سارا قاسمی يكشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰

ایجاد تعادل بهتر، مانند ساختن عضلات، نیاز به تمرین، توجه و صرف وقت دارد. تعادل برای بسیاری از افراد، یک مهارت فراگرفته شده است و کسی با این مهارت متولد نمی‌شود اما می‌توان با تکرار و تمرین تقویتش کرد. درست مانند قوی‌تر شدن، تعادل داشتن هم فواید زیادی دارد که شامل بهبود عملکرد ورزشی، وضعیت بهتر بدن، کاهش ریسک آسیب و درد کمتر کمر و مفصل می‌شود. تمرین تعادل بخشی از حرکت کاربردی فیتنس است که به‌جای تمرین با اهداف ورزشکارانه الویت به افزایش قدرت و تحرک برای زندگی روزمره داده می‌شود.

فیتنس کاربردی به اندازه دنیای فیتنس شهرت پیدا کرده و هر روزه افراد بیشتری خواهان توجه بیشتر به فعالیت سالم روزانه به‌جای تمرینات تخصصی ورزشی هستند. کلاس‌های فیتنس کاربردی، روی حرکات تعادلی میانه بدن تمرکز دارند که شامل تمرینات شکمی، بالا و پایین کمر، همراه با عضلاتی می‌شود که لگن را محکم و مقاوم می‌کنند. عضلات میانه یا بالاتنه، برای همه ما، مرکز ایجاد تعادل است. به‌طور ایده آل، هر برنامه فیتنس، ترکیبی از تمرینات قلبی و عروقی، قدرتی و تعادلی را دربر خواهد گرفت.

فرمان تعادل جسمی و روحی شما توسط سیستم‌های گوناگونی که با هم کار می‌کنند، صادر می‌شود. سیستم دهلیزی، تحت فرمان سنسورهایی در سر است (شامل گوش‌ها) که موقعیت‌یابی فضایی را کنترل می‌کند. سیستم حس عمقی، شامل گیرنده‌هایی در مفاصل، عضلات و بافت‌های همبند می‌شود که درک موقعیت و حس حرکت را به بدن‌تان گزارش می‌دهد. بینایی، سومین سیستم است، مانند چشم که محیط اطراف را سنجش و ارزیابی می‌کند و به همین دلیل، حفظ تعادل با چشم‌های بسته، چالشی بزرگ‌ است.

مشکلات تعادلی به بینایی مربوط است. به‌دلیل پیچیدگی سیستم‌های تعادلی، ارزیابی و پرورش تعادل تحت شرایط گوناگون، از اهمیت خاصی برخوردار است. برای نمونه، تست تعادل با چشمان بسته، ابزاری خوب ومهم است. حفظ تعادل هنگام بلند شدن و همچنین در وضعیت‌هایی نزدیک‌تر به زمین هم چالش‌های خوبی هستند. اما حفظ تعادل با حرکات ترکیبی، سیستمی متفاوت را به‌کار می‌گیرد. تمرینات تعادلی باید بخشی از برنامه منظم فیتنس شما باشد.

 

تعادل خوب به چه چیزی نیاز دارد و چگونه تعادل را افرایش دهید؟

ایجاد تعادل، نیازمند وضعیت خوب بدنی و میان‌تنه‌ای قوی است. این نتایج درمقابل به پیشرفت تعادل کمک می‌کنند از آسیب و صدمه حین فعالیت‌ها پیشگیری کرده و ارتقاء عملکرد ورزشی را دربر دارند. برای همراه کردن تعادل با برنامه فیتنس‌تان، سعی کنید به‌جای استفاده از دستگاه‌های بدنسازی، از وزنه‌های آزاد استفاده نمایید. به میانه‌بدن‌تان و تقویت و استحکام عضلات شکمی در طول تمام تمرینات، توجه کافی داشته باشید.

 

چگونه تعادل بدن را افزایش دهید و به تعادل بهتری برسید؟

 

تمرینات افزایش تعادل

تمرینات ساده زیر را ۳ بار در هفته وارد برنامه روزانه‌تان کنید تا پیشرفت‌تان را ببینید. ترکیبی از تمرین با کفش و پای برهنه هم مفید است، این تمرینات، جنبه‌های مختلف تعادلی را که در زندگی روزمره به آن نیاز دارید، مورد محک قرار می‌دهند.

۱- روی یک پا تعادل‌تان را حفظ کنید، پشت یک صندلی را بگیرید و همزمان با پا، یک دست‌تان را هم بالا آورید تا زمانی‌که بتوانید بدون کمک دست‌ها، به وضعیت تعادل برسید.

۲- یوگای سه حالته: با یک پا بایستید، کف پای دیگر را روی زانوی پای ایستاده فشار بدهید، سر زانوها به‌طرف بیرون باشد. سعی کنید درحالی‌که دست‌های‌تان را به سمت آسمان بالا می‌برید، تعادل‌تان را حفظ کنید.

۳- حرکت پلانک را به‌جای این‌که روی زمین انجام دهید روی توپ بوسو انجام دهید(توپ پر شده بوسیله باد و بر روی زمین سخت استفاده می شود. توپ مذکور به رنگ آبی و نیم دایره می باشد .این توپ برای پایداری بیشتر بر روی زمین به این صورت طراحی شده است.)

۴- روی زمین حرکت پلانک را انجام دهید، در حالی‌که یک پای‌تان را بالا می آورید و چند ثانیه نگه می‌دارید.

۵- روی دست‌ها و زانوها تعادل‌تان را حفظ کنید، در حالی‌که دست و پای مخالف را همزمان از زمین بالا می آورید.

۶- کشش عضلات چهارسر: درحالی که تعادل‌تان را روی یک پا حفظ می‌کنید، برای حمایت، صندلی یا دیوار را بگیرید و پای دیگر را از زانو خم کرده و مستقیماً به پشت‌تان ببرید. کف همین پا را با دست موافق بگیرید و پای خمیده را از عضله چهار سر جلوی ران بکشید. برای تست تعادل هنگام کشش، صندلی یا دیوار را رها کنید.

نکته: درهر حالتی از تعادل، برای تست تعادل‌تان، سعی کنید چشمان‌تان را برای مدت کوتاهی ببندید.



شارژ سریع موبایل