سارا قاسمی سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰

حس خوب دوست داشته شدن، روزهای خوب تعطیلات، ساعت هایی که از رازهایتان برای پدر و مادرتان حرف می زدید، همگی نشانه هایی از دوست داشته شدن هستند و حال شما به عنوان یک پدر یا مادر، می خواهید همه این حس های خوب را به فرزندانتان هدیه کنید.

در ادامه این ۱۵ راه ابراز محبت مؤثر را باهم مرور می کنیم.

 

۱- تلفن همراهتان را کنار بگذارید

وقتی به خانه می روید یا بچه ها از مدرسه برمی گردند، تلفن همراهتان را حداقل به مدت نیم ساعت کنار بگذارید و شش دانگ حواستان را به بچه ها بدهید. این کار به بچه ها اطمینان می دهد که شما به آن ها توجه می کنید. طبق نظرسنجی که در سوئد انجام شده است، ۳۳ درصد از بچه ها از توجه بیش ازحد پدر و مادرشان به تلفن همراه می نالیدند.

 

۲- هنگام غذا خوردن تلویزیون ممنوع!

وعده های غذایی یکی از بهترین فرصت های باهم بودن است. فرصتی که به بچه ها آرامش و لذت هدیه می کند. به علاوه، غذا خوردن در آرامش موجب افزایش سلامتی و کاهش عادات بدغذایی می شود.

 

۳- ساعت خاصی خاموشی بزنید!

نمی دانید چه حسی دارد وقتی در تخت خواب دراز کشیده ای و پدر یا مادر برایت قصه می گوید. یک نوع قوت قلب دوطرفه است. به علاوه شنیدن داستان قبل از خواب ذهن کودک را پرورش می دهد.

 

۴- ابراز محبت فیزیکی

بارها و بارها از مزایای ابراز محبت صحبت شده است. نیاز نیست حرکت خاصی انجام دهید. چند بار بغل کردن و بوسیدن در روز، کار خودش را می کند و از بروز مشکلات رفتاری در کودکان جلوگیری می کند. بااینکه والدین از ابراز علاقه فیزیکی خجالت می کشند اما همواره حسی سرشار از حمایت و همدلی در این رفتارها نهفته است.

 

۵- ساعات خاصی را به بچه ها اختصاص بدهید

خیلی خوب می شود اگر والدین ساعات خاصی را به هر فرزند اختصاص بدهند. اینکه برادر و خواهرها این اطراف نیستند و فقط شما دو نفر هستید، حس خوبی به کودک منتقل می کند. حس دوست داشته شدن. این ساعات را به هر نحوی که دوست دارید می توانید پرکنید از آشپزی و ورزش گرفته تا مطالعه.

 

۶- با عشق و توجه به آن ها نظم ببخشید

هنوزم هم هستند پدر و مادرهایی که فکر می کنند تنبیه بدنی بهترین راه نظم بخشیدن به فرد است، درحالی که با این رفتار، کودک می آموزد که خشونت راه مؤثری برای مقابله به مخالفت ها و اختلاف سلیقه هاست. قرار نیست اگر کار اشتباهی انجام دادند، مورد بی مهری قرار بگیرند. آن ها باید بدانند که عشق شما بی قیدوشرط است.

 

۷- برایشان پیغام بگذارید

پیغام های بامزه، جک یا هر نوشته دیگری که دوست دارید را با او به اشتراک بگذارید. می توانید زیر بالش یا در جیب کتش بگذارید. این به کودک نشان می دهد که همچنان موردتوجه است.

 

۸- ارتباط چشمی

یکی از مؤثرترین راه های برقراری ارتباط، ارتباط چشمی است. این موضوع علاوه بر اینکه کودکان را متوجه ارزش تمرکز می کند، به آن ها می آموزد که ارتباط چشمی یک توانایی مهم اجتماعی است.

 

۹- لبخند را فراموش نکنید

چی بهتر از لبخند؟ این به فرزندان نشان می دهد که حضورشان چقدر ارزشمند است. درست است که گاهی به خاطررفتارنامناسب باید تنبیه شوند، اما در باقی مواقع لبخند را از فرزندانتان دریغ نکنید.

 

۱۰- الگوی خوبی باشید

تابه حال چند بار به بچه ها گفته اید کمربند ایمنی را ببند، به بزرگ ترها سلام کن، فلان کار را بکن فلان کار را نکن؟! پدر و مادرها فراموش می کنند که بچه به رفتار آن ها توجه می کنند نه صحبت هایشان، بهترین راه ابرازعلاقه، نشان دادن آن است. محبت کنید، مهربان باشید و به دیگران اهمیت بدهید، آنگاه بی شک فرزندانتان نیز خواهند آموخت.

 

۱۱- در تصمیم گیری ها از آن ها کمک بگیرید

اینکه چه لباسی بپوشند یا برای تعطیلات کجا بروید؟ از آن دسته تصمیماتی است که می توانید باهم بگیرید. حتماً به کودکان تصمیم گیری را بیاموزید و بهترین شروع، دخالت دادن کودکان در مسائلی ازاین دست است.

 

۱۲- با آن ها بازی کنید

کودکان به بازی و سرگرمی نیاز دارند. نیاز دارند ساعتی را با والدین به خوش وبش و بازی بگذرانند. لازم نیست آن ها را به برنامه های سخت و طاقت فرسایی ملزم کنید. برخی فعالیت های غیرضروری را حذف کنید تا زمانی برای تفریح باز شود.

 

۱۳- نسبت به ناراحتی شان بی تفاوت نباشید

نسبت به ناراحتی شان بی تفاوت نباشید. نشان بدهید که برایتان ارزشمند هستند. شاید در مدرسه باکسی مشکل پیداکرده یا از فلان معلمش می ترسد، یا حتی شاید خرابکاری کرده است. مهم این است که نشان بدهید می تواند روی شما حساب کند. به آن ها بیاموزید که چگونه مشکلات را حل کنند.

 

۱۴- کارت ها و هدیه هایی که به شما می دهند را حفظ کنید

گاهی فرزندتان برای شما شعری می نویسد یا نقاشی می کشند. به شدت مراقب این ابراز علاقه های دوست داشتنی باشید و نشان بدهید که چقدر برایتان ارزشمند است. می توانید عکس هایی که دوست دارید را در یک سایت به طور مشترک آپلود کنید. این کار علاوه بر اینکه فضایی برای ثبت خاطرات خانوادگی است کمک بزرگی به کودکان نیز به حساب می آید.

 

۱۵- هیچ وقت وسط صحبت هایشان نپرید

اگر ماجرایی را تعریف می کند، هیچ گاه حرفشان را قطع نکنید و تا آخر تحمل کنید. بگذارید کودک پذیرش و عشق را تجربه کند. اگر به صحبت های او توجه نکنید، رنجی را در فرزندتان بنا می کنید که ممکن است تا آخر عمر همراهش بماند. عشق و مهربانی زیربنای شادی است. پس شادی را به فرزندانتان هدیه کنید.



شارژ سریع موبایل