
14 سرویس جهانی تحصیل رایگان و آنلاین!
 
The Free Library – ۱۳
 
مجموعه‌ای بیش از ۲۱ میلیون مقاله و کتاب رایگان. جایی که می‌توانید روزنامه ها و مجلات و ژورنال‌های علمی را از ۱۹۸۴ تا به امروز را پیدا کنید. 
اگر می خواهید برای یک مقاله یا تحقیق علمی منابعی پیدا کنید، این سایت یکی از مناسب‌ترین جاها برای شروع است. می‌توانید بر اساس کلمات کلیدی، منابع، موضوع و یا نویسنده در سایت جستجو کنید.
 
14 سرویس جهانی تحصیل رایگان و آنلاین!
 
۱۴- Project Gutenberg
 
پروژه گوتبرگ، مجموعه‌ای از ۴۲۰۰ کتاب الکترونیک رایگان در زمینه‌های تاریخ، ادبیات، اسناد و مدارک است که به اشکال مختلف مرتب شده‌اند و قابل دانلود روی کامپیوتر کتابخوان الکترونیکی است.
 
14 سرویس جهانی تحصیل رایگان و آنلاین!


شارژ سریع موبایل