امین شجاعی چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

با استفاده از گل‌ كلم، انواع و اقسام غذاها شامل خورش، سوپ، خوراك و همچنین كوكو را می‌توانید بپزید؛ البته به شرط آنكه طعم و بوی كلم را دوست داشته باشید.

در ضمن، طبخ هر كدام از غذاهای نامبرده شده با گل‌كلم، روش‌های متعددی دارد؛ در اینجا یكی از این دستور غذاها برای پخت كوكو ارائه شده است.

 

مواد لازم برای 4 نفر

500 گرم گل‌كلم پاك شده

8 عدد تخم‌مرغ

300 گرم هویج

300 گرم سیب‌زمینی

3 عدد پیاز متوسط

3 عدد گوجه‌فرنگی متوسط

2 /1 ق چ سرخالی پودر زعفران

3 عدد فلفل دلمه‌ای

نمك و فلفل به میزان لازم

روغن مایع مخصوص سرخ كردنی به مقدار لازم

 

طرز تهیه:

1.  ابتدا گل‌كلم‌ها را بشویید و در سبدی بریزید تا آب اضافی آنها خارج شود، سپس آنها را خرد كنید.

2. در یك قابلمه مقداری آب ریخته و روی حرارت اجاق گاز قرار دهید. سپس كمی نمك به آن اضافه كنید. بعد از جوش آمدن آب، گل‌كلم‌های خرد شده را داخل قابلمه بریزید، در ظرف را بگذارید و صبر كنید تا گل‌كلم‌ها نیم‌پز شوند؛ سپس آنها را آبكش كنید.

3. پیازها را پوست بگیرید و  خلالی خرد كنید. سپس در یك تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. حالا پیازها را داخل تابه بریزید و تفت دهید تا طلایی رنگ شوند.

4. در این فاصله، هویج‌ها را بعد از پوست كندن نگینی خرد كنید. فلفل دلمه‌ای‌ها را شسته و تخم آنها را خارج كرده و به صورت ریز خرد كنید. حالا سیب‌زمینی‌ها را هم بشویید و بعد از پوست گرفتن، به صورت نگینی خرد كنید. هر كدام از این مواد خرد شده را در ظرف‌های جداگانه آماده نگه دارید.

5. در این مرحله، ابتدا هویج‌های خرد شده را داخل تابه حاوی پیاز داغ بریزید و همراه با پیاز، كمی تفت دهید. سپس سیب‌زمینی‌ها را هم اضافه كرده و بعد از حدود یك ربع فلفل خرد شده را هم بیفزایید و اجازه دهید تا این سبزی هم تفت داده شوند.

6. كاسه بزرگی آماده كنید و ابتدا تخم‌مرغ‌ها را در آن بشكنید. سپس نمك، فلفل و زعفران را به آن اضافه كنید و توسط چنگال آن‌قدر بزنید تا مایه تغییررنگ پیدا كند.

7. مخلوط پیاز، سیب‌زمینی، هویج و فلفل تفت داده شده را خوب با هم مخلوط كنید. سپس آن را به مواد داخل كاسه (مایه تخم‌مرغی) اضافه كنید و خوب هم بزنید.

8. پوست گوجه‌فرنگی‌ها را بكنید و آنها را فیله كنید؛ سپس به صورت نگینی خرد كرده و به مواد فوق اضافه كنید. به این ترتیب، مایه كوكو برای سرخ كردن آماده می‌شود. حالا تابه نچسب مناسبی آماده كرده و مقداری روغن داخل آن بریزید و  روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود.

9. وقتی روغن داغ شد، مایه كوكو را داخل تابه بریزید و سطح آن را  صاف كنید. در تابه را بگذارید و اجازه دهید كوكو به مدت 15 تا‌20‌‌دقیقه روی شعله كم اجاق گاز حرارت ببیند تا خودش را كمی بگیرد.

10. بعد از گذشت این مدت، یك شعله پخش‌كن زیر تابه بگذارید و به مدت 30 دقیقه صبر كنید تا زیر كوكو سرخ شود. برای سرخ شدن طرف دیگر كوكو یا آن را مثل كوكوی سبزی برش دهید و هر برش را به صورت جداگانه برگردانید یا اینكه روی دهانه تابه، سینی گرد بگذارید و پس از برگرداندن كوكو، دوباره آن را به داخل تابه انتقال دهید؛ به این ترتیب دو طرف كوكو مانند ته‌چین به صورت درسته سرخ می‌شود.



شارژ سریع موبایل