نازنین نظریان جامی دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰

ار دیگر فصل اسکی فرا رسیده و اسکی‌دوستان وسایل مخصوص‌شان را از کمد بیرون آورده‌اند و حسابی آماده این ورزش هیجان‌انگیز شده‌اند اما اگر برای اولین بار است که می‌خواهید این ورزش را تجربه کنید، دانستن چند نکته مهم بهداشتی و سلامت خالی از لطف نیست؛ چه بسا که بی‌اطلاعی از آنها می‌تواند حتی جان‌تان را به خطر بیندازد. در این مقاله به طور خلاصه به این نکات می‌پردازیم.

زرد کهربایی؛ بهترین رنگ عینک اسکی

متأسفانه در اغلب موارد افراد از عینك‌های آفتابی به‌عنوان وسیله‌ای تزئینی استفاده می‌کنند و به همین خاطر در انتخاب نوع آن دقت كافی نمی‌شود. تمام افرادی كه در فضای باز قرار دارند در خطر امواج UV بوده و سرطان چشم و بیماری‌های قرنیه از مهم‌ترین خطراتی است كه این امواج ممكن است برای افرادی مثل اسكی‌بازان به وجود آورد. انتخاب رنگ شیشه عینك برای اسكی‌بازان اهمیت زیادی دارد زیرا لایه رنگی، بخشی از رنگ‌های طیف نور را جذب می‌كند و باقی آن را از خود عبور می‌دهد. بهترین رنگ شیشه عینك، زرد كهربایی است كه خاصیت بلوك‌كنندگی نور آبی را دارد. از آنجایی كه فركانس نور آبی بیشتر از نورهای دیگر است، انرژی بیشتری دارد بنابراین بیشتر سطح‌ها می‌توانند آن را منعكس كنند. عینك‌های زرد، بخش آبی طیف را جذب می‌كنند، بنابراین هنگام استفاده از آنها اشیا را با وضوح بیشتری خواهید دید.

كلاه‌های بافتنی و پشمی کافی نیستند!

در فصل زمستان، بیشترافراد از كلاه‌های بافتنی و پشمی برای پوشاندن سرو جلوگیری از نفوذ سرما استفاده می‌كنند اما مهم‌ترین نكته‌ای كه بسیاری از اسكی‌بازان از آن غافل می‌شوند، این است كه این كلاه‌ها برای محافظت از سر هنگام ضربه كفایت نمی‌كند و باید از كلاه‌های ایمنی استفاده شود زیرا در غالب موارد، ضربه‌های وارده به سر، صدمات جدی و برگشت ناپذیری را ایجاد می‌كنند كه درصورت داشتن كلاه ایمنی، هرگز پیش نخواهند آمد.

 

جوراب معمولی نپوشید!

انتخاب كفش مناسب، مهم‌ترین بخش در این رشته ورزشی است زیرا در اسكی پاها مدام در حال سرخوردن به عقب و جلوست و این مسئله در درازمدت ممكن است عوارضی را به‌دنبال داشته باشد، به خصوص اگر كفش‌ كاملا اندازه پا نبوده و راحت نباشد. استفاده از كفش‌های مناسب و راحت، می‌تواند از كوفتگی یا تاول زدن پاها جلوگیری كند. كفی‌های دست‌ساز نیز می‌توانند راحتی بیشتری برای پا ایجاد کنند و تعادل را افزایش دهند. همچنین جوراب های اسکی خیلی بهتر و گرم‌تر از جوراب‌های نخی معمولی هستند. آنها اجازه می‌دهند خون راحت‌تر در پا جریان پیدا کند. بهتر است پیش از اینکه آنها را بپوشید پای خود را به اسپری ضدتعرق آغشته کنید.

در میان برف‌ها جزغاله نشوید!

مناطق برفی یا كنار دریا ۸۰ درصد اشعه خورشید را بازتابش می‌كنند و هرچه پوست سفید‌تر باشد، آسیب‌های وارده از این بازتابش بیشتر خواهد بود. پس اگر می‌خواهید اسكی کنید باید از ضدآفتاب بیشتری استفاده كنید. در مواردی كه طول مدت تابش زیاد است، هر 2 ساعت

یك​بار ضد آفتاب را تجدید کنید. از آنجایی كه این ضدآفتاب‌ها در شرایط برفی استفاده می‌شوند، بهتر است ضد آب بوده تا پاك نشوند. همچنین برای افزایش اثر ضدآفتاب بهتر است نیم ساعت قبل از قرارگرفتن در معرض نور خورشید از آن استفاده کنید. مصرف کرم‌های مرطوب‌کننده را نیز فراموش نکنید زیرا در سرما پوست رطوب بیشتری از دست می​دهد و ممکن است ترک بخورد.

