پردیس احمدی شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰

این روزها والدین اطلاعات زیادی درباره نحوه رشد فکری و جسمی فرزندشان دریافت می‌کنند. این اطلاعات در عین حال که می‌تواند کمک‌کننده باشد، می​توانند گیج​کننده هم باشد و با از دست دادن اولویت‌ها همراه باشد، بنابراین ما در اینجا از زبان پزشکان مختلف برخی نکات کلیدی را که توجه به آنها در سلامت کودک موثر است بیان می‌کنیم.

هر نکته از هر پزشک با تجربه‌ای از خود او در تربیت فرزندش همراه است که لزوما با توصیه​ای که به ما داده مطابقت ندارد و حتی شاید این تجربه در جهت عکس سلامت باشد اما خواندن آن خالی از لطف نیست.

ساده​ترین اما بهترین

آنچه پزشکان می‌خواهند بدانید: یک گفتاردرمانگر می‌گوید: «یکی از همکارانم یک جعبه دستمال کاغذی برای روز تولد کودک یک‌ساله‌اش به او هدیه کرد.» این یک مهارت حرکتی و زبانی ظریف را می‌آموزد و مفاهیمی  مانند داخل، بیرون، بیشتر و همه را برای کودک قابل درک می‌کند. مهم‌ترین چیزی که برای تقویت زبان و ارتباط کودک نیاز است، فقط خود شما هستید، بنابراین تا می‌توانید با کودک‌تان بازی کنید.

تجربه پزشک: وقتی کودک دچار کولیک است، با فشار دادن شکم، او بیشتر احساس ناراحتی می‌کند اما من این کار را می‌کردم!


از مسواک زدن خسته نشوید

آنچه پزشکان می‌خواهند بدانید: وقتی والدین می‌گویند که دندان‌های فرزندشان را مسواک نکرده‌اند زیرا کودک به آن‌ها اجازه نداده‌ است، باید گفت ممکن است این کار برای کودک چندان لذت‌بخش نباشد اما این کار بهتر از آن است که سال‌ها بعد به جای دندان با حفره‌های خالی مواجه شوید، بنابراین اجازه دهید این آخرین چیزی باشد که در صلح انجام می‌دهید. سعی کنید هرچه زودتر فرزندتان را نزد دندانپزشک ببرید. کودکان در یک سالگی باید برای اولین بار نزد دندانپزشک برده شوند.

تجربه پزشک: هر وقت که جشنی برپا بود من تمام شرط‌هایی که قبلا درباره مصرف شیرینی و آب‌نبات گذاشته بودید، فراموش می‌کردم و بچه‌ها هم می‌توانستند بدون محدودیت شیرینی مصرف کنند اما این اشتباهی بزرگ بود.

همیشه آنتی‌بیوتیک لازم نیست

آنچه پزشکان می‌خواهند بدانید: عفونت‌های ویروسی با وجود آن‌که بسیار آزاردهنده هستند باید دوره خود را بگذرانند. این بیماری با آنتی‌بیوتیک بهتر نمی‌شود و استفاده از آنتی‌بیوتیک در زمانی که ضرورت ندارد باعث مقاوم شدن باکتری‌ها می‌شود. اگر مطمئن نیستید فرزندتان به چه نوع بیماری مبتلا شده قبل از تجویز هر نوع دارویی به پزشک مراجعه کنید.

تجربه پزشک: به خاطر نمی‌آورم هیچ‌وقت به فرزندم ویتامین داده باشم.

کتاب‌هایی درباره خواب بخوانید

آنچه پزشک می‌خواهد بدانید: والدین وقت زیادی را صرف خواندن کتاب‌هایی درباره بارداری و زایمان می‌کنند اما توجهی به اتفاقاتی که بعد از زایمان می‌افتد نمی‌کنند. این با توجه به محدودیت وقت قابل درک است اما آموزش درباره خواب کودک و مواجه شدن با یک برنامه خواب زندگی را بسیار ساده‌تر خواهد کرد.

تجربه پزشک: با این‌که من یک روانشناس هستم اما برخی اوقات که دخترم اصرار می‌کند برایش کتاب بخوانم این‌کار را نمی​کنم.

وسایل الکترونیک را بیرون اتاق بگذارید

آنچه پزشک می‌خواهد بدانید: تلویزیون، کامپیوتر، بازی‌های دستی، آی‌پاد و تلفن همراه، فرزندتان را تحریک می‌کند و باعث ایجاد اختلال در خواب او خواهد شد. آنها همیشه 5 دقیقه زمان بیشتر از شما می‌خواهند تا بازی را تمام کنند. در مورد بچه‌های کوچک‌تر یک ساعت قبل از خواب بازی‌ها را خاموش کنید، برای نوجوانان هم 30 دقیقه قبل از خواب. در ضمن بازی‌ها را کنار تخت قرار ندهید چون ممکن است آنها را به هوس بیندازد.

تجربه پزشک: به عنوان یک خانواده ما خیلی ورزش نمی‌کنیم و فقط دخترم در مدرسه شنا می‌کند اما به جز آن ما هیچ فعالیت فیزیکی‌ای نداریم. در عوض همیشه پای بازی کامپیوتری هستیم.

کمی عفونت گوش اشکالی ندارد

آنچه پزشک می‌خواهد بدانید: این حالت کاملا طبیعی است و دلیلی برای نگرانی نیست. سیستم ایمنی کودک همان‌طور که آناتومی بدنش شکل می‌گیرد، در حال پیشرفت است. برخی والدین گمان می‌کنند چندین عفونت پشت‌سر هم باعث تاخیر در گفتار می‌شود اما این‌طور نیست.

