مهرداد محمدی جمعه ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰

در سال 1985 وقتی اولین گوشی تلفن همراه با عنوان دایناتک 8000x برای افراد ثروتمند در زمان خودش با قیمت 4000 دلار عرضه شد هیچ کس تصور این را نمی کرد که به سرعت این کالای لوکس همه گیر شود و افراد عادی نیز بتوانند یکی از آنها را خریداری کنند. اختراعاتی نظیر گوشی های همراه، کامپیوترها و تبلت ها سابقه طولانی در کنارزدن فناوری هایی دارند که هرگز افراد تصور نمی کردند به این سرعت از گردونه رقابت خارج شوند. زمانی که اینترنت دایال آپ پا به عرصه وجود گذاشت همه از سرعت بالای آن راضی بودند و تصور نمی شد روزی برسد که اینترنت های پر سرعت تر جای آن را بگیرد. در سال های گذشته تنها در یک نسل گوشی های همراه آجری جای خود را به گوشی های هوشمند امروزی دادند. بنابراین با رشد سریع تکنولوژی انتظار اینکه بسیاری از اختراعات و تجهیزات مدرن امروزی در آینده ای نزدیک دیگر وجود نداشته باشند دور از ذهن نیست.

 

در ادامه مطلب نگاهی خواهیم داشت به وسایلی که انتظار می رود با توجه به روند رشد تا 10 سال آینده منسوخ شوند .

 

 

فناوری هایی که تا 10 سال آینده از بین می روند

 

1. دوربین های دیجیتال معمولی

 

کاملا مشخص است که گوشی های هوشمند امروزی تقریبا بازار دوربین های دیجیتال معمولی (غیر حرفه ای) را از بین برده اند و فروش این دوربین ها به پایین ترین میزان خود رسیده است. گوشی های هوشمند نظیر نوکیا لومیا با اتکا به دوربین های قدرتمند توانسته اند توجه بسیاری از افراد را که خواستار گوشی هوشمند در کنار یک دوربین دیجیتال هستند را جلب کنند.

 

 

فناوری هایی که تا 10 سال آینده از بین می روند

 

2. کتاب خوان های الکترونیکی

 

کتاب خوان های الکترونیکی در زمان تولد خود در اوایل سال 2000 سر وصدای زیادی به پا کردند. اما آمار فروش آنها در سال های اخیر با افت شدیدی مواجه شد. دلیل آن کاملا واضح است؛ قدرت گرفتن بازار تبلت ها و گوشی های هوشمند. برنامه ها اپلیکیشن های کتاب خوانی که در اکثر موارد به صورت رایگان برای تبلت ها عرضه می شود بازار کتاب خوان های الکترونیکی را تا حدود زیادی کساد کرده است. با این وجود کتاب خوان های الکترونیکی هنوز هم در میان افرادی که علاقه زیادی به خواندن کتاب های الکترونیکی دارند محبوبیت خود را دارند اما با پیشرفت تکنولوژی انتظار می رود تا سال های آینده دیگر خبری از این گجت ها در بازار نباشد.

 

 

فناوری هایی که تا 10 سال آینده از بین می روند

 

3. گوشی های غیر هوشمند

 

هنوز هم در سراسر دنیا بسیاری از افراد هستند که به دلیل طراحی ساده ، استفاده راحت و هزینه های اصلی و فرعی کمتر گوشی های همراه غیر هوشمند را به گوشی های هوشمند موجود در بازار ترجیح می دهند. پیشرفت های اخیر در تکنولوژی گوشی های همراه باعث شده تا استفاده کاربران از گوشی های هوشمند روز به روز ساده تر شود و قیمت ها نیز با وجود بازارهای رقابتی میان شرکت های بزرگ رفته رفته کاهش نسبی خوبی داشته باشد و مشتری های بیشتری را به سوی خود جلب کند. تحقیقات نشان می دهد با ادامه این روند دیگر اثری از گوشی های غیرهوشمند تا 10 سال دیگر در بازار نباشد.

