سعیده حقیق شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۰

آمارها از 187 کشور جهان حاکی از آن است که در سال 2012 میلادی، 967 میلیون نفر روزانه سیگار کشیده‌اند در حالی که این آمار در سال 1980 میلادی 721 میلیون نفر بوده است.
 

مالزی

وزیر بهداشت مالزی اعلام کرد شهر مالاکا که جزیی از میراث جهانی شمرده می‌شود، به اولین شهر عاری از دود سیگار در این کشور بدل می‌شود.افرادی که این قانون را زیرپا بگذارند 300 رینگیت (100دلار) جریمه خواهند شد، البته ممکن است جریمه تا حداکثر 5000 رینگیت افزایش یابد.

اروگوئه

این کشور بزرگ‌ترین تصاویر هشداردهنده روی پاکت‌های سیگار را دارد که 80 درصد سطح پاکت را می‌پوشاند و در رده‌های بعدی مکزیک (65 درصد) و موریتانی (نیز با 65 درصد) قرار دارند.

ترکمنستان

تنها کشور سابق اتحاد شوروی که ممنوعیت شدیدتری از قزاقستان در زمینه سیگارکشیدن اعمال کرده است، کشور همسایه آن ترکمنستان است که رهبر سابق آن صفر مراد نیازوف، سیگار کشیدن حتی در خیابان‌ها را ممنوع کرد.

برزیل

بر اساس قانون جدید استعمال سیگار در تمام اماكن سرپوشیده این كشور ممنوع می‌شود و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد. همچنین به موجب این قانون هر نوع تبلیغات دخانیات مثل پوستر و بنر در مراكز فروش و تجاری ممنوع می‌شود. در گذشته این ممنوعیت فقط محدود به آگهی‌های تلویزیون، رادیو و بیلبوردها بود. علاوه بر این اقدامات علایم هشدار دهنده بهداشتی در دو طرف بسته بندی‌های سیگار نیز چاپ می‌شوند تا به مصرف كنندگان خطرات استعمال دخانیات و پیامدهای خطرناك آن را یادآوری كنند.

امریکا

ایالت کالیفرنیای امریکا یکی از سخت‌ترین و سنگین‌ترین قوانین را نسبت به مصرف سیگار در اماکن عمومی در جهان دارد.از سال 1993 سیگار کشیدن در داخل و در فاصله 5/1 متری از اماکن عمومی ممنوع شده است. در حال حاضر این فاصله تا 6 متر اضافه شده و تقریبا تمام اماکن عمومی را در بر می‌گیرد.سیگاری‌های نیویورک در مواجهه با اقدامات جدید برای بالا بردن قیمت سیگار و محدود کردن محل‌های سیگار کشیدن با دردسر بیشتری روبه رو شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه افزایش مالیات بر سیگار در نیویورک قیمت سیگار در این شهر را به بالاترین نرخ در آمریکا، یعنی به حدود 11 تا 15 دلار در هر پاکت سیگار، یا 75 سنت به ازای هر نخ سیگار رساند. شهردار نیویورک، مایکل بلومبرگ، یک سیگاری سابق که اکنون یه یک ضدسیگار پرحرارت بدل شده است، برای اولین بار از این ایده مقامات بهداشتی برای غیرقانونی کردن سیگار کشیدن در پارک‌ها و کنار ساحل حمایت کرد.از سال 2009 در تمامی 50 ایالت امریكا تلفن‌های رایگان جهت مشاوره با افراد آموزش دیده در زمینة ترك سیگار راه اندازی شده است.

نروژ

در نروژ که سیگار کشیدن در مکان‌های دربسته عمومی در آن ممنوع است،در پیروی از چند کشور غربی دیگر مانندایرلندو ایسلند از ابتدای سال 2010 نمایش سیگار را در فروشگاه‌ها ممنوع کرد تا میل به خرید سیگار را کاهش دهد. و باز هم شرکت سیگارسازی فیلیپ موریس تولیدکننده سیگارهای مارلبورو اعلام کرد برای مقابله با قانون جدیدی در نروژ که نمایش سیگار در فروشگاه‌ها را ممنوع می‌‌کند، به دادگاه شکایت می‌کند. رئیس اداره بهداشت نروژ در این باره گفت: «این اقدام شرکت فیلیپ موریس نشان می‌دهد که ما در مسیر درست قرار داریم.»

آفریقای جنوبی

مقامات بهداشتی آفریقای جنوبی در حال بررسی اعمال قوانین سخت‌تر ضدسیگار در این کشور هستند و پیشنهاد کرده‌اند سیگار کشیدن در مکان‌های دربسته کاملا ممنوع شود. آنها پیشنهاد کرده‌اند حتی دود کردن سیگار در مکان‌های سر بازی مانند کنار ساحل هم غیرقانونی شود.به گزارش خبرگزاری فرانسه استادیوم‌ها، باغ‌وحش‌ها، غذاخوری‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که ممکن است مشمول قانون جدید شوند. در سواحل سیگار کشیدن فقط هنگامی مجاز خواهد بود که فرد سیگاری دست کم 50 متر از نزدیک‌ترین فرد دیگر فاصله داشته باشد.

