سعیده حقیق دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

 مُعرّق چوب یكی از رشته های زیبای صنایع دستی ایران است كه با استفاده از انواع چوب درختان (حدود 70 الی 80 نوع) كه دارای رنگهای متفاوت هستند و همچنین گاهی با استفاده از استخوان شتر، صدف، مس، برنج، نقره، طلا، عاج و خاتم برای زیبایی یا تكمیل كار، تولید می شود. 

یكی از صنایع دستی تزیینی- کاربُردی ایران " مُعرّق چوب " نام دارد. مُعرّق چوب  یكی از رشته های زیبای صنایع دستی ایران است كه با استفاده از انواع چوب درختان(حدود 70 الی 80 نوع) كه دارای رنگهای متفاوت هستند و همچنین گاهی با استفاده از استخوان شتر، صدف، مس، برنج، نقره، طلا، عاج و خاتم برای زیبایی یا تكمیل كار، تولید می شود.

گفته می شد هنر مُعرّق كاری در ایران حدود 90سال سابقه دارد، ولی با كشف شانه ای در شهر سوخته (كه یا استفاده از دو نوع چوب مختلف، كه آنها را به اشكال گوناگون بریده و بر روی سطح دسته شانه قرار داده اند و برای چسباندن قطعات به یكدیگر از صمغ درخت استفاده كرده اند) قدمـت این هنر در ایران به حدود 4000 سال پیش برمی گردد. مواد اولیه مورد مصرف در هنر مُعرّق كاری انواع چوب درختان، استخوان شتر، صدف، مس، برنج، نقره، طلا، عاج،  و خاتم می باشند.

چوبهای مورد استفاده در معرق عبارتنــــــــد از: زیتون، شمشاد، نارنج، فوفل، عناب، گردو، اقاقیا، مَمرَز، گلابی، كی كُم و ... طریقه تولید مُعرّق چوب بدین صورت است كه قطعاتی از چوب های مورد نظر(از نظر رنگ و بافت چوب) انتخاب كرده و به شكل و اندازه مورد نظر(گل، برگ، ساقه)‌ بریده ودر جای خود می نشانند. در نهایت روی كار را پلی استر زده و سمباده و پولیش می نمایند. از هنر معرق كاری در ساخت رویه میز، تابلو، قاب آیینه، صفحه شطرنج و... استفاده می نمایند. انواع معرق عبارتند از: معرق حجم، سطح بندی، نقش، پلان.

روش نگهداری آن حفاظت از رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعۀ مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده های شیمیایی و اشیای نوک تیز و بُرّنده می باشد و با دستمال نم دار قابل تمیز كردن می باشد.


شارژ سریع موبایل