مهدی خاکپور پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰

آیا شما در مورد استخوان‌های بدن خود نگران نیستید؟ آیا پوکی و شکستگی استخوان تنها در افراد مسن اتفاق می‌افتد؟ تحقیقات پیشنهاد می‌کنند با ورزش می‌توان روند پیری استخوان‌ها را کند کرد. آیا جواب این سئوال‌ها درست است یا غلط؟

اما بهتر است بدانید شکستگی و پوکی استخوان به شما هم مربوط می‌شود، زیرا روش زندگی کنونی شما تعیین می‌کند در آینده یک سالمند با شکستگی لگن باشید یا خیر. اسکلت بدن انسان تا سن ۳۰ سالگی افزایش حجم پیدا می‌کند اما بعد از این سن به تدریج شروع به از دست دادن چگالی و حجم خود می‌کند و روز به روز ضعیف‌تر شده تا به مرز شکستگی می‌رسد.

 

ورزش چه تأثیری بر استخوان‌ها دارد؟

اما بر اساس نتایج تحقیقات ورزش از این اتفاق جلوگیری می‌کند. دانشمندان دانشگاه Missouri اخیراً طی یک پژوهش چگالی استخوان مردان ۳۰ الی ۶۵ سال را بررسی کردند. مردانی که ورزش‌های سنگین یا تمرینات مقاومتی در طول دوران زندگی خود انجام داده بودند نسبت به مردان غیر فعال و مردانی که تمرینات سبک‌تر انجام داده بودند، بیشترین چگالی استخوان را داشتند.

اسکلت انسان به طور ثابت و مداوم خودشان را دوباره سازی می‌کنند. زمانی‌که با انجام تمریناتی مثل دویدن، جاگینگ و … نیرو بر استخوان‌ها وارد می‌شود، آن‌ها با این فشار و اعمال نیرو سازگار شده و قوی‌تر می‌شوند. حتی تمرینات مقاومتی می‌توانند نیرو و فشار لازم را بر استخوان‌ها اعمال کنند. زمانی‌که عضلات برای جایجایی وزنه‌ها منقبض می‌شوند، در واقع آن‌ها استخوان‌ها را با نیروی زیادی می‌کشند و بر آن‌ها فشار وارد می‌کنند.

سلول‌های استخوانی این نیرو را احساس می‌کنند و در پاسخ سیگنال‌هایی از خود می‌فرستند که موجب ساخته شدن استخوان بیشتر می‌شود. با این تفاسیر، شما می‌توانید روند طبیعی کاهش چگالی استخوان را کند کنید یا حتی این روند را معکوس کرده و در سالمندی حجم استخوانی بدن خود را افزایش دهید.

 

چه مقدار ورزش برای قوی کردن استخوان‌ها لازم است؟

نیازی به تمرینات زیاد دویدن، جاگینگ یا تمرینات با وزنه برای سازگار کردن استخوان‌ها نیست. طناب زدن ساده به اندازه ۵۰ تکرار، ۱۰۰ متر دویدن سرعت، تمرین چرخشی بالاتنه یاحتی دو یا سه بار بازی کردن بسکتبال در طول هفته می‌تواند تأثیرات مثبت و قابل توجهی بر چگالی استخوان شما بگذارند.

اگر مشکل مفاصل یا تحرک دارید که موجب بازداری شما از این نوع تمرینات می‌شود می توانید تمرینات مقاومتی را انجام دهید.  عضلات قوی در سنین پیری باعث می‌شوند شما فعال بمانید و هماهنگی عصبی عضلانی بالایی داشته باشید و همچنین از افتادن شما جلوگیری می‌کنند. افتادن عامل اصلی بسیاری از شکستگی‌ها در سالمندان است.



شارژ سریع موبایل