کرواسی

کرواسی از ماه مه 2009 ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی را اعمال کرد که بر اساس استانداردهایاتحادیه اروپااست که این کشور امیدوار است تا سال 2012 به آن بپیوندد.

صربستان

روشن کردن سیگار در اغلب مکان‌های عمومی ممنوع است.جریمه زیرپا گذاشتن این ممنوعیت 50 یورو (64 دلار) برای افراد و تا 10000 یورو برای شرکت‌ها است.بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت کشورهای بالکان محل سکونت قهارترین سیگاری‌های اروپا است، به طوری که 30 تا 40 درصد افراد بزرگسالان این کشورها دچار این اعتیاد هستند.

لبنان

بهشت سیگاری‌ها جهنم می‌شود؛ ممنوعیت سیگار در مکان‌های عمومی لبنان ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی شامل کافه‌ها و رستوران‌های لبنان بر اساس قانونی جدیدی که جریمه‌های سنگینی برای متخلفان در نظر گرفته است، به اجرا در‌می‌آید.به گزارش خبرگزاری فرانسه در لبنان، کشوری که «بهشت سیگاری‌ها» شمرده می‌شد، قانونی که در سال گذشته اجرای آن شروع شد، سیگار کشیدن در فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس را ممنوع کرده بود اما اکنون این ممنوعیت به سایر مکان‌های عمومی نیز گسترش پیدا می‌کند؛ بر اساس این قانون تبلیغات دخانیات نیز که مسوول گرایش جوانان به سیگار کشیدن دانسته می‌شود، ممنوع می‌شود.سیگاری‌هایی که در فضاهای عمومی دربسته سیگار روشن کنند، با جریمه 90 دلاری مواجه می‌شوند، و صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها که نسبت به تخلف از این قانون در محیط کارشان چشم‌پوشی کنند از 900 تا 2700 دلار جریمه خواهند شد.

عربستان

استعمال دخانیات در مكان‌های عمومی این كشور از جمله رستوران‌‌ها ممنوع است.استعمال مواد دخانی در ادارات دولتی، رستوران‌‌ها،فروشگاه‌ها و مراكز خرید این كشور غیر قانونی تلقی می شود. همچنین از فروش تنباكو به افراد زیر 18 سال ممانعت به عمل می‌آید.

اسپانیا

براى كاهش استفاده از سیگار در اماكن عمومى لایحه اى را به تصویب رساند كه براساس آن مصرف سیگار در محل كار و اماكن عمومى تا 600 یورو جریمه خواهد داشت. جریمه اى كه براى اولین بار 30 یورو و تكرار آن تا 600 یورو جریمه خواهد داشت.

یونان

45 درصد كل جمعیت یونان سیگار مى كشند. در این كشور 31 مركز ترك سیگار وجود دارد كه 12 مركز آن در آتن فعال هستند. هرچند افزایش استعمال دخانیات در میان زنان یونان افزایش قابل توجهى داشته اما هنوز مردان این كشور بیشترین بخش از جمعیت سیگارى ها را تشكیل مى دهند. میانگین سن آغاز استعمال دخانیات در یونان براى پسران 12 سال و دختران 15 سال اعلام شده است.

قزاقستان

قزاقستان پیش از این سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی مانند استادیوم‌ها و ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی را ممنوع کرده است، اما مقررات جدید این ممنوعیت را علاوه بر این تمام کافه‌های و رستوران‌های پردود این کشور آسیای مرکزی گسترش می‌دهد.

روسیه

خرید و فروش سیگار به افراد 18 سال در برخى فروشگاه ها و منع استعمال دخانیات در مراكز عمومى از قبیل ایستگاه هاى مترو، سینماها و مراكز دولتى را ممنوع اعلام كرده است اما سیگار کشیدن در کافه‌ها و رستوران‌ها یک امر معمول است. روسیه از 26 ژوئیه 2010 هشدارهای بهداشتی بارزی را برای اولین بار روی پاکت‌های سیگار قرار داد تا سیگاری‌ها را در این کشور معتاد به نیکوتین با پیام‌های در مورد چین و چروک و ناتوانی جنسی شوکه کند.این قوانین جدید شامل هشدارهایی معطوف به زنان جوان، مانند پیام‌هایی درباره پیری زودرس پوست و آسیب ناشی از سیگارکشیدن در حین بارداری است.

