مریم عبدالله زاده پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰

استفاده ورزشکاران از مکمل برای بالا بردن توان و آمادگی بدن، افزایش یافته است، زیرا سعی دارند بیشترین بهره را از فعالیت ورزشی خود بدست آورند. با این وصف گذشته از اینکه مکمل ها می توانند فریب دهنده باشند، اطلاع از چگونگی مصرف آن ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما با وجود تعداد زیادی از مکمل های مختلف در بازار، شما چگونه می دانید که انتخاب شما مطمئن و مؤثرخواهد بود؟ ۵ قانون انتخاب مکمل مناسب راهنمای شما برای انتخاب مکمل است.

 

قانون اول: به ترکیب اختصاصی مواد تشکیل دهنده یا عناصرآن توجه کنید

قبل از اینکه اقدام به تهیه مکمل کنید، مواد تشکیل دهنده آن را مطالعه کنید، نه فقط اطلاعات تغذیه ایی!  شما به بررسی مواد تشکیل دهنده مکمل ها  نیاز دارید تا مطمئن شوید که می دانید چه ماده ای را مصرف می کنید.

تعداد زیادی از مکمل ها، فهرستی به نام ترکیب اختصاصی به عنوان مواد تشکیل دهنده دارند که گروهی از مواد تشکیل دهنده است و  قسمتی از فرمول مخصوص سازنده می باشد. ایمنی هر مکملی می توانید سوال برانگیز باشد، چون این امکان وجود دارد حاوی دوز بالای از محرک ها و یا مواد مضر باشد.

 

قانون دوم: به اسید آمینه شاخه ای یا BCAAs توجه کنید

نتیجه تحقیقات این را به اثبات رسانده است که این اسید آمینه به کاهش صدمات عضلانی ناشی از تمرین کمک کرده و موجب بهبود ترکیبات پروتئینی عضلات می شود. اگر مکملی که استفاده می کنید حاوی این اسید آمینه نباشد، ریکاوری طولانی تری خواهید داشت و زمان بیشتری  طول می کشد تا نتیجه تمرینات خود را ببینید.

 

قانون سوم: اگرخیلی خوب به نظرمی رسد، شاید درست باشد!

همیشه این را به خاطر داشته باشید که هیچ دارو و یا مکملی وجود ندارد که  معجزه کند و این مکمل هم در اختیار شما باشد! در واقع هیچ چیزی نمی تواند بهتر از یک رژیم غذایی مناسب و تمرین سخت در  باشگاه باشد. اما انتخاب درست مکمل می تواند به شما کمک کند، بنابراین با استفاده هوشیارانه از محصولاتی که  مورد تأیید همه هستند و بازخورد مناسبی داشته است در روند انتخاب مکمل به شما کمک می کند.

دقت کنید اگر مکملی را به شما معرفی کردند که خیلی زود از آن نتیجه گرفته اند و یا هر مکمل دیگری را که خواستید مصرف کنید باید حاوی برچسب تأیید ثالث مانند فارماکوپیا(مجموعه فرمول ها) آمریکایی، بنیاد بین المللی علوم و بهداشت (NSF)، شرکت های تست کننده مکمل های ورزشی (HFL) وگروه کنترل کننده مواد ممنوعه باشد.

 

قانون چهارم: در مصرف موادکافئین دار زیاده روی نکنید

ممکن است دوز بالای کافئین در مکمل ها جذاب باشد اما می تواند به بدن شما آسیب برساند. استفاده بیش از حد کافئین نه تنها باعث اعتیاد به آن می شود بلکه باعث افزایش استرس بر کلیه ها و کبد می شود، به طور کلی مصرف کافئین نباید بیشتر از ۳۰۰ میلی گرم در روز باشد. بنابراین در هنگام انتخاب مکمل به این نکته نیز توجه داشته باشید که میزان استانداردی از کافئین را داشته باشد.

 

قانون پنجم: مردان و زنان ورزشکار می توانند از مکمل مشابه استفاده کنند

هر مکملی که بیشتر برای یک جنس خاصی در نظرگرفته می شود احتمالا" در تبلیغات سود جویانه مورد استفاده قرار می گیرد و یا دوز  نامطمئنی از هورمون ها را در مواد تشکیل دهنده خود دارد. در بیشتر موارد، مردان و زنان ورزشکار به مکمل های مختلف نیاز ندارند، اما برای زنان ورزشکار آگاهی کافی از میزان مصرف آهن و کلسیم  مهم است.

مصرف کم کلسیم می تواند باعث شکستگی استرسیناشی از فشار تمرین در آن ها شود و آهن برای افزایش اجراهای استقامتی نیاز است. مکمل ها می توانند مفید و کمک کننده باشند، اما ما نمی توانیم بگوییم این کافیست، مصرف غذای مناسب و تمرین سخت در باشگاه بیشترین اهمیت را دارد.



شارژ سریع موبایل