ندا نیک روش سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰

سوال: آیا از نظر شرعی خدمت (کار کردن) در کشورهای غرب و بی‌دین و کمک به جامعه آنها از نظر علمی و فنی اشکال دارد؟ و کلاً زندگی در غرب اگر کسی به اصول دین خود پایبند باشد و غذاهای حلال بخورد چه مشکل شرعی دیگری می‌تواند داشته باشد؟

به طور کلی:

کار و تلاش در راستای پیشرفت علم و دانش به خودی خود، در هر کجای دنیا ایرادی ندارد، مگر اینکه:

الف. عمل مذکور موجب کمک به انجام گناه و یا ایجاد مفسده (مانند ترویج فساد و نشر اکاذیب) باشد.

ب. این کار به تضعیف مسلمانان بیانجامد.

ج. منافع آن کار، به کفار حربی (مانند شرکتهای صهیونیستی) برگردد.

با این حال برخی از مراجع تقلید (آیة الله نوری همدانی دام ظله) در این‌ زمینه می‌گویند، زندگی در کشورهای غیر اسلامی، مادامی که ضرورت عرفی نداشته باشد، صورت شرعی ندارد.

 

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

اگر از موارد إعانه و کمک بر اثم و گناه محسوب ‌شود، و یا مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد، و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، و یا منافع آن عاید شرکتهای صهیونیستی و یا شرکتهایی که از سود حاصله، کمک به دولت غاصب اسرائیل می‌کنند باشد، حرام است؛ و در صورتی که احراز نشود که منافع آن عاید صهیونیست‌ها می‌شود و یا در راه دشمنی با اسلام و مسلمین به‌کار می‌رود، اشکال ندارد.

 

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

فی نفسه اشکال ندارد.

 

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

به طور کلی کار کردن برای غیر مسلمان اشکال ندارد مگر در مواردی که کافر حربی باشد و یا کار خاصی موجب تضعیف مسلمین و تقویت کفار شود.

 

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

زندگی در بلاد کفر مادامی که ضرورت عرفی نداشته باشد صورت شرعی ندارد.

 

سوال: آیا اگر ما خودمان بدانیم شخصی کافر است ولی از نظر عرف مسلمان به حساب بیاید. مثلا در پرسش نامه ها خود را مسلمان معرفی کند آیا چنین شخصی را باید نجس دانست و از آن دوری کرد؟

مادامی که کسی علناً ابراز کفر نکند کافر محسوب نمی شود و اگر منکر اصل شریعت و یا نبوت خاتم الانبیاء(ص) و یا ضروریات دین اسلام شود کافر است.

و این ابراز علنی باید به گونه ای باشد که هیچ شبهه و توجیهی باقی نگذارد در آن صورت آن فرد کافر محسوب شده و احکام کافر مانند طهارت و نجاست بر او بار می شود.

البته بعضی از فقهاء، اهل کتاب را ذاتاً پاک می دانند اگر چه ممکن است به خاطر عدم مبالات محکوم به نجاست ظاهری باشند مثلاً اگر حمام رفتند و در حمام با نجاسات سر و کار نداشتند حمام پاک است ولی وقتی گوشت خوک که نجس است می خورند و یا شراب می نوشند دست و دهان آنان نجس می شود. و البته مشهور فقها اهل کتاب را هم نجس می دانند. (توضیح المسائل مراجع ص 84)

 

سوال: آیا ازدواج موقت با زنان اهل کتاب (یهود و نصارا) جایز است؟

همه ی مراجع (آیات عظام: امام خمینی ره، خامنه ای دام ظله، مکارم شیرازی دام ظله، تبریزی ره، سیستانی دام ظله، بهجت ره، نوری همدانی دام ظله، صافی دام ظله، فاضل لنکرانی ره): آری، ازدواج موقت با آنان جایز است.

