سمیه قاسمی سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰

نام: مایکل جوردن

زادروز: ۱۷ فوریه ۱۹۶۳ (53 سال) - بروکلین، ایالت نیویورک

ملیت: ایالات متحده آمریکا

قد: ۱٫۹۸ سانتیمتر

وزن: ۹۸ کیلوگرم

تیم‌های قبلی: شیکاگو بولز - واشینگتن ویزارد

جوایز: جایزه باارزش‌ترین بازیکن ان‌بی‌ای

۱۷ فوریه سالروز تولد مایكل جردن است. بسكتبالیستی كه بسیاری او را بزرگ‌ترین بازیكن تاریخ این ورزش می‌دانند. ورزشكاری كه در سراسر جهان الگوی تمامی بسكتبالیست‌ها محسوب می‌شود. ستاره‌ای كه دو بار با دنیای بسكتبال حرفه‌ای خداحافظی كرد، اما دوباره بازگشت و درخشید.

مایكل جردن در تاریخ ۱۷ فوریه ۱۹۶۳ در بروكلین نیویورك چشم به جهان گشود. او یكی از پنج فرزند پدرش جیمز و مادرش دلوریس بود. مایكل چند سال بیشتر نداشت كه خانواده‌اش به ویلمینگتون در ایالت كارولینای شمالی نقل مكان كردند. پدر او به عنوان ناظر فنی در كارخانه جنرال الكتریك كار می‌كرد و مادرش هم كارمند بانك بود. پدر مایكل به او آموخت كه در زندگی از تلاش و كوشش دست نكشد و به زندگی خیابانی آلوده نشود.


آغاز بسكتبال

مایكل از بچگی عاشق ورزش بود، ولی وقتی وارد دبیرستان شد، نتوانست به عضویت تیم بسكتبال مدرسه‌اش در آید. این موضوع باعث نشد كه او از كار و تلاش دست بكشد، بلكه بیشتر تمرین كرد و سال بعد موفق شد عضو تیم بسكتبال شود. مایكل پس از پایان دبیرستان، عضو تیم بسكتبال دانشگاه كارولینای شمالی شد و تحت نظر "دین اسمیت” به بازی پرداخت.
 

 مایکل جردن، اسطوره با اخلاق بسکتبال
 

جردن در اولین سال حضورش در تیم دانشگاه كارولینای شمالی به عنوان بهترین بازیكن تازه كار كنفرانس غرب برگزیده شد و در همان سال به همراه تیمش به مقام قهرمانی كنفرانس غرب دست یافت . تیم دانشگاه كارولینای شمالی موفق شد با جامپ شات جردن مقابل دانشگاه جورج تاون به برتری برسد و قهرمان رقابت‌های انجمن ملی ورزشكاران دانشگاهی شود. جردن در رقابت‌های كنفرانس غرب لیگ دانشگاهی عنوان امتیازآورترین بازیكن را به خود اختصاص داد و نشریه اسپورتینگ نیوز برای دو سال متوالی او را به عنوان بهترین بازیكن لیگ دانشگاهی انتخاب كرد. جردن پس از سه سال تیم دانشگاه كارولینای شمالی را ترك كرد و به شیكاگو بولز در لیگ NBA پیوست.

وی پیش از حضور در شیكاگو بولز به عنوان یكی از اعضای تیم ملی بسكتبال آمریكا در المپیك ۱۹۸۴ لس آنجلس شركت كرد و طلای المپیك را به كارنامه افتخارات خود افزود.


سال‌های اولیه دوران حرفه‌ای

وقتی جردن به شیكاگو بولز پیوست، این تیم روی دور باخت بود و در هر بازی خانگی این تیم فقط حدود شش هزار تماشاگر به ورزشگاه می‌رفت. جردن به سرعت اوضاع را تغییر داد. سبك خاص بازی او و روحیه جنگندگی اش باعث شد یاد و خاطره جولیوس اروینگ، ستاره دهه ۱۹۷۰ بسكتبال در ذهن هواداران و منتقدان زنده شود. پرش‌های بلند جردن و آویزان ماندن او از سبد بسكتبال تماشاگران را به هیجان می‌آورد. وی در اولین سال حضورش در NBA به عنوان بهترین بازیكن تازه كار برگزیده شد و از آن مهم‌تر این كه در تیم منتخب ستارگان لیگ هم قرار گرفت.

