مریم عبدالله زاده جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۰
زمین والیبال مربع مستطیلی است به ابعاد 9 × 18 متر که بوسیله خطی ، که در زیر تور قرار داده شده به دو قسمت مساوی تقسیم می شود.

زمین والیبال دو منطقه دارد : منطقه جلو ، معروف به یک سوم (3/1) که سه متر و منطقه عقب زمین که 6 متر می باشد .خطوط زمین والیبال 5 سانتی متر می باشد .

ارتفاع طول والیبال برای آقایان mm 243 و برای سنین راهنمایی 235 و برای خانم ها 24/2 و برای رده سنی ابتدایی 10/2 می باشد . اندازه مربع های تور 10 × 10 می باشد . طول تور 9 متر ، عرض تور 1 متر و آنتن ها نشان دهنده ی خط اوت می باشد و باید توپ در هنگام رالی از بین آنت ها عبور کند .تور یک نوار 7 سانتی متر در بالا دارد و خوردن دست در هنگام بازی به آن خطا می باشد . فاصله سوراخ (محل قرارگیری) میله های والیبال حداکثر باید نیم یا یک متر از خطوط زمین باشد .

ارتفاع سالن از کف زمین تا با بالا حداقل 7 متر و حداکثر 12 متر می باشد . 5 متر از خطوط بغل و از خطوط انتهای زمین 8 متر هیچ مانعی نباید باشد . (نقطه آزاد) وزن توپ بین 260 تا 280 گرم است . محیط توپ 65 تا 67 سانتیمتر است .اعضاء کادر فنی 4 نفر ، سرمربی – کمک مربی – دکتر و فیزیوتراپتعداد بازیکن یک تیم والیبال 12 نفر هستند که 6 نفر به عنوان بازیکن اصلی و 6 نفر به عنوان بازیکن فرعی می باشند.

 

معرفی رشته والیبال
 

قوانین و مقررات والیبال

▪ تعداد کل بازیکنان هر تیم: ۱۲ نفر.

▪ تعداد بازیکنان داخل زمین: ۶ نفر.

▪ تعداد کل داوران: ۱۰ نفر (یک داور

بالا، یک داور پائین و یک داور ذخیره-

۴ داور خط و یک داور خط ذخیره- یک نویسنده و یک کمک نویسنده.)

▪ اندازه زمین: طول ۱۸ متر و عرض ۹ متر.

▪ نِت (تور): برخورد توپ به لبه تور اشکال ندارد و خطا نیست.

 

معرفی رشته والیبال

 

▪ مقدار باد توپ: معمولاً با فشار انگشتان شصت بر روی توپ مشخص می شود.

 

▪ وزن و رنگ توپ: وزن توپ ۲۶۰ گرم است و تا ۱۰ گرم کمتر یا بیشتر اشکال ندارد و رنگ آن مخلوطی از زرد و آبی و سفید می باشد. (استاندارد فدراسیون جهانی)

 

▪ شروع بازی: شروع بازی به وسیله سکه توسط داور قرعه کشی می شود تا یک تیم زمین و تیم دیگر توپ را انتخاب کند.

 

▪ زمان بازی: ۵ گیم بصورت رالی، ۴ ست با نتیجه ۲۵ امتیاز و ست آخر با نتیجه ۱۵ امتیاز می باشد. (البته در مسابقات مدارس ۳ گیم می باشد.)

 

▪ تعداد استراحت: در امتیاز ۸ و ۱۶، اولین تیمی که به این امتیاز رسید یک استراحت فنی به مدت یک دقیقه به هر دو تیم داده می شود. هر تیم به غیر از استراحت فنی دارای ۲ استراحت ۲۰ ثانیه ای می باشد.

 

▪ روش تعویض بازیکنان: داور ابتدای خط یک سوم رو به تور می ایستد و همانجا بازیکن ورودی، تابلوی شماره تعویض را به بازیکن خود می دهد. (در قسمت یک سوم زمین)

 

تعداد تعویض: هر تیم ۶ تعویض می تواند داشته باشد. مثلاً اگر بازیکن شماره ۵ به جای بازیکن شماره ۸ وارد زمین شد، در تعویض بعدی حتماً ۸ باید به جای ۵ وارد زمین شود (یک رفت و یک برگشت).

 

▪ شماره بازیکنان: از ۱ الی ۱۵ (البته در مسابقات جوانان شماره بالاتر اشکال ندارد).

 

▪ طریقه زدن توپ (سرویس): سرویس از پشت خط عرضی و با سوت داور زده می شود و باید توپ از دست جدا شود.

 

▪ پهنای خطوط: پهنای خطوط زمین والیبال ۵ سانتی متر می باشد.

 

▪ اخطار: برای اخطار داور کارت زرد به بازیکن نشان می دهد و یک امتیاز هم به تیم مقابل تعلق می گیرد و اگر سرویس هم داشته باشند به تیم مقابل واگذار می شود.

 

▪ اخراج و جریمه آن: داور کارت قرمز نشان می دهد و بازیکن یک ست اخراج می شود. و تیمی که اخراجی داشته، یک امتیاز از دست می دهد و بازیکن اخراج شده باید روی صندلی پشت نیمکت ذخیره ها بنشیند.

 

▪ ارتفاع تور تا زمین: برای بزرگسالان در بخش مردان ۴۳/۲ متر و در بخش زنان ۲۴/۲ متر می باشد.

 

▪ بازی مساوی: نتیجه تساوی برای مسابقه والیبال وجود ندارد و اگر امتیاز هر دو تیم در یک ست ۲۴ یا ۱۴ شود، بازی ادامه خواهد داشت تا اینکه یک تیم با اختلاف ۲ امتیاز برنده شود.

 



شارژ سریع موبایل