تركیه

جریمه كشیدن سیگار در اماكنى كه لوح ممنوع بودن سیگار در آن نصب شده است 500 لیر است.

ونزوئلا

رییس جمهوری ونزوئلا اعلام كرد كه مصرف الكل و سیگار در محافل عمومی و خیابان‌ها ممنوع است و افراد خاطی جریمه می‌شوند.«هوگو چاوز» طی بیانیه‌یی اعلام كرد كه نیروهای پلیس و ارتش پس از اجرای این قانون تمامی افرادی را كه خارج از ساعات مقرر در خیابان‌ها و یا زاغه‌ها به فروش مشروبات الكلی می‌پردازند، دستگیر كرده و روانه زندان می‌كنند.

فرانسه

از تاریخ 1 فوریه سال 2007 قدم مهمی را برای پیشگیری و کاهش مصرف سیگار در این کشور آغاز کرد. قانون شکنی در این مورد در کشور فرانسه جریمه‌یی 450 یورویی دارد.

انگلستان

تقریبا در تمام اماکن عمومی سیگار کشیدن ممنوع است. افرادی که در ادارات، رستوران‌ها، وسایل نقلیه عمومی و مانند آن سیگار بکشند تا 80 دلار جریمه خواهند شد. این در حالی است که این جریمه شامل افرادی که به سیگاری‌ها اجازه سیگار کشیدن در این اماکن را بدهند نیز خواهد شد.در شهر منچستر انگلیس نیز افرادی كه ته سیگار خود را در خیابان ها بیندازند ?? پوند جریمه خواهند شد و برای متخلفان برگه های جریمه ثابت صادر می شود.دولت بریتانیا در حال بررسی این موضوع است که شرکت‌های دخانیات را وادار کند برای کاهش جاذبه سیگار کشیدن محصولات خود را در بسته‌بندی‌های ساده عرضه کنند.اندرو لنزلی از مقامات وزارت بهداشت انگلیس هشدار داده که برخی از کودکان به علت رنگ و طراحی‌های جذاب پاکت‌های سیگار به استعمال آن جذب می‌شوند.

سه تا از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده سیگار در برتانیا، ایمپریال توباکو، جاپان توباکو ایتنترنشنال و بریتیش امریکن توباکو به دنبال لغو این ممنوعیت از طریق دادگاه‌ها بودند.

هندوستان

از اکتبر سال 2008 مصرف سیگار در اماکن عمومی این کشور ممنوع اعلام شد و هر کسی که از این لحاظ قانون شکنی کند تا 4.5 دلار جریمه خواهد شد. هر گونه تبلیغ مستقیم و غیر‌مستقیم محصولات دخانی و فروش آنها به کودکان نیز بر طبق قانون این کشور ممنوع است.

ایرلند جنوبی

یکی از سنگین‌ترین قوانین را بر ضد سیگاری‌ها از سال 2004 وضع کرده است. استعمال سیگار در مكان هایی همچون رستوران ها، ادارات و كلوپ‌های این كشور ممنوع و برای متخلفین جریمه‌یی تا سه هزار یورو در نظر گرفته شده است. مقامات عالی رتبه این كشور مدعی هستند این طرح موجب شده حداقل هفت هزار نفر ایرلندی كشیدن سیگار را ترك كنند.

ویتنام

سیگار کشیدن در مدارس،‌ مهدکودک‌ها، سینماها، ساختمان‌های دولتی و وسایل نقلیه عمومی ممنوع است.این کشور مالیات دخانیات را بالا خواهد برد تا تقاضا برای سیگار کاهش دهد.مردان در نواحی روستایی ویتنام نیز مانند با پیپ‌های سنتی بزرگ ساخته شده از بامبو که با تنباکوی قوی پر شده است، دخانیات را استعمال می‌کنند.

چین

چین بزرگ‌ترین تولید کننده و مصرف کننده محصولات دخانی در جهان است.از ماه مه سال 2008 و قبل از شروع بازی‌های المپیک، مقامات این کشور سیگار کشیدن را در بسیاری از اماکن عمومی پکن، پایتخت این کشور ممنوع اعلام کردند. این اقدام دولت با هدف کاهش مصرف سیگار در میان 350 میلیون سیگاری در این کشور صورت گرفت.تقریبا یک سوم تمام سیگارهای جهان در چین دود می‌شوند و یک چهارم مردم این کشور معتاد به مصرف سیگار هستند.

سوئد

در ماه اخیر ممنوعیت استفاده از سیگار در رستوران ها و اماكن عمومی این كشور جهت جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای افراد غیرسیگاری اجرا می كند. اجرای این قانون با حمایت اكثریت شهروندان سوئدی روبه رو بود. هم اكنون 85 درصد سوئدی ها از ممنوع شدن استعمال دخانیات در رستوران‌ها و 77 درصد از ممنوعیت سیگار در كلوپ‌های شبانه حمایت كرده و 70درصد از سیگاری ها نیز موافق اجرای این قانون در اماكن عمومی هستند.