جردن فصل ۱۹۸۵ ـ ۱۹۸۶ به دلیل شكستگی پا نتوانست در ۶۴ مسابقه به میدان برود، ولی در نخستین بازی پلی‌آف مقابل بوستون سلیتك آماده بازی شد و ۴۹ امتیاز كسب كرد. او در دومین بازی پلی‌آف هم موفق شد ۶۳ امتیاز برای تیمش به ارمغان بیاورد كه در تاریخ بازی‌های پلی‌آف NBA یك ركورد محسوب می‌شود. جردن در فصل ۱۹۸۶ ـ ۱۹۸۷ یك موفقیت انفرادی دیگر به دست آورد و با یك میلیون و ۵۰۰ هزار رای در تیم منتخب NBA قرار گرفت.

 

 مایکل جردن، اسطوره با اخلاق بسکتبال
 

جردن پس از ویلت چمبرلین اولین بازیكنی بود كه موفق شد در یك فصل سه هزار امتیاز كسب كند. در این زمان جردن افتخارات انفرادی را یكی پس از دیگری به خود اختصاص می داد، ولی شیكاگو بولز تا سال ۱۹۸۸ نتوانست از مرحله اول پلی‌آف بالاتر بیاید.

جردن روی بهبود سایر جنبه‌های بازی خود تمركز كرد و در سال ۱۹۸۸ به عنوان بهترین مدافع سال انتخاب شد . وی همچنین به عنوان با ارزش‌ترین بازیكن NBA برگزیده شد و اولین بازیكنی بود كه هم بیشترین امتیاز را كسب كرد و هم بیشترین توپ ربایی را داشت. وی در همین سال به عنوان با ارزش‌ترین بازیكن تیم منتخب ستارگان NBA هم شناخته شد.

با اضافه شدن بازیكنان بزرگی همچون اسكاتی پیپن ، بیل كارترایت، هوریس گرانت و جان پاكسون به شیكاگو بولز ، این تیم قدرت بیشتری پیدا كرد و در سال ۱۹۹۱ با شكست دادن لس آنجلس لیكرز به عنوان قهرمانی NBA دست پیدا كرد. سال بعد این تیم با شكست دادن پورتلند تریل بلیزرز در دیدار نهایی یك بار دیگر قهرمان لیگ حرفه‌ای بسكتبال آمریكا شد. علاوه بر این جردن در المپیك ۱۹۹۲ بارسلونا عضو «تیم رویایی» آمریكا بود. در آن سال كمیته‌ المپیك تصمیم گرفته بود كه ممنوعیت حضور بسكتبالیست‌های حرفه‌ای در رقابت‌های المپیك را لغو كند. تیم آمریكا در آن بازی‌ها به راحتی قهرمان شد و جردن دومین طلای المپیك خود را كسب كرد.

 

 مایکل جردن، اسطوره با اخلاق بسکتبال
 

بازنشستگی غیر منتظره

در سال ۱۹۹۳ ، شیكاگو بولز پس از شكست دادن نیویورك نیكس در چند بازی پلی‌آف سنگین، به دیدار نهایی راه یافت و مقابل فینیكس سانز قرار گرفت. تیم جردن برای سومین سال پیاپی قهرمان NBA شد و خود او نیز یك بار دیگر به عنوان با ارزش ترین بازیكن این لیگ برگزیده شد . تابستان آن سال ، جیمز جردن پدر مایكل به دست دو سارق به قتل رسید. جردن به دلیل این ضایعه در غم و اندوه فرو رفت. مرگ پدرش در كنار گزارش‌هایی كه در رسانه‌ها درباره شرط بندی او مطرح شده بود، باعث شد كه در اكتبر ۱۹۹۳ بازنشستگی خود را از بسكتبال حرفه‌ای اعلام كند.

جردن در این مدت سه سال پیاپی قهرمان NBA شده بود، سه بار به عنوان با ارزش‌ترین بازیكن فصل و سه بار به عنوان با ارزش ترین بازیكن پلی‌آف برگزیده شده بود، هفت بار پیاپی امتیاز آورترین بازیكن بود و در تمام سال‌های حضورش در لیگ در تیم منتخب ستارگان حضور داشت. وی در ۹ فصل حضورش در شیكاگو بولز تبدیل به امتیازآورترین بازیكن تاریخ این تیم شد.


بازگشت به افتخار

وقتی جردن یك بار دیگر در فصل ۱۹۹۴ ـ ۱۹۹۵ به شیكاگو بولز بازگشت، مردم از خود می پرسیدند ، «می‌تواند مثل قبل باشد؟» جردن خیلی خوب بازی می‌كرد، ولی كند و سنگین بود. شیكاگو بولز در آن سال در بازی پلی‌آف مغلوب اورلاندو مجیك شد. جردن سال بعد مصمم بود كه با قدرت بیشتری بازگردد و ثابت كند كه هنوز می‌تواند به خوبی قبل بازی كند و در سطح اول بسكتبال آمریكا ظاهر شود. شیكاگو بولز در سال ۱۹۹۵ ـ ۱۹۹۶ با ۷۲ برد و ۱۰ باخت به ركورد بیشترین تعداد برد در یك فصل NBA دست پیدا كرد. جردن نیز در این فصل با برگشتن به شرایط ایده آل خود برای هشتمین بار به عنوان امتیازآورترین بازیكنان انتخاب شد. وی همچنین تبدیل به دهمین بازیكن NBA شد كه در دوران حرفه‌ای‌اش ۲۵ هزار امتیاز كسب كرده است.

