میترا جلالی چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰

یكی از صنایع دستی تزیینی- کاربُردی ایران"ممقان دوزی" نام دارد. ممقان دوزی یکی از رودوزی های ایرانی است که در آن زمینۀ اساسی پارچه را به وسیلۀ بخیه های ابریشم رنگین می پوشانند و نقش و رنگ ایجاد می کنند.

ممقان قصبه مرکز دهستان از بخش دهخوارقان شهرستان تبریز است و منظور از ممقان دوزی نوعی دوخت و دوز زینتی مردم آن دیار می باشد.

در سوزن دوزی ممقان  در درون دایره ای که ماه نام گرفته، نقشی دیده می شود که در فرهنگ ایرانی به نام ستاره هشت پر یا شمسه معروف است (اگر نگاهی دقیق تر به نقش ستاره در سوزن دوزی ممقان داشته باشیم ، متوجه شباهت زیاد آن با یکی از دیرینه ترین و معروف ترین نقوش ایران باستان یعنی «گل لوتوس» در تخت جمشید می شویم)که به همراه دایره پیرامون خویش با نام « ماه »  شناخته می شود.

گاهی در مواقع لزوم برای اینکه اختصاصاً این فرم را از نقش « آی » یا ماه جدا کنند آنرا اصطلاحاً  «آیین اُورتا گولی » یا « نقش وسط ماه »  می نامند.

در کنار ستاره هشت پر که پُر کاربرد ترین نقش ستاره است، استفاده از ستاره های چهار و شش پر نیز در ممقان دوزی رایج است. دوخت ممقان شامل دو مرحله است: تهیه و آماده کردن پارچه جهت دوخت و کلاف کردن نخ - دوخت نقوش و طرحهای تزیینی با استفاده از نخ های ابریشم دوزی یا استات. گرچه  وجه تسمیه نقوش تنها مدارک موجود برای بررسی پیشینه و دلیل استفاده از نقوش در ممقان دوزی است و با عنایت به اینکه این شکل در این شهر مستقلاً نامی ندارد.



شارژ سریع موبایل