امین شجاعی سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰

دستورالعمل پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا کاملاً روشن است: دست‌های‌تان را بشویید، صورت‌تان را لمس نکنید، واکسن آنفلوآنزا بزنید، میوه‌جات و سبزیجات مصرف کنید و به اندازه کافی بخوابید. اما وقتی صحبت از ورزش کردن می‌شود، اصول مربوط به آن کمی گیج‌کننده می‌شوند. ورزش در مبازره با ویروس و میکروب هم می‌تواند به شما کمک کند و هم می‌تواند به شما آسیب برساند.

در این مطلب با ما همراه شوید تا با پرهیز از این ۴ اشتباه رایج در فصل سرما، از سرماخوردگی در امان بمانید. فقط شما را به‌خدا همیشه یادتان باشد وسایل باشگاه‌تان را قبل و بعد از استفاده تمیز و خشک کنید!

 

اشتباه اول: فرار از کلاس یوگا

اگر می‌خواهید در زمستان از بیماری در امان بمانید، شرکت در کلاس یوگا یا تمرین آن با کمک ویدئو در خانه بسیار مفید و ارزشمند است. در مطالعه‌ای، افرادی که حدوداً ۴۰ دقیقه تمرین روزانه یوگا داشتند، افزایش چشمگیری در ترکیبات تقویت سیستم ایمنی‌شان مشاهده شده و هورمون استرس در آن‌ها در مقایسه با آن‌هایی که یوگا تمرین نکرده بودند، طی ۱۲ هفته کاهش پیدا کرده بود. یوگا، واکنش آرام‌سازی را فعال کرده که میزان آدرنالین و کورتیزول را کاهش داده و سایتوکین‌های پیش التهابی را که می‌توانند موجب تضعیف سیستم ایمنی شوند، کاهش می‌دهند.

 

اشتباه دوم: مرتب ورزش نکردن

اگر حال و هوای سرد زمستان، برنامه پیاده‌روی‌تان را بهم زده، زمان آن است که لباس‌های گرم‌تان را بیشتر کنید یا عضو باشگاه شوید. طبق تحقیقی که نتایج آن درنشریه Sport and Health Science  منتشر شده، ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط مانند پیاده‌روی تند، شنا، دو آهسته، رقص یا دوچرخه سواری، سلول‌های ایمنی و جنگجو را افزایش می‌دهد مانند ایمنوگلوبولین‌ها، نتروفیل‌ها و سلول‌های کشنده طبیعی.

آن‌هایی که بیشتر روزهای هفته را ورزش می‌کنند در مقایسه با افراد یک‌جا نشین، ریسک سرماخوردگی عادی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهند. ضمناً میزان سلول‌های ایمنی تقریباً تا ۳ ساعت بعد از ورزش بالا می‌ماند. هر زمانی که ورزش می‌کنید، بدن شما سلول‌های ایمنی مهم را از بافت‌های بیرونی به‌کار گرفته و وارد جریان خون می‌کند تا در سراسر بدن‌تان با سرعت بیشتری به گردش درآمده و توانایی بدن‌تان برای مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها افزایش پیدا کند.

 

اشتباه سوم: زیاد ورزش کردن

۷۵ تا ۹۰ دقیقه فعالیت سخت و مداوم مانند دو ماراتن، باعث می‌شود چیزی که برای سیستم ایمنی بدن خوب است تبدیل به یک ضرر شود. مغز شما تمرین استقامتی طولانی مدت را به‌عنوان عاملی استرس‌برانگیز تلقی کرده و سیستم ایمنی‌تان را محدود و مهار می‌نماید.

دلیلش هم این است که مغز شما همان علائم فیزیولوژیکی را دریافت می‌کند که وقتی در خطر هستید به مغز ارسال می‌شود: ذخیره کربوهیدرات شما تحلیل می‌رود، دمای بدن‌تا بالا می‌رود و سلول‌های عضلانی‌تان تخریب می‌شوند. اما فعالیت‌هایی که استراحت و وقفه در آن‌ها امکان‌پذیر است مانند فرود با اسکی، پاروزنی و وزنه زدن به بدن شما فشاری وارد نمی‌کنند و حتی نسبت به دویدن، کالری سوزی بیشتری نیز دارند. حتی اگر این فعالیت‌ها شدید هم باشند، سیستم ایمنی شما با فعالیت متناوب بهتر کنار می‌آید.

 

اشتباه چهارم: تب را با عرق ریختن پایین آوردن

این ایده که می‌توانید تب را با عرق ریختن کاهش دهید، جداً یک باور غلط است. وقتی احساس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا در پیش دارید، بهتر است از ورزش صرف‌نظر کنید. معمولاً تشخیص زودهنگام آنفلوآنزا سخت است و مثلاً نمی‌توان گفت دلیل سرفه‌ها آنفلوآنزا است یا نه، ولی اگر آنفلوآنزا داشته باشید، با ورزش کردن می‌توانید ریسک مشکلات پیچیده‌تر و شدیدتر را افزایش دهید.

حین ورزش، جریان خون در قلب ۵ برابر از حد طبیعی‌اش می‌شود، ویروس آنفلوآنزا می‌تواند در قلب‌تان متمرکز شده و منجر به التهاب دیواره قلب شود؛ بیماری که به آن آندوکاردیت یا تورم غشاء درونی قلب می‌گویند و می‌تواند به قلب‌تان آسیب بزند. اما فعالیت با شدت متوسط هنگام سرماخوردگی نه کمکی می‌کند و نه آسیبی می‌زند، اما وقتی آنفلوآنزا دارید ورزش کردن نه تنها علائم را بدترو شدیدتر کرده و دوره بیماری را طولانی‌تر می‌کند بلکه می‌تواند کشنده باشد.



شارژ سریع موبایل