ندا نیک روش جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵

 موج  پارچه ای است دستبافت با طرح های چهارخانه و هندسی درشت كه تار و پود آن، تماماً از پشم دست ریس می باشد.یكی از صنایع دستی تزیینی- کاربُردی ایران "موج بافی" نام دارد.موج بافی بیشتر در استان های كرمانشاه، چهار محال وبختیاری، خوزستان و كردستان تولید می شود و عمدتاً مصارفی  چون رختخواب پیچ، ایزار(نام محلی)، پشتی، رویه كرسی و نظایر آن دارد.

این دستبافته بر روی دستگاه  نساجی سنتی چهار وَردی بافته شده و در رنگ های سرمه ای، آبی سیر، زرد و قرمز دیده می شود. امروزه این هنر بیشتر در روستاهای منطقه كُجور به جا مانده است.

گونه ای از این دست بافت ها با همین كاربرد « چادر شب » نامیده می شود. معروف ترین آن « چادر شب دارایی» است كه دارای رنگ های متنوع به وبژه طیف های گوناگون رنگ قرمز كه جاذبه بیشتری نسبت به رنگ های دیگر دارد است. در این منطقه در كنار بافت این نوع پارچه، سفره های   ظریف و پرارزش نیز بافته می شود.

موج ارزان، قابل شستشو، دارای استحكام، نرم و سبك است. روش نگهداری آن حفاظت از بید، رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعۀ مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده های شیمیایی و اشیای نوک تیز و بُرّنده می باشد و با آب ولرم و صابون و شوینده های معمولی و غیر اسیدی قابل شستن می باشد.

 


شارژ سریع موبایل