افسانه حیدری دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰

شب آرزوها چه شبی است؟

لیلة الرغائب یا شب آرزوها ،شبی است که هزاران ملائک بر زمین فرود می‌آیند تا تو هرآنچه می‌خواهی آرزو کنی و خداوند بی‌صبرانه منتظر شنیدن است تا اجابت کند آنچه را تو می‌خواهی!

لیله الرغائب در سراسر جهان اسلام گرامی داشته می‌شود.

لیلة‌الرغائب نخستین شب جمعه ماه رجب است و در وصفش فضیلت‌های بسیاری را برشماردند. گویند در این شب درهای رحمت الهی به سوی زمینیان گشوده شده است و عرشیان همه آماده‌اند تا در بزم دعا و نیایش زمینیان حضور یابند.

واژه‌ی «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی که مورد رغبت و میل است و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان می‌باشند. بنابر معنای اول «لیله الرغائب» شبی است که میل و توجه به عبادت و بندگی در آن بسیار است و بندگان خدا در این شب گرایش زیادی به رفتن به در خانه خدا و ارتباط و انس با او دارند. بر پایهٔ معنای دوم «لیله الرغائب» شبی است که در آن عطاء و بخشش خدا بسیار است و بندگان خداوند با رو آوردن به بارگاه خدا و خشوع در برابر بزرگی خدا، شایستهٔ دریافت انعام و عطا و بخشش بی‌کرانهٔ خدا می‌شوند.

 

اعمال لیله‌الرغائب

از حضرت محمد (ص) نقل شده است که چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می‌شود و در هر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.

و چون دوازده ركعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذكر"اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود.

(خدایا بر محمد پیامبر درس‌ناخوانده و خاندانش درود فرست)

پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر "سبوحٌ قدوسٌ رب الملائكة والروح" گفته شود.

(پاک و منزه است پروردگار فرشتگان و روح)

پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم".

(پروردگارا مرا بیامرز و بر من مهر ورز و از آنچه از من می‌دانی بگذر. تو خدای برتر و بزرگی)

دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذكر "سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود.

در اینجا می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود.

ان شاء الله به استجابت می‌رسد.

 

فضیلت نماز لیله الرغائب

پیامبر اكرم( صلی الله علیه و آله) در فضیلت این نماز می‌فرماید: كسی كه این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می‌فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختی نجات یافتی.

سپس فرمود: سوگند به آنکه جانم در دست اوست، هیچکس این نماز را به جای نمی‌آورد مگر آن که گناهانش بخشوده می‌شود، هر چند گناهانش به انبوهی کف‌های دریاها، ریگ‌های بیابان ها، هم وزن کوه‌ها و به شماره برگ‌های درخت‌ها باشد، در قیامت شفاعت او درباره هفتصد تن از خویشان و بستگان دوزخی‌اش پذیرفته می‌شود و در شب اول قبر نیز پاداش این نماز در زیباترین چهره و اندام تمثل و تجسم می‌یابد. خوشروی، خوشگوی و خوش بوی نزد او می‌رود و او را به رهایی از غم بشارت می‌دهد.

فرد نمازگزار می‌پرسد: تو کیستی؟ پاسخ می‌شنود: عزیز من! دوست من! من پاداش آن نمازم که در فلان شب به جای آوردی. اینک نزد تو آمده‌ام تا حق تو را بپردازم. ترس تو را فرو ریزم و در این وحشت و تنهایی همدمت باشم. پس از نفخ صور نیز در عرصه سوزان قیامت در سایه‌ات گیرم، آری با توام و هرگز خیرو خوبی من از تو دور نخواهد شد.

 

شب آرزوها (لیلةالرغائب) و اعمال آن

 



شارژ سریع موبایل