مهناز حسنی شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰

گر یاد و خاطره دانشگاه، برایتان ترکیبی از خاطرات غیبت در کلاس ها، غذاهای بی کیفیت، کلاس های بتونی و ... است، باید نگاهی به نماهای دانشگاه های زیر بیندازید تا ببینید این دانشگاه ها برای دانشجویان چه خاطره ای بجا گذاشته اند.

کمپانی داده های معماری امپوریس که در هامبورگ مستقر است اخیراً گزارشی از باشکوه ترین ساختمان های دانشگاه های دنیا منتشر کرده است. دانشگاه هایی که کلاس های درسشان سقف هایی سر به فلک کشیده دارد و کتابخانه هایشان سقف های گنبدی شیشه ای دارد. این دانشگاه ها فقط برای تربیت دانشجویان نیستند، بلکه برایشان آموزش معماری نیز دارند.

در زیر 10 دانشگاه برتر دنیا از لحاظ معماری و زیبایی شناختی را مشاهده می کنید.

ساختمان فیلولوگیش بیبلیوتک (Philologische Bibliothek) در آلمان

کتابخانه واژه شناسی دانشگاه آزاد برلین توسط نورمن فاستر طراحی شده است. با آنکه به نظر می رسد این کتابخانه بخشی از ساختمان های دیگر باشد، ولی در واقع یک ساختمان جداگانه است. در این کتابخانه برای 800 هزار کتاب فضای کافی وجود دارد.

 

 باشکوه ترین و زیباترین دانشگاه های دنیا


ساختمان اصلی لومونسف مسکو (Lomonosov Moscow State University)

وقتی این ساختمان تکمیل شد هفتمین آسمانخراش در دنیا بود و بلندترین ساختمان در خارج از نیویورک محسوب می شد. این دانشگاه که بالای "تپه گنجشکان" قرار گرفته است، در کل بیش از 1.6 کیلومتر مربع مساحت دارد و معمار آن Lev Vladimirovitch Rudnev است.

 

 باشکوه ترین و زیباترین دانشگاه های دنیا
 

تالار بردفیلد (Bradfield Hall) در ایالات متحده

تالار بردفیلد در دانشگاه کورنل در ایتاکای نیویورک واقع شده است و به افتخار ریچارد بردفیلد، استاد بازنشسته این دانشگاه، نامگذاری شده که ریاست دپارتمان زراعت کورنل را بین سال های 1937 و 1955 بر عهده داشت. 10 طبقه اول این ساختمان بدون پنجره ساخته شده است، زیرا آزمایشگاه های آنها تحت کنترل تهویه ویژه هستند. معمار این ساختمان Ulrich Franzen & Associates است.

 

 باشکوه ترین و زیباترین دانشگاه های دنیا


پردیس لوئیجی اینائودی (Campus Luigi Einaudi) در ایتالیا

کل این پردیس شامل دو ساختمان می شود و در این دو ساختمان دانشکده های حقوق و علوم سیاسی واقع شده اند. این پردیس 5000 دانشجو را در خود جای می دهد. معمار آن Foster + Partners است.

 

 باشکوه ترین و زیباترین دانشگاه های دنیا

 

مرکز دانش آموختگان (Graduate Centre) در بریتانیا

این ساختمان جایزه RIBA را در سال 2004 و جایزه "ساختمان سال" را در سال 2005 از آن خود کرد. این ساختمان در واقع دروازه ای به سوی دانشگاه متروپولیتن لندن در جاده هالووی است. معمار آن Daniel Libeskind است.

 

 باشکوه ترین و زیباترین دانشگاه های دنیا


برج مود گاکوئن کوکون (Mode Gakuen Cocoon Tower) در ژاپن

به این ساختمان لقب "پیله غول آسا" داده اند. زیرا این ساختمان محل سه مؤسسه آموزشی مختلف در توکیو است که شامل مدرسه فشن و کالج پزشکی می شود و دومین ساختمان بلند آموزشی در دنیا محسوب می شود که پس از ساختمان مرکزی دانشگاه دولتی لومونسف مسکو قرار می گیرد. معمار آن Tange Associates است.

 

 باشکوه ترین و زیباترین دانشگاه های دنیا


مرکز رسانه های خلاق ران ران شاو (Run Run Shaw Creative Media Centre) در هنگ کنگ

در سال 2012، این ساختمان درجه پایداری پلاتینوم BEAM را دریافت کرد. دانشکده رسانه های خلاق دانشگاه هنگ کنگ در این ساختمان قرار دارد که معمار آن Daniel Libeskind است.

 

 

 باشکوه ترین و زیباترین دانشگاه های دنیا


شارپ سنتر فور دیزاین (Sharp Centre for Design) در کانادا

شارپ سنتر که در دانشگاه OCAD تورنتو قرار گرفته است، 26 متر بالاتر از زمین واقع شده است و 12 چوب پا به شکل مدادهای عظیم الجثه آن را نگه می دارند. پنج پایه از 6 جفت پایه رنگارنگ آن به رنگ مشکی رنگ شده اند تا توهم باریک بودن به آن بدهند، به خصوص شب ها که گویی این پایه های مشکی محو می شوند.

 

 باشکوه ترین و زیباترین دانشگاه های دنیا


ساختمان آکادمیک سوانتون (Swanston Academic Building) در استرالیا

دانشگاه RMIT در ملبورن حدود 600 میلیون دلار برای این ساختمان و RMIT Design Hub جدید آن، هزینه کرده است. این ساختمان درجه پنج ستاره سبز را از شورای ساختمان سبز استرالیا دریافت کرده است. معمار آن Lyons Architects است.

 

 باشکوه ترین و زیباترین دانشگاه های دنیا


Universiteitsbibliotheek در بلژیک

ساختمان دانشگاه کاتولیک لوون به سبک نئو فلمیش رنسانس طراحی شده است. در جنگ جهانی دوم این ساختمان و 900 هزار کتاب آن از بین رفتند. بعدها این ساختمان توسط ویتنی وارن معمار بازسازی شد.

 

 باشکوه ترین و زیباترین دانشگاه های دنیا
 



شارژ سریع موبایل