ماهان نظر چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰

 "شجاعت"، مهمترین عامل مهم موفقیت برندها در جام جهانی 2014 بود و نایک به خوبی این موضوع را درک و با را‌ه‌اندازی کمپین "Risk Everything" این روحیه را به برند خود تزریق کرد.  نایک با راه‌اندازی این کمپین نشان داد که خیلی از موفقیتهای بزرگ به این دلیل به حقیقت نمی‌پیوندند که بانیان آن قدرت ریسک کافی برای جامع عمل پوشاندن به آن را ندارند.

 

نایک به خوبی درک کرد که جام جهانی منحصراً مربوط به فوتبال نیست. بلکه جام‌جهانی یعنی داشتن شجاعت برای انجام دادن کارهای سخت.

 

چرا با وجود اینکه نایک و آدیداس همواره با تبلیغات و محصولات خود دنیا را شگفت‌زده می‌کنند، اما باز هم اکثر برندها از ریسک کردن واهمه دارند؟ برندهایی چون نایک و آدیداس یاد گرفته‌اند که با پیروی از برخی قوانین ساده، قدرت ریسک خود را بالا ببرند.

 

 

در اینجا چند درس از راهکارهای غول ورزشی جهان درباره‌ی ریسک‌پذیری در جام جهانی 2014 را با هم مرور می‌کنیم:

 

 1. عملکرد ساده و قابل‌ درکی داشته باشید

 

جام‌جهانی یک رویداد جهانی است و کمپینهای بزرگی به زبانهای مختلف، و فراتر از مرزهای ملی، جغرافیایی، و فرهنگی در زمان برگزاری این رقابتها راه‌اندازی می‌شوند. بهترین ایده‌، ایده‌ای است که حقایق جهانی را فراتر از زبان کلامی به دنیا نشان دهد.

 

هر فردی در هر جایی از جهان می‌تواند خیلی سریع و به راحتی معنای کمپین "Risk Everything" را درک کند. درک آن احساسی فراتر از یک رویداد ورزشی است. همه‌ی ما خیلی سریع مفهوم و چالش کمپین نایک را درک کردیم و به همین دلیل نایک توانست در عرض چند ثانیه میل ما به حمایت از خودش را برانگیزاند.

 

2. احساساسات انسانی مشتریان را هدف بگیرید

 

ارتباط برند با احساسات مشتریان تقریباً در هر کمپین به یادماندنی در جام‌جهانی دیده می‌شود.  نایک موفقیت شخصی را به فروش می‌رساند. کوکاکولا احساس شادمانی، و مک‌دونالد بازی و سرگرمی.

 

کمپین "Write the Future" در سال 2010 این واقعیت را آشکار کرد که ترس از شکست بر روند پیروزی و یا شکست ورزشکاران تأثیر بیشتری دارد تا وعده‌های موفقیت.

 

برندها زمانی می‌توانند در راه‌اندازی کمپین خود ریسک کنند که این ارتباط احساسی را با مشتریان خود برقرار کرده باشند. نایک ورزشکاران و افراد مشهور رشته‌های ورزشی مختلف را گردهم آورد و توانست با استفاده از فعالیتهای دیجیتال و مردمی خود از طرفداران بسیاری سؤالاتی بپرسد که این اقدام مردم را در صفحاتی مانند فیسبوک و سایر رسانه‌های اجتماعی به چالش کشید تا درباره‌ی آینده خود بنویسند و نهایتاً زمان زیادی را صرف صحبت کردن درباره‌ی برند نایک شد.

 

3. قصه‌گوی خوبی باشید

 

شما باید قادر باشید با کلمات، تصاویر، و یا یک تجربه‌ی مشترک، برای مخاطبان و مشتریان داستان تعریف کنید. یکی از داستان‌گوییهای جالب در آرشیو جام‌جهانی مربوط به کمپین  Adidas +10" " است. آنها داستان‌سرایی شگفت‌انگیزی را به نمایش گذاشتند. داستان یک ارتباط عاطفی غنی با جوانان و خاطراتی که تمامی طرفداران ورزش از زمانی که کودک بوده‌اند و رویای بازی بزرگی را در سر می‌پروراندند، زنده می‌کند.

 

 گوش دادن به قصه، چه روی زانوهای پدربزرگتان نشسته باشید، یا یک سریال تلویزیونی تماشا کنید، و یا افتخارات ورزشی گذشته را برایتان بازگو کنند، جذاب است. هیچ چیزی توجه ما را مثل یک داستان خوب به خود جلب نمی‌کند. برندهایی که در جام جهانی موفق عمل کرده‌اند، همگی از قدرت داستان‌سرایی به نفع خود استفاده کرده‌اند. چه داستان یک تیم قعر جدولی باشد یا داستان یک پدیده‌ی ورزشی. برندهای باهوش می‌دانند با توجه به درجه‌ی ارزشمند بودن داستان می‌توانند ریسک بیشتری در ارائه‌ی آن به مشتریان داشته باشند.

 

جام‌جهانی هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود. راهکارهایی که در بالا گفته شد قوانین اساسی بازاریابی مدرن هستند. درست مانند خود ورزش فوتبال، آگاه بودن از قوانین پایه، اهمیت زیادی دارد و باز هم مانند فوتبال می‌توان بعد از اینکه قوانین پایه و اساسی را آموخت، بر روی نوآوری، اصالت، و سبک تمرکز کرد. و اینجا است که شبهای بی‌خوابی معروف به سراغتان می‌آید.

 

بنابراین اگر شما هم به فعالیتهای شگفت‌انگیز حامیان جام جهانی 2014 حسادت کردید، بدانید تمامی ما قادر به ریسک کردن در سطح جهانی هستیم، فقط کافی است از قوانین خاص خودش پیروی کنیم تا ضرری نبینیم. 



شارژ سریع موبایل