شیكاگو بولز در این فصل با غلبه بر تیم سیاتل سوپر سونیكس به چهارمین عنوان قهرمانی خود در NBA رسید. افرادی كه شاهد رقابت‌ این دو تیم در فینال بودند، ‌هیچ گاه درخشش خیره كننده مایكل جردن را از یاد نخواهند برد. این مسابقه در روز پدر و در سومین سال درگذشت پدر او برگزار شد.

 

 مایکل جردن، اسطوره با اخلاق بسکتبال
 

تیم جردن در فصل ۱۹۹۶ ـ ۱۹۹۷ شرایط سخت تری داشت، ولی طبق انتظار توانست به مرحله پلی‌آف راه پیدا كند. بیماری و آسیب دیدگی تعدادی از بازیكنان شیكاگو بولز برای این تیم دردسرساز شده بود. در رقابت‌ نهایی جردن به ویروس معده مبتلا شد، ولی با این حال بازی كرد و همراه تیمش برای پنجمین بار قهرمان NBA شد . در فصل ۱۹۹۷ ـ ۱۹۹۸ شیكاگو بولز یك بار دیگر به پلی‌آف رسید و یك بار دیگر با رقبای سرسختی مواجه شد. با این حال ، همچون سال‌های قبل قهرمان شد و جردن هم برای ششمین بار به عنوان با ارزش ترین بازیكن دیدار فینال NBA معرفی شد.

در این زمان مایكل جردن ثروت زیادی جمع كرده بود . او علاوه بر درآمدی كه از راه بازی بسكتبال داشت، در تبلیغات تجاری هم شركت می‌كرد و درآمد هنگفتی از این راه داشت. علاوه بر این جردن مالك یك باشگاه گلف بود و ادكلن‌هایی نیز با نام او به بازار عرضه می‌شد كه در دو ماه اول حدود یك میلیون و ۵۰۰ هزار عدد به فروش رسید. در سال ۱۹۹۷ او با باشگاهش یك قرارداد ۳۰ میلیون دلاری امضا كرد كه باعث شد تبدیل به پر درآمدترین ورزشكار جهان شود. وی سالانه حدود ۴۰ میلیون دلار هم از سایر راه‌ها درآمد داشت.


بازنشستگی مجدد

جردن در سال ۱۹۹۹ یك بار دیگر اعلام بازنشستگی كرد . بسیاری از طرفداران بسكتبال او را بزرگ‌ترین بازیكن تاریخ این ورزش می دانند و بازنشستگی او پایان عصر طلایی بسكتبال لقب گرفت.

وی در سال ۲۰۰۰ سهامدار و رییس باشگاه بسكتبال واشنگتن ویزاردز شد تا سومین سیاه پوستی باشد كه مالك یك تیم NBA می‌شود. وی همچنین بخشی از سهام تیم هاكی واشنگتن كپیتالز را خریداری كرد.

 

 مایکل جردن، اسطوره با اخلاق بسکتبال


در سپتامبر ۲۰۰۱ ، پس از ماه‌ها شایعه، جردن اعلام كرد كه قصد دارد به سه سال بازنشستگی خود پایان دهد و در ۳۸ سالگی برای واشنگتن ویزاردز به میدان برود. وی در یك نشست خبری كه به مناسبت بازگشت او ترتیب داده شده بود، گفت: می‌دانم كه از لحاظ جسمی مانند ۲۵ سالگی‌ام نیستم، ولی می‌توانم بسكتبال را در سطح بسیار بالایی بازی كنم. واشنگتن ویزاردز كه فصل قبل تنها ۱۹ بازی را با برتری پشت سر گذاشته بود، با اضافه شدن جردن خون تازه‌ای در رگ هایش تزریق شد. جردن پس از این كه برای سیزدهمین بار در تیم منتخب ستارگان NBA قرار گرفت، همراه واشنگتن ویزاردز برای حضور در پلی‌آف تلاش كرد، ولی به دلیل آسیب دیدگی زانو نتوانست تیمش را در ادامه فصل همراهی كند.

جوانیتا همسر مایكل جردن كه در سال ۱۹۸۹ با او ازدواج كرده بود، در سال ۲۰۰۲ با وجود داشتن سه فرزند از او جدا شد.



شارژ سریع موبایل