 

سوال: آیا نحوه ی ازدواج موقت با زن مسلمان و غیر مسلمان متفاوت است؟

همه ی مراجع (آیات عظام: امام خمینی ره، خامنه ای دام ظله، مکارم شیرازی دام ظله، تبریزی ره، سیستانی دام ظله، بهجت ره، نوری همدانی دام ظله، صافی دام ظله، فاضل لنکرانی ره): خیر، تفاوتی ندارد و باید ازدواج موقت با آنان نیز، صیغه خوانده شود.

 

سوال: حکم ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان چیست؟

همه ی مراجع (آیات عظام: امام خمینی ره، خامنه ای دام ظله، مکارم شیرازی دام ظله، تبریزی ره، سیستانی دام ظله، بهجت ره، نوری همدانی دام ظله، صافی دام ظله، فاضل لنکرانی ره ):زن مسلمان نمی تواند با مرد غیر مسلمان، ازدواج کند؛ خواه آن مرد کافر کتابی باشد یا غیر کتابی و خواه ازدواج دائم باشد یا موقت.

 

سوال: آیا برای ازدواج با دختر مسلمانی که پدرش مسیحی است، اجازه ی پدرش شرط است؟

همه ی مراجع (آیات عظام: امام خمینی ره، خامنه ای دام ظله، مکارم شیرازی دام ظله، تبریزی ره، سیستانی دام ظله، بهجت ره، نوری همدانی دام ظله، صافی دام ظله، فاضل لنکرانی ره): خیر، کافر- هر چند پدر باشد- بر دختر مسلمان ولایت ندارد.

 

سوال: آیا ازدواج موقت با دختر مسیحی و یهودی، نیاز به اجازه ی پدرش دارد؟

همه ی مراجع آیات عظام: امام خمینی ره، خامنه ای دام ظله، مکارم شیرازی دام ظله، تبریزی ره، سیستانی دام ظله، بهجت ره، نوری همدانی دام ظله، صافی دام ظله، فاضل لنکرانی ره): اگر در مذهب آنان اجازه ی پدر در ازدواج دختر شرط نیست، لازم نیست با اجازه او باشد.

 

سوال: آیا خرید وسایل چرمی از غیر مسلمان جایز است؟

آیات عظام امام ره، بهجت ره، صافی دام ظله، نوری دام ظله و وحید خراسانی دام ظله: جایز نیست و معامله باطل است؛ مگر آن که بداند وسایل چرمی از حیوانی است که مطابق دستور شرع یا با نظارت مسلمانی ذبح شده است.

آیات عظام سیستانی دام ظله و فاضل ره: اگر احتمال برود از حیوانی است که به دستور شرع یا با نظارت مسلمان ذبح شده، خرید آن جایز و معامله صحیح است؛ وگرنه معامله باطل می باشد

آیات عظام تبریزی ره و مکارم شیرازی دام ظله: بنابر احتیاط واجب، جایز نیست و معامله باطل است؛ مگر آن که بداند وسایل چرمی از حیوانی است که مطابق دستور شرع یا با نظارت مسلمان، ذبح شده است.

 

دو سوال از آیة الله خامنه ای دام ظله:

سوال: آیا وارد کردن کالاهای اسرائیلی و ترویج آنها جایز است؟ در صورتی که این کار هرچند بر اثر اضطرار صورت بگیرد، آیا فروش آنها جایزاست؟

جواب: باید از معاملاتی که به نفع دولت غاصب اسرائیل که دشمن اسلام و مسلمین است، خودداری شود و وارد کردن و ترویج کالاهای آنان که از ساخت و فروش آن سود می برند، برای هیچکس جایز نیست و همچنین برای مسلمانان هم خرید آن کالاها به خاطر مفاسد و ضررهایی که برای اسلام و مسلمین دارد جایز نیست.

 

سوال: آیا وارد کردن کالاهای اسرائیلی توسط تجار و ترویج آن در کشوری که تحریم اقتصادی اسرائیل را لغو کرده، جایزاست؟

جواب: واجب است افراد از وارد کردن و ترویج کالاهایی که دولت حقیر اسرائیل از ساخت و فروش آن منتفع می‏شود، خودداری کنند.



شارژ سریع موبایل