 

 

فناوری هایی که تا 10 سال آینده از بین می روند

 

4. تلفن های ثابت

 

وسیله ای که روزی جزء جدایی ناپذیر وسایل هر خانه ای بود رفته رفته حضورش کمرنگتر از گذشته می شود. 5 تا 10 سال پیش خطوط تلفن ثابت یکی از مهم ترین و متداولترین وسیله ای ارتباطی میان افراد به شمار می رفت. اما امروزه طبق آمار تنها 1 سوم افراد زیر 30 سال در خانه از خط تلفن ثابت برای برقرای تماس استفاده می کنند. نسل جوان امروز که با تکنولوژی آشنایی بیشتری دارد به مرور زمان از خطوط تلفن ثابت فاصله گرفته و انتظار می رود تا 10 سال دیگر استفاده از این تلفن ها به کمترین میزان ممکن برسد و راه های ارتباطی دیگز جایگزین آن شود.

 

 

فناوری هایی که تا 10 سال آینده از بین می روند

 

5. دستگاه های جی پی اس مجزا

 

دستگاه های موقعیت یاب نیز یکی دیگر از قربانیان تلفن های همراه هستند. اما سرعت حذف شدن آنها از بازار با سرعت کم شدن فروش دوربین های دیجیتال معمولی یکسان نیست. استفاده از گوشی های همراه برای مسیریابی کوتاه مدت ایده خوبی است اما در مورد مسیر های طولانی دستگاه های جی پی اس همچنان طرفداران خود را دارد. اما با گسترده شدن استفاده از جی پی اس به صورت پیش فرض در خودروهای تولیدی جدید دیگر کاربرد دستگاه های مجزا کمرنگ تر شده است. و انتظار می رود در آینده نزدیک استفاده آنها محدودتر از قبل شود.

 

 

فناوری هایی که تا 10 سال آینده از بین می روند

 

6. اینترنت کابلی

 

این تکنولوژی به احتمال بسیار زیاد تا 10 سال آینده جایگاه کنونی خود را از دست خواهد داد. در سال های اخیر تکنولوژی اینترنت بی سیم و وای فای در مدت کوتاه محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است وارتباط اینترنتی از طریق وای فای نسبت به گذشته با ثبات تر و سریعتر شده است. در همین راستا بسیاری از دستگاه ها و گجت های امروزی که تولید می شوند به درگاه و سوکت اتصال LAN و اینترنت کابلی مجهز نیستند و همین امر باعث شده این دستگاه ها باریک تر و سبک تر نیز باشند. اینترنت وای فای امروزه کاربرد بیشتری در میان کاربران دارد و با کاهش استفاده افراد از کامپیوتر های دسکتاپ و رومیزی استفاده از اینترنت کابلی نیز بسیار کاهش پیدا کرده است.

 

 

فناوری هایی که تا 10 سال آینده از بین می روند

 

7. سی دی ها و دی وی دی ها

 

بارها شایعات حذف لوح های فشرده در سال های اخیر در همه جا پخش شده است اما هنوز این دیسک های درخشان در بازارها موجود است. محبوبیت بیش از پیش داتلود محتوا و پخش آنلاین محتوای دیجیتال باعث کمرنگ تر شدن حضور لوح های فشرده شده است. اما با این حال فروش آنها همچنان ادامه دارد. بسیاری از کنسول های بازی و دستگاه های تلویزیون و پخش تصاویر مجهز به فضای ذخیره سازی مجزا هستند و کمتر به کاربرد سی دی ها و دی وی دی ها توجه می شود. با این روند پیش بینی می شود مدت زیادی طول نخواهد کشید که لوح های فشرده نیز مانند کاست ها که یک زمانی محبوبیت زیادی داشتند به فراموشی سپرده شوند.

 

 

فناوری هایی که تا 10 سال آینده از بین می روند

 

8. دستگاه های پخش CD و DVD

 

طبیعی است که با منقرض شدن لوح های فشرده دستگاه های پخش آنها نیز کم کم از میان بروند. امروزه دستگاه هاب پخش دیسک های بلو ری قابلیت پخش دی وی دی و سی دی زا نیز دارند و اکثرافراد ترجیح می دهند تا دستگاهی را خریداری کنند که به تمام نیازهای آنها یک جا پاسخ دهد. از این رو فروش دستگاه هایی که تنها سی دی و یا تنها دی وی دی پخش می کنند با کاهش چشمگیری مواجه بوده است. طبق آمار بهترین دی وی دی پلیر بازار که توشیبا SD7300 است 5 سال پیش تولید شده! و انتظار می رود تولید آنها تا 10 سال آینده متوقف شود.



شارژ سریع موبایل