شلوارک محافظ دنبالچه بپوشید

وقتی افراد، به خصوص خانم‌ها به دلیل شرایط آناتومیک‌شان، از ناحیه باسن به زمین می‌خورند ممکن است استخوان دنبالچه‌شان که استخوان آخر ستون فقرات است دچار شکستگی شود. گاهی مواقع نیز ممکن است آسیب فقط به صورت ترک‌خوردگی و گاهی هم شکستگی با جا به جایی باشد که بسیار دردناک است. در این صورت فرد موقع نشستن نمی‌تواند به راحتی روی زمین بنشیند و باید حتما از تیوپ‌های بادی یا بالشتک خیلی نرم استفاده کند تا بتواند درد را تحمل کند. در این موارد معمولا درمان‌های طبی و فیزیوتراپی جواب می‌دهد اما زمانبر است و ممکن است 3 ماه طول بکشد. گاهی اوقات نیز حتی ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد. پس هنگام اسکی استفاده از شلوارک محافظ مخصوص دنبالچه را فراموش نکنید.

قبل از اسکی یوگا انجام دهید!

پیش از رفتن به اسکی در کلاس‌های یوگا یا ایروبیک نام‌نویسی کنید. یوگا روی تمام نقاط بدن کار می‌کند، عضلات را تقویت می‌کند و تعادل را افزایش می‌دهد. شما که دل‌تان نمی‌خواهد پس از اولین روزی که اسکی کردید، تمام بدن‌تان سفت شود و نتوانید آن را تکان دهید؟

این عینک آفتابی ضرر دارد؟!

آیا استفاده از عینك آفتابی پلورایز باعث كم‌سویی چشم می‌شود؟

دکتر فیروزه رحیمی، جراح و متخصص چشم، فوق‌تخصص قرنیه، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران:

مسلما خیر. تمام امکاناتی که به یک عینک اضافه می‌شود برای افزایش راحتی فرد است و این مزایا هیچ وقت روی دید فرد اثر نمی‌گذارند. یکی از خصوصیاتی که به عینک‌های آفتابی اضافه می‌شود پلاریزه کردن آن است. این عینک‌ها به خصوص برای کسانی مناسب است که ساعت‌های طولانی در جاده رانندگی می‌کنند یا افرادی که شغل‌شان روی سطح آب است یا کسانی که اسکی می‌کنند و سطح زمین پوشیده از برف را در سطح افق نگاه می‌کنند. در واقع نور خورشید وقتی به سطح زمین می‌تابد در جهات مختلف منعکس می‌شود.

عینک‌های پلاریزه نورهایی که به طور افقی منعکس می‌شوند را حذف می‌کنند و اجازه عبور به نورهای عمودی را می‌دهند تا فرد کیفیت دید بهتری پیدا کند. بنابراین ضرری به بینایی نمی‌رسانند. درکل، عینک‌های آفتابی در درجه اول به 2 منظور استفاده می‌شوند؛ یکی برای اینکه شدت نورهای مرئی را برای ما کاهش دهند.

خیلی از افراد هنگام خرید عینک اول از همه راجع به میزان UV آن سؤال می‌کنند. در حقیقت UV یکی از امتیازات عینک‌های آفتابی است اما وقتی نور خورشید چشم ما را اذیت می‌کند این موضوع ربطی به نور ماورای بنفش ندارد؛ نور ماورای بنفش یک نور نامرئی است. پرنوری خورشید درواقع آن قسمت از نور مرئی است که ما قادر به دیدن آن هستیم.

پس عملکرد عینک آفتابی در درجه اول این است که از شدت نورهای مرئی کم کند تا بتوانیم در فضای بیرون چشم‌مان را راحت‌تر باز کنیم. خصوصیت دوم عینک‌های آفتابی این است که نور غیرمرئی ماورای بنفش را حذف کنند. درواقع ما قادر به دیدن نور ماورای بنفش نیستیم زیرا طول موجش در طیفی است که سلول‌های بینایی قادر به درک آن نیستند.

ما فقط می‌توانیم یک طیف خاصی از نورها را در طبیعت ببینیم. طول موج یا میزان UV عینک‌های آفتابی باید 400 باشد زیرا چشم بشر قادر به دیدن طول موج‌های زیر 400 نیست. پس این 2 از خصوصیات اصلی عینک‌های آفتابی هستند. حال برخی عینک‌ها گفته می‌شود پلاریزه یا ضدانعکاس و... هستند؛ درواقع اینها خصوصیات مثبت هستند و برای راحتی چشم ما طراحی شده‌اند. پس نیازی به نگرانی نیست.



شارژ سریع موبایل