تجربه پزشک: بچه‌های من گاهی اوقات رعایت بهداشت را نمی‌کنند و من خودم هم در این رعایت نکردن آنها را همراهی می​کنم.

آنچه می‌خواهید باشند، خودتان تمرین کنید

آنچه پزشک می‌خواهد بدانید: مفهوم سه وعده غذایی و سه میان‌وعده در روز باید به صورت خودکار انجام شود. این چیزی است که باید از همان کودکی رعایت شود و به آنها کمک کند که از بسیاری از مشکلات و اختلالات غذا خوردن پیشگیری شود، بنابراین یک الگوی مناسب باشید. مادر نباید مدام نوشابه بخورد یا از ماست پرچرب استفاده کند. کودکان با دیدن این چیزها الگوبرداری می‌کنند.

تجربه پزشک: من فراموش کردم که در زمان سفر داروها را به صورت جداگانه بسته‌‌بندی کنم كه باعث شد فرزندم یک عدد ایبوپروفن مصرف کند و مااو را به درمانگاه ببریم.

وسایل دکتری بخرید قبل از آنکه دکتر بروید

آنچه پزشک می‌خواهد بدانید: برای فرزندتان یک جعبه اسباب‌بازی پزشکی بخرید و بگذارید قبل از آن‌که به پزشک برود با وسایل آن آشنا شود. به او یاد دهید که قلب و گوشش کجاست و توضیح دهید که پزشک به آنها نگاهی خواهد انداخت. اجازه دهید صدای قلب شما را بشنود و گوش‌تان را معاینه کند. به او نگویید که آمپول درد ندارد و توضیح دهید که آمپول باعث می‌شود زودتر بهبود پیدا کند.

تجربه پزشک: وقتی همسر من خانه نیست فرزندانم برای شام کورنفلکس می‌خورند. دست‌کم به این ترتیب غلات و فیبر و پروتئین کافی به آنها می‌رسد.

آموزش دستشویی را زود شروع نکنید

آنچه پزشک می‌خواهد بدانید: والدین اغلب به خاطر مهدکودک یا به خاطر این‌که از تعویض پوشک خسته شده‌اند تصمیم می‌گیرند آموزش توالت رفتن را شروع کنند. بهتر است تا زمانی که کودک به شما احساس نزدیکی نکرده، صبر کنید. هدف این است که مسئولیت از والدین به کودک تفویض شود. اگر مدام هر 10 دقیقه از او سوال کنید که نیاز به دستشویی دارد بهتر است به او پوشک بپوشانید. اگر تا وقتی که کودک علاقه‌مند شود صبر کنید، خودش به شما می‌گوید چه زمان نیاز به دستشویی دارد.

تجربه پزشک: من در مورد مصرف شیرینی در کودکانم سهل‌انگار هستم و مدام به آنها آب‌نبات می‌دهم.

گیاهان آلودگی را پاک می‌کنند

آنچه پزشک می‌خواهد بدانید: براساس برخی پژوهش‌ها هوای داخل خانه مواد سمی بیشتری نسبت به محیط بیرون دارد و خانواده وقت زیادی را در خانه سپری می‌کند پس باید هوای تازه وارد خانه شود. ساده‌ترین راه‌حل، استفاده از گیاهان آپارتمانی است. سعی کنید گیاهی بخرید که نگهداری‌اش ساده باشد.

تجربه پزشک: تا زمانی که سبزی‌های بشقاب‌ فرزندانم تمام نشود از دسر خبری نیست.

دنبال دکتر خوب باشید

آنچه پزشک می‌خواهد بدانید: دکتر تا 24 سال شریک والدین در بزرگ کردن کودک است. پزشکی را بیابید که با قوانینی که خودتان برای فرزندتان ایجاد کرده‌اید همخوانی داشته باشد.

تجربه پزشک: اگر فرزندم دیر یاد می‌گرفت اساسا نگران نمی‌شدم در حالی که به دیگران توصیه می‌کردم به پزشک مراجعه کنند.

درباره حساسیت غذایی بیشتر بدانید

آنچه پزشک می‌خواهد بدانید: مطالعات نشان می‌دهد یک سوم از کودکان به غذا حساسیت دارند. در واقع حساسیت باعث ایجاد کهیر، تورم صورت، ‌استفراغ، اسهال و خس خس سینه می‌شود و در عرض 15 دقیقه تا 2 ساعت بعد از خوردن غذا بروز می‌کند. شایع‌ترین واکنش‌های نامطلوب غذایی می‌تواند شامل عدم تحمل غذا و ناراحتی معده و سردرد باشد. با پزشک در این باره صحبت کنید. آلرژی‌های غذایی مادام‌العمر نیستند و با بزرگ‌تر شدن از بین می‌روند اما شایع‌ترین حساسیت‌ها به شیر، تخم‌مرغ و گندم است.

تجربه پزشک: من تب فرزندم را با دارو پایین نمی‌آورم. تب واکنش طبیعی بدن است و به تنهایی نمی‌تواند خطرناک باشد شما باید علت آن را بیابید.

همیشه اطلاعات بیشتری وجود دارد

آنچه پزشک می‌خواهد بدانید: مردم کتاب‌های زیادی می‌خوانند و از اینترنت زیاد استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید کتابی در این زمینه بخوانید بهتر است کتابی باشد که نکات عملی هم همراه داشته باشد.

تجربه پزشک: یک بار برای مدتی طولانی پوشک فرزندم را عوض نکردم و خیال می‌کردم همسرم این کار را انجام داده است.



شارژ سریع موبایل