مهدی خاکپور چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰

امروزه تبلت ها با سایز ها و شکل های متفاوتی، از بازه 7 تا 13 اینچ عرضه می شوند. حتی از آنجایی که iPad 3 سایز دارد و iPhone 2 سایز، می توان به دشواری تصمیم گیری انتخاب سایز تبلت مورد نیاز پی برد. البته تصمیم گیری در این باره کاملا بسته به این است که چه نیازی از تبلت مان داریم.
 

تبلت مستطیلی یا مربعی

آیپد ها تقریبا مربع هستند، چرا که طول و عرض شان به ظاهر هم اندازه است. گلکسی نوت از طرف دیگر همانند باقی تبلت ها بیشتر مستطیلی است.
لازم به ذکر است که در رابطه با صفحه های نمایش دو حالت وجود دارد:

حالت Portrait که در آن تبلت بصورت عمودی (ضلع های دراز آن از بالا به پایین) قرار می گیرد، و حالت Landscape که برعکس حالت پرتره، تبلت بصورت افقی قرار می گیرد.

نسبت طول به عرض تبلت ها هم مهم هستند، که بطور تقریبی نسبت  4:3 (بخوانید چهار به سه) را نسبت مربعی می نامیم. این نسبت در زمان های گذشته در مانیتور های CRT قدیمی به کار می رفت. نسبت مستطیلی هم 16:9 یا 16:10 می باشد، که این نسبت هم امروزه در اکثر تلویزیون های Wide Screen، لپ تاپ ها و گوشی های هوشمند به کار می رود.

و حالا یک قانون نسبتا کلی برای اینکه ببینیم کدام نسبت برای شما بهتر است:

4:3 نسبتی است برای خواندن کتاب و مجلات و گشت و گذار در وب. تبلت هایی که با این نسبت ساخته شده اند، معمولا از 10 اینچ به بالا هستند؛ که همچنین برای مولتی تسکینگ هم مفید هستند.

16:9 یا 16:10 برای تماشای فیلم در حالت لندسکیپ مناسبت هستند.

 

تبلت های بین 7 تا 7.7 اینچی

در دنیای تکنولوژی، به گوشی های هوشمند 5.7 و 6 اینچی فبلت (چیزی بین گوشی و تبلت) گفته می شود، و همچنین اگر سایز گجت از 7 اینچ بیشتر شود، یک تبلت به حساب می آید؛ و از این جا به بعد است که گروه تبلت ها آغاز می شوند.

- اگر گوشی هوشمند شما بین 4 تا 4.5 اینچ است، این بازه تبلت ها به مقدار کافی احساس تفاوت در سایز را در شما بوجود می آورند. و همچنین اگر قرار است شما هر روز تبلت تان را با خود حمل کنید، این بهترین رده ای است که مناسب حالتان می باشد.

- اگر هم قصد دارید بجای یک گوشی هوشمند، از تبلتی استفاده کنید که از 2 برابر ظرفیت های یک گوشی هوشمند برخوردار باشد، بنابر این یک تبلت 7 اینچی سیم کارت خور نیاز تان را برآورده می کند. هرچند که ظاهری بیش از حد بزرگ برای یک گوشی دارد، اما نسبت به گوشی های دیگر از ظرفیت باتری فوق العاده ای برخوردار است.

 

تبلت های بین 7.9 تا 9 اینچی

نسبت طول به عرض تبلت ها هم مهم هستند، که بطور تقریبی نسبت  4:3 (بخوانید چهار به سه) را نسبت مربعی می نامیم. این نسبت در زمان های گذشته در مانیتور های CRT قدیمی به کار می رفت. نسبت مستطیلی هم 16:9 یا 16:10 می باشد، که این نسبت هم امروزه در اکثر تلویزیون های Wide Screen، لپ تاپ ها و گوشی های هوشمند به کار می رود

تبلت ها برخلاف گوشی های هوشمند، بیشتر خواننده محتوا هستند تا ایجاد کننده آن ها؛ و این بازه از سایز برای این امر مناسب است. البته تبلت های 8 اینچی مربعی به نوعی با تبلت 9 اینچی مستطیلی هم ارزی دارد.

- اگر گوشی اندرویدی شما بین 4.5 تا 5.2 اینچ سایز دارد، این بازه مناسب حال شما است.

- اگر خواستار یک تبلت قابل حمل به اضافه یک باتری خوب، و همچنین تعدادی بازی و تماشای فیلم هستید، این تبلت ها کاملا ایده آل هستند.

 

تبلت های بین 9.7 تا 10.1 اینچی

از این بازه به بعد است که تبلت ها از مصرف گرایی محض به سمت قابلیت های ارزنده تر حرکت می کنند. این بازه همچنین به اندازه ای بزرگ هست که بتوان از آن بعنوان جایگزینی برای لپ تاپ استفاده کرد. به نوعی می توان گفت که این تبلت ها مرز بین گوشی های بزرگ و لپ تاپ های بزرگ هستند.
- اگر گوشی شما 5 اینچ به بالا است، بهتر است به سراغ این تبلت ها بیایید.

- اگر تنها محل استفاده شما از تبلت تان منزل است، و قرار نیست که آن را با خود جابجا کنید، این بازه برای تان مفید است، در غیر این صورت این تبلت ها برای جابجا کردن پی در پی بسیار بزرگ هستند.

- اگر شما پی در پی مسافرت می کنید و به یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ نیاز دارید، از این تبلت ها به همراه یک کیبورد بلوتوث می توانند جایگزین خوبی برای یک لپ تاپ بزرگ باشند.

 

تبلت های بین 11 تا 13 اینچی

از اینجا به بعد، وارد بحث جایگزینی کامل تبلت برای لپ تاپ می شویم، که در این صورت طرز فکر شما نیاز به اندکی تغییر دارد! این تبلت ها دیگر "تبلت های کاری" و مربوط به شغل هستند. تبلت هایی همچون iPad pro، Microsoft Surface و یا Lenovo Yoga 3 که هم خواننده محتوا هستند و هم سازنده آن ها.

- اگر لپ تاپ شما بسیار حجیم است و همچنین حرفه شما نیازمند کار و یا بازی دیجیتالی می شود، بنابر این یک تبلت کاری بزرگ بعنوان یک وسیله قابل حمل بسیار مناسب است.

در این بازه دیگر سایز گوشی هوشمند از اهمیت ساقط می شود. شما حتی می توانید در عین دارا بودن یک تبلت 7 یا 8 اینچی، از یک تبلت 12 اینچی برای شغل تان استفاده کنید.

- اگر شما عمدتا قصد خواندن محتوا را دارید و در بعضی موارد خاص نیاز به ایجاد محتوا دارید، این بازه بسیار ایده آل است



شارژ سریع موبایل