سمیه قاسمی چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰

سوالی که مطرح می‌شود این هست که من اضافه وزن دارم و می‌خواهم بدوم تا وزن کم کنم. آیا باید نگران سلامت زانوهایم باشم؟ در جواب باید گفت: بله و خیر. اجازه دهید اول پاسخ مثبت را بررسی کنیم. شما باید محتاط باشید زیرا وزن اضافی، فشار زیادی به زانوهای‌تان وارد می‌کند.

در نظر بگیرید که وزن منتقل شده به زانوهای‌تان هنگام دویدن می‌تواند ۴ یا ۵ برابر وزن بدن‌تان باشد. بنابراین معادله اینجور پیش می‌رود که اگر شما هفت و نیم کیلو اضافه وزن داشته باشید، حدود ۳۷ کیلو فشار اضافی به زانوهای‌تان وارد می‌شود، و ۲۵ کیلو اضافی مساوی با ۱۲۵ کیلو می‌باشد.

خبر، ناامیدی و محکومیت کافیست. c به شما کمک می‌کند وزن کم کنید و اگر آن را با تغییراتی در تغذیه‌تان همراه کنید، شاهد تأثیرات حتی بزرگ‌تری هم خواهد بود. همزمان با کم کردن وزن اضافی، فشار زانوهای‌تان هم سریعاً کاهش پیدا خواهد کرد. نتیجه خوب دیگر این است که دویدن و سایر فعالیت‌های تحمل وزن به مفاصل‌تان فشار وارد کرده یا از فشار آن کم می‌کنند که موجب بهبود گردش خون در این ناحیه می‌شود، خون و اکسیژن تازه وارد کرده و مانع از تحلیل رفتن و ضعیف شدن مفاصل می‌گردد. اما اگر مفصل شما خارج از راستا باشد، ریسک آسیب وجود دارد.

 

متعادل بودن بدن با اهمیت است

بگذارید درمورد یک بدن متعادل صحبت کنیم. معتقدیم به‌طور کلی، تعادل تنها مهمترین عامل برای شماست. اگر متعادل باشید هرکاری می‌توانید انجام دهید. یک بدن متعادل، راستای مناسبی دارد، کاملاً کارا است، و قادر است تمام عضلات را به‌طور متناسب تقویت کرده و به‌گار گیرد.

دراصل همان چیزی است که بیشتر ما وقتی ۱۶ ساله بودیم احساس می‌کردیم. به‌عنوان یک نوجوان، ذهنیتی از این نداشتیم که " فردا درد خواهیم داشت". گرم کردن بدن چندان اهمیتی برایمان نداشت و اصلاً فکر نمی‌کردیم سرد کردن بدن چه می‌تواند باشد. فقط فعالیت داشتیم. اگر می‌خواستیم ۸ مایل بدویم، می‌دویدیم و بدن‌مان فقط کار می‌کرد.

 

عضلات شما مهم هستند

عضلات شما اولین خط دفاعی در هر فعالیتی هستند. اگر عضلات فشار را درست دریافت نکنند، چیز دیگری مجبور است این فشار را جذب کند و این چیز دیگر، استخوان‌ها، مفاصل و غضروف‌ها هستند. در یک بدن نامتعادل، مفصل مچ پا پیچ می‌خورد، کمر آسیب می‌بیند، ماهیچه‌های خم‌کننده لگن سفت می‌شوند و چیزهای دیگر. اگر نامتعادل باشید، جذب فشار هم نامتعادل و نامتناسب خواهد بود. دویدن، نیروی انتقالی به مفاصل را افزایش داده و بنابراین نیروی نامتعادل هم افزایش می‌یابد.

 

و اما دوباره زانو

زانو طوری طراحی شده که خم و راست شود (حرکت صفحه جلویی). آسیب زمانی ایجاد می‌شود که زانو در صفحه جلویی و عرضی در یک بدبیاری بزرگ یا در اثر استفاده نادرست و طولانی، حرکت می‌کند که اگر هنگام راه رفتن، فعالیت نکند، پس مطمئناً درست نمی‌دوید.

 

در اینجا چند توصیه کاربردی برای‌تان داریم

۱- به‌خوبی گرم کنید

اگر گرم کردن، درست و دینامیک باشد، می‌توانید مطمئن شوید عضلات‌تان به‌طور انعکاسی کار می‌کنند. گرم کردن دینامیک، الگوی حرکتی خاصی است که عضلات را همان‌جوری که برای انجام حرکت مناسب است گرم و آماده می‌نماید، مانند حرکت لانچ یا اسکوات، این‌طور نباشد که فقط بدن‌تان را با لمس انگشتان پا و ماندن در این حالت گرم کنید.

 

۲- تقویت میان تنه

افزایش استحکام و قدرت میان‌تنه، به بدن‌تان کمک می‌کند نیرو را به‌درستی جذب کرده و مقداری از فشار روی زانوها بکاهد. وقتی می‌گویم میان‌تنه، منظورم شکم، عضلات سرینی، باسن و عضلات پهلویی است.

 

۳- فرم دویدن‌تان را تصحیح و تنظیم کنید

وقتی می‌دوید، تمرکزتان روی حفظ تراز زانوها باشد. دوندگان نامتعادل، زانوهای‌شان را به سمت پایین می آورند، سعی کنید آن‌ها را راست نگه دارید.

 

۴- خودتان را مجهز کنید!

کفش‌های خوب و حمایت‌گر برای خودتان تهیه کنید که مخصوص دویدن طراحی شده‌اند.

 

۵- به بدن‌تان توجه کنید

توصیه ما برای دویدن وهمه فعالیت‌های دیگر این است که به بدن‌تان توجه کنید. اگر دردی به وجود آمد، دست از حرکت بردارید و توسط یک پزشک بررسی شوید.



شارژ سریع موبایل