امین شجاعی چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰

افسردگی بیشتر با کاهش میل جنسی همراه است نه افزایش علاقه به رابطه جنسی اما برخی افراد برای غلبه بر افسردگی یا استرس خود به رابطه جنسی روی می آورند.

نشانه های عجیب افسردگی

زیاده روی در خرید

شاید احساس کرده باشید علاقه تان به خرید از کنترل خارج شده است. برخی افرادی که دچار افسردگی میشوند اجبار وسواسی برای خرید از مغازه یا اینترنت دارند. به نظر میرسد این کار استراتژی است که فرد برای تقویت عزت نفس یا پرت کردن حواس خود به کار میگیرد اما خرید درمانی (retail therapy) سر خوشی کوتاه مدت است چون افسردگی پشت این رفتار را برطرف نمیکند.

مصرف الکل

در کشورهایی که مصرف الکل آزاد است، یک سوم افرادی که افسردگی شدید دارند دچار سوء استعمال الکل میشوند. اگر احساس میکنید برای غلبه بر اضطراب و افسردگی خود نیاز به مصرف الکل دارید احتمالا شما نیز از آن دسته افراد هستید. الکل خود ماده ای افسرده کننده است بنابراین مصرف آن دوره های افسردگی را شدیدتر و دفعات آن را بیشتر میکند.

فراموشکاری

افسردگی میتواند علت شماره یک فراموشکاری یا سردرگمی باشد. مطالعات نشان میدهند که افسردگی یا استرس طولانی مدت میزان کورتیزول بدن را افزایش میدهد و این به نوبه خود بخشی از مغز که به حافظه و یادگیری مرتبط است را کوچک و ضعیف میکند. کاهش حافظه مرتبط با افسردگی به نظر میرسد در افراد مسن تر شدیدتر باشد. نگران نباشید، خبر خوب این است که درمان افسردگی میتواند مشکلات حافظه مربوط به افسردگی را بهبود ببخشد.

اعتیاد به اینترنت

برخی افراد تعاملات اجتماعیِ مجازی را به روابط واقعی ترجیح میدهند و زمان بسیار زیادی را در اینترنت میگذرانند. این رفتارها میتواند از نشانه های افسردگی باشد. مطالعات نشان میدهند بین افسردگی زیاد و استفاده زیاد از اینترنت ارتباط وجود دارد. افرادی که زمان زیادی از اینترنت استفاده میکنند و دائما در آن سرگردان هستند، بیشتر از دیگران برای پورنوگرافی، بازیها و روابط آنلاین زمان صرف میکنند.

زیاده روی در خوردن

مطالعه ای که در سال 2010 در دانشگاه آلاباما انجام شد نشان داد جوانانی که دچار افسردگی هستند، بیشتر دچار اضافه وزن دور کمر میشوند که خطر بیماری قلبی را در آنها افزایش میدهد. مطالعات دیگری نیز ارتباط بین افسردگی و زیادی روی در خوردن به ویژه در افراد میانسال را نشان داده اند. درمان افسردگی میتواند به درمان این مشکلات رفتاری کمک کند.

 

دزدی کالا از فروشگاه

حدود یک سوم از افرادی که کالایی را از فروشگاه میدزدند (شاپ لیفتینگ)، از افسردگی رنج میبرند. دزدی از فروشگاه به برخی افراد که به واسطه افسردگی احساس میکنند ضعیف و بی ارزش هستند، احساس قدرت و اهمیت میدهد. همچنین احساس بی حسی ناشی از افسردگی را خنثی میکند. برای افرادی که به خاطر افسردگی از فروشگاه کالا دزدی میکنند، احساس ناشی از آن مهم است نه کالایی که دزدیده اند.

کمردرد

مطالعات نشان میدهد که افسردگی میتواند عامل زمینه ساز کمردرد مزمن باشد. یک پژوهش در این زمینه نشان داد که 42 درصد از افرادی که کمردرد مزمن دارند، پیش از آغاز کمردردشان، افسردگی داشته اند. با این حال افسردگی اغلب مورد اغماض واقع شده و تشخیص داده نمیشود چون اکثر افراد از ارتباط افسردگی با درد فیزیکی آگاهی ندارند. عکس این امر نیز صادق است به این صورت که دردهای مزمن خطر افسردگی را افزایش میدهند.

رفتارهای جنسی پر خطر

افسردگی بیشتر با کاهش میل جنسی همراه است نه افزایش علاقه به رابطه جنسی اما برخی افراد برای غلبه بر افسردگی یا استرس خود به رابطه جنسی روی می آورند. افزایش بی بند و باری جنسی، بی وفایی به همسر، عقده جنسی و رفتار پر خطر جنسی مانند رابطه جنسی غیر ایمن همگی میتوانند نشانه های افسردگی باشند. این رفتارها تاثیرات منفی جدی بر سلامت و کیفیت زندگی فرد میگذارند.

اغراق هیجانات

اغلب افرادی که گرفتار افسردگی هستند هیجان کمی از خود بروز میدهند اما گاهی نیز هیجان بیش از حد نشان میدهند. این افراد ممکن است ناگهان تحریک پذیر و پرخاشگر شوند. ممکن است این افراد احساس شدید غم، ناامیدی، نگرانی یا ترس بروز دهند. اگر فردی که معمولا هیجان زیادی از خود نشان نمیدهد، هیجان شدیدی بروز دهد ممکن است پای افسردگی در میان باشد.

قمار

قمار احساس هیجان ایجاد میکند بنابراین اگر فردی علاقه زیادی به قمار دارد، ممکن است از افسردگی رنج ببرد. در افرادی که به قمار علاقه زیادی دارند احتمال افسردگی و سوء استعمال الکل خیلی بیشتر از دیگران است. بسیاری از کارشناسان میگویند این افراد پیش از شروع قمار مضطرب و افسرده هستند. نتیجه قمار هر چه که باشد، از نظر روانی حاصلی برای فرد در بر نداشته و احساس افسردگی را آرام نمیکند.

سیگار

افسردگی احتمال سیگار کشیدن را دو برابر میکند. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماریهای امریکا افرادی که به شدت سیگاری هستند (بیش از یک پاکت سیگار در روز مصرف میکنند) و افرادی که هنوز چیزی از بیدار شدنشان نگذشته، عادت دارند سیگارشان را روشن کنند به احتمال زیاد افسرده هستند. اگر چه افراد سیگاری افسرده کمتر سیگار را ترک میکنند اما این کار عملی است. برنامه های ترک سیگار که تکنیکهای مشابه تکنیکهای درمان افسردگی دارند مانند درمان رفتاری شناختی یا داروهای ضد افسردگی، در این زمینه موثر هستند.

بی توجهی به خود

میدانید ارتباط بستن کمربند ایمنی در اتومبیل و افسردگی چیست؟ در صورتی که بر خلاف گذشته دیگر توجهی به اصول مراقبت از خود نمیکنید ممکن است دچار افسردگی و عزت نفس پایین شده باشید. نشانه های آن از مسواک نزدن و نبستن کمربند ایمنی تا بی توجهی به معاینات پزشکی یا وضعیتهای مزمنی مانند بیماری قلبی یا دیابت میتواند متفاوت باشد. در صورت درمان افسردگی این معضل نیز برطرف میگردد.



شارژ سریع موبایل