میترا جلالی يكشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵

 یكی از صنایع دستی تزیینی- کاربُردی ایران "مِتكازین بافی" نام دارد. مِتكازین، در حقیقت نوعی گلیمچه است كه محل تولید آن روستای مِتكازین از توابع استان مازندران می باشد.این دستبافته بر روی دستگاه نساجی سنتی بافته می شود، تار آن از نخ پنبه ای پَرك و پُرتاب می باشد و پود آن برای زمینه، معمولاً پشم قرمز یا سرمه ای می باشد كه به همراه نخ های سفید و یا دیگر رنگها، نقوش هندسی را بر روی آن نقش اندازی می نمایند.

ابعاد آن 70×110 الی 70×200سانتی متر بوده و بافت نقوش به وسیله پود گذاری اضافی ایجاد می گردد. از این گلیمچه به عنوان زیرانداز و گاه روكش پشتی استفاده می نمایند. گویا وجه تسمیه آن، این بوده كه برای مُتَكای زین اسب استفاده می شده و به گویش محلی به این نام خوانده شده و روستای محل بافت نیز به همان نام شهرت یافته است. نقوش گلیم و گلیمچه منطقه «متكازین» به طریق سینه به سینه انتقال یافته و از نقشه برای بافت آن استفاده نشده و همه طرحها به صورت ذهنی به اجرا در می آید.

در این دست بافته نقوش ساده و اشكال هندسی مربع و لوزی در متن و مركز اجرا می شود و هر كدام اسامی خاصی دارد كه از محیط زندگی و شرایط اقلیمی اقتباس شده است. اسامی گلها ونقوش به نام «طیاره گل، پنجوك (شبیه به پای مرغ)، چپ پیچ پیاله، چهاربرج، آفتاب تیره، منقلی، چنگلی، لاله، خشتی و دازداری» است كه هم در حاشیه و هم در متن گلیم حضور دارند.
 
اندازه گلیم «متكازین» از نظر طولی قابل افزایش است، اما عرض آن از یك متر فراتر نمی رود، به گونه ای كه طول این گلیم تا 40 متر هم بافته شده است. روش نگهداری آن حفاظت از بید،رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعۀ مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده های شیمیایی و اشیای نوک تیز و بُرّنده می باشد و با آب ولرم و صابون و شوینده های معمولی و غیر اسیدی قابل شستن می باشد.


شارژ سریع موبایل