ژاپن

در توکیو سیگار کشیدن در کافه‌ها و رستوران‌ها آزاد است،‌اما سیگار کشیدن در پیاده‌روها ممنوع است.

کانادا

این کشور یکی از کمترین نرخ‌های مصرف سیگار را در جهان دارد. بعد از اعلام ممنوعیت مصرف سیگار در اماکن عمومی و ادارات و همچنین تصویب قانون ثبت تصاویر هولناک روی پاکت‌های سیگار، این آمار باز هم کاهش داشته است.در كانادا حتی ساخت اتاق‌های مخصوص مصرف دخانیات مجاز نیست.اكنون در شش ایالت و منطقه كانادا و استرالیا مصرف دخانیات در خودروهایی كه سرنشین كودك دارند ممنوع شده است.کانادا اولین کشوری که در سال 2001 تصاویر هشداردهنده بزرگ روی پاکت سیگار قرار داد، از هر 10 سیگاری سابق، سه نفر گفته بودند که این تصاویر آنها را به ترک سیگار واداشته است، و یک چهارم سیگاری‌ها هم گفتند این تصاویر به ترک آنها کمک کرده است.

در امارات هم اکنون 60 مرکز ترک سیگار فعال هستند.وزیر بهداشت امارات اعلام کرد که دولت در نظر دارد هر سال در کشور دو مرکز ترک سیگار را احداث کند. اخیرا وزارت بهداشت پیشنهاد داده بود تا قیمت دخانیات هر دو سال دو برابر شود تا سیگاری‌ها به خصوص جوانان تشویق به ترک آن شوند.همچنین اعلام شد خودرو‌هایی که کودکان سرنشین آن هستند و پارک‌ها نیز به زودی جزو اماکن عمومی مشمول ممنوعیت استعمال سیگار قرار می‌گیرند. فروش سیگار نیز به افراد زیر 20 سال ممنوع شد.از دیگر برنامه‌های دولت امارات ممنوعیت تبلیغات دخانیات است.

 

قوانین ضد سیگاری ها
 

آمار مصرف کنندگان سیگار در ایران

بر اساس آمارهای گوناگون، بالغ بر 12 تا 15 میلیون نفر در ایران سیگاری هستند، که حدود 3 درصد را زنان و 28 درصد را مردان شامل می شود .طبق آمارهای گرفته شده سالانه در ایران 65 میلیارد نخ سیگار مصرف می شود.از سوی دیگر 28درصد از زنان ایران قلیان می کشند. سرانه مصرف سیگار در ایران براساس آمارهایی که مراکز و مسوولین داخلی اعلام می کنند چیزی نزدیک به 1050 تا 1176 نخ در سال برای هر بزرگسال است. 121 کشور جهان جزو پرمصرف ترین کشورها در دخانیات هستند که کشور ایران در رتبه 67 قرار دارد.خدیجه محصلی،کارشناس دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفته:

«3 درصد از گروه سنی 13 تا 15 سال سیگاری هستند و از این میزان، 5 و یک دهم درصد را پسران و 9 دهم درصد را دختران تشکیل می دهند.» مردان سیگاری حدود 12 نخ و زنان سیگاری روزانه 5 نخ سیگار می کشند. براساس آخرین آمار وزارت بهداشت 09 /11 درصد جمعیت 15 تا 64 به طور روزانه مصرف کننده مواد دخانی در کشور هستند.

آمار مصرف کنندگان سیگار در جهان

آمارها از 187 کشور جهان حاکی از آن است که در سال 2012 میلادی، 967 میلیون نفر روزانه سیگار کشیده‌اند در حالی که این آمار در سال 1980 میلادی 721 میلیون نفر بوده است. در بررسی‌های آماری همچنین مشاهده می‌شود چندین کشور بزرگ جهان همچون بنگلادش، چین و روسیه طی سال‌های اخیر بیشتر با افزایش تعداد مصرف‌کنندگان سیگار روبه‌رو بوده‌اند.همچنین در سال 2010، حدود 200 میلیون زن در سراسر جهان سیگار مصرف می‌کردند.

تجارت سیگار

گردش مالی محصول سیگار در کشور سالانه 4هزار و 500 میلیارد تومان است که 55درصد این رقم یعنی 2هزار و 500 میلیارد تومان سهم قاچاق سیگار است و هزار و 500میلیارد تومان نیز سهم واردات و تولید داخل می‌شود. براساس آمار ارائه شده، سالانه پنج هزار و 600 میلیارد نخ سیگار در دنیا مصرف می‌شود كه تجارتی معادل 330میلیارد دلار در سال را به خود اختصاص می‌دهد.



شارژ سریع موبایل